تقویت اشتغال روستایی در گلستان

به گزارش بازارکار به نقل از ایسنا،رمضانعلی سنگدوینی در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: درخواست های مردم در ملاقات های عمومی و نشست ها نشان می دهد مشکل عمده مردم گلستان اشتغال و سپس معیشت است البته معیشت وابسته به اشتغال است، متاسفانه طی این دو سال ۸ هزار نفر در مراجعه به دفترم درخواست اشتغال داشتند و متاسفانه ما مانده‌ایم که این افراد جویای کار را به کجا معرفی کنیم.
وی افزود: نرخ بیکاری براساس یک فرمول بین‌المللی تعیین می شود و هر کسی که دو ساعت در هفته کار کند جزو افراد شاغل قرار می گیرد حال آنکه چنین تعریفی در شرایط اقتصادی فعلی معنا ندارد و مسئولان باید فرمول واقعی هم با خود داشته باشند.


دبیر مجمع نمایندگان گلستان با بیان اینکه در استان ما کشاورزی اشتغال ناقص محسوب می‌شود مگر آنکه در کنار کشاورزی صنایع تبدیلی قرار گیرد، بیان کرد: در کشور اشتغال ناقص کشاورزی ۱۰.۷ درصد است که متاسفانه این آمار۱ در گلستان ۱۸.۶ درصد است، همچنین ۸۵.۵ درصد شاغلان کشور در بخش صنعت و خدمات به کارگیری شدند که این میزان در گلستان ۷۷.۶ درصد است که نشانه عقب‌ماندگی صنعت و خدمات در استان است.
سنگدوینی اضافه کرد: در حالی که در سطح کشور ۱۴.۵ درصد در بخش کشاورزی شاغل هستند این میزان در گلستان ۲۲ درصد است و از آنجایی کشاورزی ما فصلی است و در کنار آن مشکل اصلی ما نرخ پایین مشارکت اقتصادی۱ است لذا درآمد خانوار ما از میانگین درآمد کشور پایین‌تر است لذا گلستان، استانی فقیر محسوب می شود و بالای ۱۸ درصد گلستانی ها تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند.
وی با تاکید بر اینکه باید زمینه ورود سرمایه گذار در استان فراهم شود و مدیران گلستانی باید شرایط لازم برای فعالیت سرمایه گذار را در اسرع وقت و به صورت ضرب الاجل فراهم کنند، تصریح کرد: گلستان در بخش صنعت عقب است، حتی کشاورزی هم یک نوع صنعت است اما اینکه کشاورزی گلستان درگیر خام‌فروشی است فایده زیادی ندارد.
نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پروژه پتروشیمی گلستان در حال پیگیری است و رئیس جمهور برای اجرای روند این پروژه دستور صریح دادند، یادآور شد: همچنین علاوه‌بر پروژه پتروشیمی، منطقه آزاد اینچه برون نیز گام بزرگی برای تحقق اشتغال گلستان است.
وی بیان کرد: در حال حاضر هنرستان یکی از اهداف آموزش و پرورش است و دانشگاه فنی و حرفه ای نیز روی مهارت آموزی کار می کند، همچنین در سفر ریاست جمهور به گلستان در سال گذشته ۱۵ میلیارد تومان برای این موضوع اختصاص یافته که از منابع داخلی بانک ها ۱۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان، یک هزار و ۸۱۵ میلیارد تومان برای تسهیلات قرض الحسنه و دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از محل تبصره ۱۸ در نظر گرفته شده و در سطح کشور نیز دولت ۱۳۷ میلیارد تومان برای این موضوع اختصاص داده است.
وی با بیان اینکه دولت ۵ هزار میلیارد تومان به بخش دانش بنیان اعتبار اختصاص داده است، خاطرنشان کرد: بیش از ۴۷ درصد جمعیت استان روستایی هستند که نیاز است پایه اشتغال روستایی تقویت شود،البته در حوزه اشتغال نظارت ها هم باید مستمر باشد تا شغل فرد تسهیلات گیرنده پایدار باشد.

منبع : خبرگزاری ایسنا

برای مشاهده آخرین اخبار اشتغال روستاییان اینجا کلیک کنید

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ