بیش از ۶۱ میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خانگی در چهارمحال و بختیاری پرداخت شد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری گفت: تسهیلات اشتغال خانگی یک اولویت بسیار مهم است چرا که در این طرح می‌توان هر خانه را به یک کارخانه تبدیل کرد به همین منظور در استان ۶۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار به مشاغل خانگی تخصیص و بیش از ۸۲ درصد از این تسهیلات به ۱۵۹۱ نفر پرداخت شد.


محسن مولوی ششم اردیبهشت ماه در دیدار تشکل‌های کارگری با امام جمعه شهرکرد به مناسبت هفته کار و کارگر، اظهار کرد: کارگران بازوان اصلی تحقق شعار سال هستند که توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی انتخاب شده است در چهارمحال و بختیاری نیز حدود ۹۸ هزار کارگر تحت بیمه تامین اجتماعی وجود دارد که در ۷۵۰۰ کارگاه مشغول به کار هستند که از این تعداد ۴۷ درصد از کارگران در بخش صنعت، ۴۰ درصد بخش خدمات و ۱۳ درصد حوزه کشاورزی مشغول به فعالیت هستند البته تعداد کل کارگران استان محدود به این ۹۸ هزار نفر نیست چرا که بسیاری از کارگران فاقد بیمه هستند و به صورت غیر رسمی مشغول به کار هستند که امیدواریم طی سال‌های آینده تمامی این افراد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار بگیرند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه کارگران سرمایه انسانی کشور هستند، افزود: برنامه‌های بسیاری در دست اقدام است که با اجرای آن‌ها خدمات مطلوب‌تری به قشر کارگران ارائه خواهد شد برای مثال افزایش بازرسی از کارگاه و کارخانجات پیش‌بینی شده است که این موضوع رعایت دقیق قوانین اداره کار و درنتیجه کاهش حوادث حین کار برای کارگران را در پی دارد.
وی ادامه داد: کاهش مدت زمان رسیدگی به شکایات کارگران و کارفرمایان و تنظیم صحیح رابطه آن‌ها با یکدیگر همچنین کاهش آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد که گریبانگیر کارگر و خانواده او شده است نیز از دیگر برنامه‌هایی است که در اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری در حال پیگیری است.
مولوی با اشاره به پرداخت تسهیلات برای اشتغالزایی در چهارمحال و بختیاری، عنوان کرد: ۱۸۶ میلیارد تومان تسهیلات روستایی و عشایری به منظور اشتغالزایی در نظر گرفته شده است که در این مناطق به دست افرادی که دارای طرح اقتصادی هستند می‌رسد همچنین تسهیلات اشتغال خانگی یک اولویت بسیار مهم است چرا که در این طرح می‌توان هر خانه را به یک کارخانه تبدیل کرد به همین منظور در استان ۶۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار به مشاغل خانگی تخصیص و بیش از ۸۲ درصد از این تسهیلات به ۱۵۹۱ نفر پرداخت شد همچنین صدور مجوز برای مشاغل خانگی به صورت رایگان و در مدت سه روز انجام می‌شود.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: رویکرد سه جانبه‌گرایی یعنی وجود دولت در کنار کارگران و کارفرمایان برنامه بسیار راهبردی است و به همین دلیل به صورت جدی در استان پیگیری خواهد شد چرا که کسب نتیجه مطلوب بدون همراهی این سه قشر در کنار یکدیگر امکان‌پذیر نیست در همین راستا نیز ۲۷۰ تشکل کارگری و کارفرمایی در استان تشکیل شده که ظرفیتی قوی برای دفاع از حقوق کارگر و کارفرما هستند.
وی خاطرنشان کرد: ۳۱۱۵ شرکت تعاونی در دست اجرا یا فعال در استان وجود دارد که ۳۶ هزار نفر از مردم عضو این شرکت‌های تعاونی هستند و در سال جاری نیز تشکیل شرکت‌های تعاونی دانش بنیان با حضور نخبگان در دستور کار قرار دارد.
موضوعات پزشکی و درمانی یکی از مشکلات بازنشستگان کارگری است
در ادامه جلسه فضا الله نظری، نماینده کانون بازنشستگان اظهار کرد: قشر کارگر پس از چندین سال کار سخت در زمان بازنشستگی دارای مشکلات بسیاری است و این موضوع اهمیت پرداخت تسهیلات با سود پایین به این قشر را افزایش می‌دهد چرا که با توجه به درآمد پایین کارگران بازپرداخت تسهیلات با سودهای بالا مانند ۱۸ درصد مشکل خواهد بود.
وی افزود: موضوعات پزشکی و درمانی از دیگر مشکلات بازنشستگان کارگری است و انجام کارهای دندان‌پزشکی با توجه به هزینه‌های بالای آن و درآمد بازنسشتگان و کارگران برای این قشر بسیار مشکل است که برای رفع این مشکل لازم است یک درمانگاه دندان پزشکی برای این قشر در نظر گرفته شود.
نظری با اشاره به وجود دستگاه‌های سیتی اسکن، سونوگرافی و ام آر آی در بیمارستان هاجر شهرکرد و مرکز عکس‌برداری پارسیان، ادامه داد: این اقدامات در کلینیک امام علی و یا درمانگاه‌های تامین اجتماعی انجام نمی‌شود و درنتیجه بازنشستگان و کارگران با مشکلات بسیاری مواجه می‌شوند همچنین با توجه به درآمدهای پایین این قشر پرداخت هزینه دارو و ویزیت پزشکان نیز به سختی انجام می‌شود که نیازمند چاره‌جویی از سوی مسئولان است.
نماینده کانون بازنشستگان عنوان کرد: برخی از افراد کارگر و یا بازنشسته فاقد منزل و مستاجر هستند و امکان شرکت در طرح نهضت ملی مسکن را نیز ندارند چرا که پرداخت وام این طرح با توجه به میزان درآمد آن‌ها امکان‌پذیر نیست و برای رفع این مشکل به تامین زمین و اعطای وام با سود پایین و شرایطی که با درآمد آن‌ها متناسب باشد نیاز است.
مشکلات کارفرمایان و کارگران نشات گرفته از شرایط تحریم‌ها است
در پایان جلسه مسلم رئیسی، نماینده کانون کارفرمایان اظهار کرد: با توجه به مشکلات موجود در حوزه تولید و شرایط تحریم‌ها همواره کارگران و کارفرمایان تلاش می‌کنند با همدلی و دوستی در رونق اقتصادی کشور موثر باشند.
وی افزود: در هشت سال دفاع مقدس نیز کارگران حضوری پررنگی داشته و نقش موثری در پیروزی انقلاب اسلامی ایران داشتند امروزه نیز این قشر در جنگ اقتصادی موجود نقشی موثر داشته و در حال مقابله با مشکلات اقتصادی است.
رئیسی خاطرنشان کرد: بخش اعظم مشکلات کارفرمایان و کارگران نشات گرفته از شرایط تحریم‌ها است که تلاش می‌کنند با همدلی نقشی موثر در تولید و رونق اقتصادی داشته باشند.

منبع : بازار کار

برای مشاهده صفحه اصلی مشاغل خانگی اینجا کلیک کنید

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ