آشنایی با شغل تحلیل‌گر و طراح نرم‌افزار

آشنایی با شغل تحلیل‌گر و طراح نرم‌افزار

اگر عاشق کامپیوتر هستید و از ساخت و طراحی لذت می‌برید، این شغل برای شما مناسب است.

 

 

کار تحلیل‌گر نرم‌افزار چیست

طراح و تحلیل‌گر نرم‌افزار باید رویکرد خلاقانه در حل مسائل داشته باشد. توسعه‌دهندگان نرم‌افزار، مغز متفکر پشت هر برنامه کامپیوتری هستند. برخی از آنان برنامه‌هایی برای انجام کارهای روزمره روی کامپیوتر، موبایل یا سایر وسایل الکترونیکی تولید می‌کنند؛ برخی نیز سامانه‌هایی برای یهیود عملکرد کامپیوترها، شبکه‌ها و سخت‌افزارهای الکترونیکی دیگر را فراهم می‌کنند.

معمولا یک تحلیل‌گر و طراح نرم‌افزار مسئول کل فرایند توسعه یک نرم‌افزار است. او ابتدا می‌کوشد نیاز مشتری را به خوبی درک کند، سپس آن را به مدل‌های کامپیوتری تبدیل و برای کدنویسی و تست به برنامه‌نویس ارائه می‌کند. اگر نرم‌افزار تهیه شده اشکال تحلیلی یا ساختاری داشته باشد یا کاربران در حین کار با آن با خطا مواجه شوند، مسئول رسیدگی و رفع آن‌ها توسعه دهنده نرم‌افزار است.

توسعه‌دهنده نرم‌افزار پس از تحویل برنامه به مشتریان وظیفه نگهداری و به روزرسانی آن را نیز بر عهده دارد. طراحان نرم‌افزار معمولا ارتباط کاری نزدیکی با برنامه‌نویسان دارند. اگرچه در برخی شرکت‌ها طراحان نرم‌افزار به جای دادن دستورالعمل به برنامه‌نویسان، خودشان کار کدنویسی را انجام می‌دهند. توسعه دهندگانی که بر مراحل مختلف پروژه، برنامه‌‌ریزی فعالیت‌ها و پیاده‌سازی نرم‌افزار نظارت دارند، معمولا مدیر پروژه فناوری اطلاعات می‌گویند. آنها بر رعایت استانداردها، هزینه‌های مورد انتظار و ضرب‌الاجل‌ها در پروژه نظارت دارند.

امروزه به دلیل توسعه بسیار زیاد تجهیزات و وسایل الکترونیکی و مبتنی بر فناوری اطلاعات، تحلیل‌گران و طراحان نرم‌افزار به صورت تخصصی در شاخه‌های مختلف اشتغال دارند. برخی از آن‌ها سیستم‌های پایه نرم‌افزاری مانند سیستم عامل اندورید برای گوشی‌های موبایل یا تبلت طراحی و تولید می‌کنند. گروهی دیگر به تولید برنامه‌های کاربردی برای تلفن همراه مشغولند. دسته‌ای دیگر در قالب تیم‌های بزرگ نرم‌افزاری و همراه با سایر متخصصان از رشته‌های مختلف نسبت به طراحی و تولید نرم‌افزارهای یکپارچه سازمانی اقدام می‌کنند. سامانه‌های نرم‌افزاری حسابداری، انبارداری، حقوق و دستمزد، منابع انسانی و سیستم فروش از مهم‌ترین سامانه‌ها هستند.

توسعه‌دهنده نرم‌افزار به صورت تمام وقت از ساعت ۸ صبح تا ۵ عصر در محل کارش حاضر است. اما اگر به صورت پروژه‌ای یا شخصی فعالیت می‌کند، زمان در اختیار خودش است و فقط باید طوری برنامه‌ریزی کند که سرانجام در زمان مقرر برنامه تولید شده را به کارفرما یا طرف قرارداد تحویل دهد.

وظایف توسعه دهنده نرم‌افزار

  • تحلیل نیازهای کاربران و سپس طراحی، آزمایش و توسعه نرم‌افزار برای رفع آن‌ها
  • ارائه نسخه‌های به روز شده نرم‌افزاری برای سیستم‌ها و برنامه‌های موجود مشتریان
  • طراحی اجزای برنامه‌های کاربردی و پایه‌ای و برنامه ریزی برای کارکرد صحیح آنها
  • ایجاد فلوچارت‌ها و الگوهای کمک کننده به برنامه‌نویسان در کدنویسی
  • اطمینان از عملکرد صحیح نرم‌افزار از طریق کنترل و آزمایش
  • مستند کردن فرایند تولید نرم‌افزارها به عنوان یک منبع برای نگهداری و به‌روزرسانی در آینده
  • همکاری با سایر متخصصان کامپیوتر برای ایجاد نرم‌افزار مطلوب

دانش و مهارت مورد نیاز شغل تحلیل‌گر و طراح نرم‌افزار

  • دانش مناسب در حوزه نرم‌افزار و زبان‌های برنامه‌نویسی و تا حدی هم سخت‌افزار
  • توانایی تحلیل و پیاده‌سازی الگوها و الگوریتم‌های پیچیده
  • رویکرد خلاقانه در حل مساله
  • مهارت ارتباطی خوب و توجه به مشتری برای آن دسته از متخصصانی که با مشتری و سایر ذی‌نفعان ارتباط دارند
  • توانایی کار با افراد مختلف در هر سطحی (شامل کارکنان فنی و غیر فنی) و در مجموع توانایی انجام کارهای گروهی
  • توانایی مدیریت پروژه برای آن دسته از توسعه‌دهندگانی که هم‌زمان مسئولیت اجرای پروژه را نیز بر عهده دارند
  • توانایی تحمل فشار کاری و انجام به موقع پروژه‌ها
  • توانایی درک و تشخیص درست نیازهای مشتریان به منظور اعمال آن‌ها در نرم‌افزار

تحصیلات، فرصت‌های شغلی و بازار کار تحلیل‌گر و طراح نرم‌افزار

تحلیل‌گر و طراح‌نرم افزار معمولا مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر، مهندسی نرم‌افزار، مهندسی فناوری اطلاعات را دارد. البته داشتن تجربه در این کار بسیار مهم است. این متخصصان باید مهارت‌های مرتبط با صنعتی را که در آن کار می‌کنند نیز بدانند. برای مثال تحلیل‌گر و طراح نرم‌افزار که در حال توسعه یک برنامه کاربردی مبتنی بر تلفن همراه است، باید با روان‌شناسی کاربران تلفن همراه آشنا باشد و اگر  یک برنامه حسابداری تهیه می‌کند، باید تا حدی با مسایل مالی و حسابداری آشنا باشد.  تسلط هرچه بیشتر توسعه دهنده نرم‌افزار به موضوع تخصصی پروژه‌ای که در آن مشغول به کار است، وابستگی او به سایر متخصصان را کاهش و درک و فهم او از پروژه را افزایش می‌دهد و به موفقیت هرچه بیشتر پروژه کمک می‌کند.

بیشتر توسعه‌دهندگان نرم‌افزار در شرکت‌های طراحی سامانه‌های کامپیوتری یا تولید کننده نرم‌افزار مشغول به کار هستند. تعدادی نیز در صنایع تولید کننده محصولات الکترونیکی و کامپیوتری استخدام می‌شوند. برخی از این متخصصان در واحدهای انفورماتیک (فناوری اطلاعات) سازمان‌های بزرگ دولتی استخدام می‌شوند و درصدی هم به صورت پروژه‌ای و شخصی کار می‌کنند.

شخصیت‌های مناسب شغل تحلیل‌گر و طراح نرم‌افزار

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی‌های شخصیتی، ارزش‌ها، علایق، مهارت‌ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم‌ترین این عوامل ویژگی‌های شخصیتی است. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فرد ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت اند. به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ‌های شخصیتی مختلف در همه مشاغل هستند و نمی‌توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ‌های شخصیتی خاصی در این شغل موفق می‌شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ‌های شخصیتی که برای این شغل معرفی می‌شوند، عموما این کار را بیشتر می‌پسندند و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته‌اند.

 

برای مشاهده سایر مشاغل اینجا کلیک کنید

 

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۵ نظر برای آشنایی با شغل تحلیل‌گر و طراح نرم‌افزار

  • ر
    رضا 75
    ۱۸ خرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۴۴
    سلام من میخواستم با مدرک لیسانس در شغل کارشناس تحلیل و تولید نرم افزار شرکت کنم. این شغل برای یک دانشگاه دولتی در یک شهر هست . به نظرتون حقوق این شغل حدودا چقدره ؟ ممنون میشم ادمین جواب بده
    • م
      می می
      ۲۷ بهمن ۱۴۰۰، ۱۶:۲۴
      سلام
      شما کارشناس تحلیل و تولید نرم افزار قبول شدید ؟؟ اگه بله چندتا سوال داشتم در مورد این شغل
    • ز
      زکیه شمعی
      ۲۸ دی ۱۳۹۹، ۱۴:۵۰
      من رشته اصلی ام نرم افزار خیلی برنامه نویسی دوست دارم با توجه رشته ام کار پیدا کنم
      • ف
        فروزان
        ۱۰ اسفند ۱۴۰۱، ۱۴:۳۲
        دوست عزیز به نظرم باید تحقیق کنید که به چه زمینه برنامه نویسی علاقه مند هستید باید کورس هایی را بگذرانید و سپس وارد بازار کار در این حوزه شوید
        • م
          محمد
          ۱۱ آذر ۱۴۰۲، ۲۰:۰۱
          فقط شبکه یه دنیای دیگست البته هر کس هر چی دوست داره منم اول میگفتم برنامه نویسی اما شبکه خیلی خوبه ولی شما باید لمسش کنی توکار باشی چون شبکه با امکانات سرور و تجهیزاتش قشنگه برنامه نویسی رو میتونی تو خونه هم خروجی بگیری بدون این که هزینه تجهیزات بدی

        لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

        ثبت پاسخ