تعاونی‌های خراسان رضوی برای ۱۱۵ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده‌اند

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با بیان اینکه سه هزار و ۵۱۳ میلیارد ریال سرمایه ثبتی تعاونی‌ها در استان است، گفت: تعاونی‌ها برای ۱۱۵ هزار نفر در سطح استان اشتغال ایجاد کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمد سنجری در سخنرانی پیش از خطبه‌های این هفته نماز جمعه مشهد که در حرم رضوی برگزار شد، به بیانات رهبر مقام معظم رهبری درباره تعاون اشاره و گفت: نگاه مقام معظم رهبری به تعاون به‌عنوان یک بخش اقتصادی صرف نیست بلکه در همه بخش‌ها می‌تواند موثر باشد، به همین دلیل رویکرد اصلی تعاون ایجاد همدلی و همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی بین مردم است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: تاریخ مملو از شرایطی است که نشان می‌دهد تعاونی‌ها چقدر قادرند علاوه بر افزایش درآمد، مردم را برای ورود به تشکل‌های مدنی توانمند بسازند؛ بنابراین اصولی را که تعاونی‌ها بر پایه آن بنا شده‌اند، در کلام مقام معظم رهبری می‌بینیم.

وی اهمیت بخش تعاون نسبت به سایر بخش‌های تولیدی برشمرد و افزود: هدف اصلی در تعاون فقط کسب درآمد و انتفاع نیست بلکه اهمیت آن در این است که در همه بخش‌ها براساس تصمیمات خود مردم است و دولت کمترین نقش را دارد،سرمایه مال مردم است، مدیریت دست مردم است و منافع به نسبت مساوی بین مردم تقسیم می‌شود و مهم‌تر از همه این که بازرسی هم از طرف مردم تعیین می‌شود و اگر اختلافی هم پیش بیاید در اتاق‌های تعاون توسط مردم حل می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی به پشتوانه‌های قانونی بخش تعاون هم اشاره و اظهار کرد: بخش تعاون به لحاظ پشتوانه‌های قانونی هم یک بخش بسیار غنی و قوی است، دو اصل از اصول اصلی قانون اساسی یعنی اصل ۴۳ و ۴۴ برای تعاون تعریف شده و اهداف و چشم اندازهای آن را مشخص کرده است.

وی افزود: بحث سیاست‌های کلان اصل ۴۴ قانون اساسی در راستای کاهش تصدی‌گری بخش دولتی که توسط مقام معظم رهبری تدوین شده، اولویت به بخش تعاون داده شده است.

سنجری ادامه داد: در قوانین برنامه‌های توسعه کشور چه در برنامه پنجم چه برنامه ششم به بخش تعاون سهم داده شده و بخش تعاون در کنار سایر ارکان اقتصادی دیده شده و برای آن سهمی معادل حداقل ۲۵ درصد در اقتصاد هدف‌گذاری شده یا در بازار پولی و مالی گفته شده حداقل سهم ۱۵ درصدی در نظر گرفته شده است.

سنجری با بیان اینکه تشکیل تعاونی‌ها از لحاظ اقتصادی یکی از کلیدی‌ترین راه‌های توسعه پایدار در کشورهای مختلف است، افزود: تعاون علاوه بر قوانینی که در کشورمان داریم، بخشی است که پشتوانه بین‌المللی دارد چرا که اتحادیه‌های بین‌المللی تعاون را در سازمان ملل داریم.

وی ادامه داد: شعار اتحادیه بین المللی تعاون در روز جهانی تعاون که ۱۶تیرماه بود «توسعه پایدار با تعاون» اعلام شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی اهداف مهم تشکیل تعاونی‌ها به عنوان یکی از ارکان اصلی اقتصاد مقاومتی در کشور را، رشد اقتصادی، فقرزدایی،ایجاد اشتغال و کاهش فاصله طبقاتی و توزیع عادلانه ثروت دانست و گفت: امروز در کشور دو چالش عمده بیکاری و تامین معیشت مردم وجود دارد و در حل هر دو مشکل توسعه بخش تعاون می‌توانند ایفای نقش کند.

وی با اشاره به اینکه بخش تعاون واسطی بین دولت و مردم است اضافه کرد: ما اعلام آمادگی می‌کنیم برای عبور از این بحران‌های اقتصادی و تامین کالاهای اساسی مردم با شبکه قوی توزیع که در تعاونی‌های مصرف در سطوح مختلف کارمندی و کارگری داریم نگرانی‌های مردم را کم کنیم.

سنجری با بیان اینکه خراسان رضوی رتبه دوم کشوری را در تعداد تعاونی‌ها دارد، اظهار کرد: هفت هزار تعاونی فعال در سطح استان داریم که در بیست گرایش شکل گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه مهمترین سرمایه بخش تعاون اعتماد مردم است، افزود: سه میلیون و دویست هزار نفر از جمعیت ۶ میلیون و ۲۰۰هزار نفری استان عضو تعاونی‌ها هستند.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با استناد به آمارهای موجود گفت: در حوزه سرمایه‌گذاری سه هزار و ۵۱۳ میلیارد ریال سرمایه ثبتی تعاونی هاست که آورده مردم است ونقشی که در حوزه اشتغال داشته برای ۱۱۵ هزار نفر در استان اشتغال ایجاد کرده است.

وی اضافه کرد: ۴۹ درصد تعاونی‌های استان تولیدی، ۴۴درصد در حوزه خدمات و ۱۳ توزیعی هستند و تعاونی‌های استان به لحاظ موضوع فعالیت ۳۴درصد خدماتی،۲۳ درصدکشاورزی، ۱۴ درصد صنعتی، ۶ درصد مسکن و ۲۴ درصد در سایر گرایش‌ها طبقه بندی می‌شوند.

وی با بیان اینکه در یک سال اخیر ۳۹۴ تعاونی در استان تشکیل و حدود ۷هزار فرصت شغلی ایجاد شده، به نقش تعاونی‌ها در اقتصاد و تامین اقلام مورد نیاز مردم هم اشاره کرد و گفت: ۱۰ درصد فراورده‌های دامی و لبنی، هشت درصد محصولات زراعی و باغی و پنج درصد گوشت سفید و تخم مرغ در استان تولید تعاونی‌ها است.

سنجری اضافه کرد: ۲۲ تعاونی برای ارایه خدمات به مرزنشینان ایفای نقش می‌کنند.

وی با بیان اینکه هفت راهبرد اساسی برای توسعه بخش تعاون دنبال می‌شود،گفت : ترویج فرهنگ تعاون، توانمندسازی مدیران تعاونی‌ها، تحکیم شبکه‌های ارتباطی بین تعاونی‌ها، تامین منابع مالی مورد نیاز تعاونی‌ها، تقویت بازاریابی و برندسازی و تامین نظارت بر تعاونی‌ها از مهم‌ترین راهبردهای ما است.

برگزاری یازده نمایش برای ترویج فرهنگ تعاون، برپایی بیش از صد و یازده هزار نفر-ساعت آموزش برای توانمندسازی مدیران تعاونی ها، عقد یازده تفاهم‌نامه با سازمان‌های مختلف و دانشگاه‌ها، و تخصیص پانصد و ۸۱ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت به تعاونی‌ها از جمله اقداماتی بود که مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی به آنها اشاره کرد.

منبع : خبرگزاری فارس

برای مشاهده آخرین اخبار ثبت تعاونی ها اینجا کلیک نمایید

برای مشاهده صفحه اصلی استخدام وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی اینجا کلیک کنید

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ