با کمبود ۵۰ هزار پرستار در تهران مواجه هستیم

معاون اجرایی نظام پرستاری تهران گفت: با توجه به انتخابات پیش رو از پرستاران دعوت میکنم که در تاریخ ۷ مهر در انتخابات نظام پرستاری شرکت کنند و به افرادی رای دهند که دغدغه اجرای قوانین و دغدغه پیگیری مطالبات و مطالبه گری داشته باشند.

علی عباسی بیگلو، معاون اجرایی نظام پرستاری تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو پیرامون وضعیت جامعه آماری پرستاران در تهران اظهار داشت: طبق آمار عضویت پرستاران در نظام پرستاری تهران ۴۳ هزار پرستار داریم، که عضو نظام پرستاری هستند. پایتخت با حدود ۲۰۰ مرکز درمانی و بیمارستان نسبت به وضعیت مطلوب خیلی عقب است.

او در ادامه گفت: خیلی از پرستاران ما به دلیل کرونا مهاجرت کردند و تعدادی به شهادت رسیدند و کمبود نیرو همچنان در شهر تهران و کلیه نقاط کشور حس میشود و به دلیل تورمی که سال گذشته شاهد آن بودیم بسیاری از پرستارانی که به تهران مهاجرت کرده بودند به دلیل مشکلات اقتصادی به شهر‌های خودشان بازگشتند. ما با کمبود حدود ۵۰ هزار پرستار در شهر تهران مواجه هستیم، حدود ۲ برابر چیزی که در حال حاضر است.

معاون اجرایی نظام پرستاری تهران در رابطه با اقدامات برای رفع این کمبود گفت: این اقدامات را باید وزارت بهداشت و دولت و مجلس پیگیری کنند. در بحث استخدام هم سازمان امور استخدامی باید ردیف‌هایی را برای استخدام پرستاران تعیین کند. هر چند در سال‌های گذشته گفته شد که با آمار‌هایی از قبیل ۵۰ هزار نفر، ۳۰ هزار نفر یا ۱۰۰ هزار نفر پرستار استخدام خواهد شد در صورتی که این آمار‌ها آمار‌های تبدیل وضعیت پرستاران است نه استخدام. خیلی از پرستاران ما شرکتی و قراردادی هستند که همین‌ها تبدیل به نیرو‌های پیمانی میشوند. به همین جهت هر چقدر ازمون استخدامی برگزار میشود همچنان ورودی‌ها کافی نخواهند بود.

عباسی در رابطه با ارزیابی عملکرد هیئت مدیره نظام پرستاری اذعان داشت: ما در یک سال گذشته با کمک هیئت میره تلاش کردیم که زیر ساخت‌های هیئت مدیره را تقویت کنیم، دوره‌های ما چهارساله هستند که در ۳ سال قبل به اهداف مورد نظر هیئت مدیره دست پیدا نکردیم و تصمیم گرفتیم ریاست و معاون اجرایی هیئت مدیره تغییر پیدا کند که آقای کرهساریان ریاست هیئت مدیره را بر عهده گرفتند و بنده هم که مسئول روابط عمومی نظام پرستاری تهران بودم مسئولیت معاونت اجرایی هیئت مدیره را بر عهده گرفتم. هم از لحاظ مالی هم از لحاظ حقوقی دچار مشکلاتی بودیم که در این یک سال تلاش کردیم اکثر این مشکلات را رفع کنیم، در مباحث مالی هیئت مدیره دچار چالش‌هایی شده بود که ما در مراجع قضایی این موارد را پیگیری کردیم؛ و از لحاظ مالی هم از هیئت مدیره‌های دیگر کمک گرفتیم تا بتوانیم ساختمان جدید هیئت مدیره را اجاره کنیم و در آن جا مستقر شویم.

وی افزود: در سال گذشته ما توانستیم با حق عضویت پرستاران بدهی‌هایی که هیئت مدیره داشت را پرداخت کنیم. در مباحث حقوقی هم پرونده‌های متعددی پیگیری شد، پرونده‌هایی که به خود هیئت مدیره ارتباط داشت. تعدادی زمین بود در لاکان رشت که متعلق به پرستاران بود که حدود ۲۰ سال پیش واگذار شده بود و مشکل اسناد داشتند که که در سال گذشته بیش از ۱۰ جلسه در این خصوص برگزار شد که نتایج خوبی حاصل شد.

وی در ادامه گفت: ما در مباحث حقوقی دیگر هم ورود کردیم از جمله قانون بهره وری، که قانونیست که اضافه کار اجباری را برای پرستاران ممنوع کرده، طبق این قانون کاهش ساعت کاری برای پرستاران حاصل شده که این قانون سال ۸۸ تصویب شده و با ترک فعل و چشم پوشی مسئولین و بازرسین روبه رو شده بود. ما در رابطه با این مسئاه توانستیم در دیوان عدالت اداری رای اعمال ماده ۹۱ را تغییر دهیم و اجازه ندهیم این اتفاق بیفتد، که اعمال ماده ۹۱ قرار بود در اورژانس تهران اتفاق بیفتد که جلوی آن را گرفتیم.

معاون اجرایی نظام پرستاری تهران پیرامون اقدامات در رابطه با مسئله تعرفه گذاری پرستاران گفت: در این حوزه جلسه‌ای داشتیم با نهاد ریاست جمهوری مه سال گذشته پیگیری کردیم و ۲ مرحله مبالغی واریز شد به حساب همکاران در بیمارستان‌ها، ولی به طور کامل اجرایی نشد، و آیین نامه‌های نوشته شده در وزارت بهداشت به صورت کامل اجرا نشد، و بی عدالتی اتفاق افتاد مه منجر به شکاف پرداختی شد که اعتراض همکاران ما را در پی داشت. هر چند مبالغی هم که واریز شد در بخش دولتی بود.

عباسی در رابطه با فیلم‌های منتشر شده از رفتار نادرست با کادر پرستاری بیان داشت: مذاکراتی داشتیم با رئیس بیمارستان علوم پزشکی تهران که مسئول بیمارستان عذر خواهی کنند از پرستاران، و درخواست کردیم از ریاست دانشگاه برای جلوگیری از تکرار اینگونه موارد.

وی همچنین در رابطه با صدای پخش شده از رئیس دانشکده علوم پزشکی شاهرود ادامه داد: ایشان ادعا کردند که میتوانند از اضافه کار پرسنل کسر کنند و در هر جای دیگر هزینه کنند، در مورد کادر درمان قانون ارتقاع بهره وری را مجلس تصویب کرد و همه پرستارانی که شیفت شبانه روزی و تخت بستری دارند مشمول این قانون میشوند، ایشان ادعا کردند که میتوانند این کار را بکنند و پرستار نمیتواند ادعا کند که، چون اضافه کار او پرداخت نشده به اضافه کاری ادامه نمیدهد، در صورتی که طبق قانون پرستار میتواند کتبا به رئیس دانشگاه اعلام کند که از این ماه اضافه کاری نخواهم داشت، چون مشمول قانون ارتفاء بهره وری هستم؛ و اگر جمیع پرستاران شکایت کنند میتوانند حکم انفصال مسئول مربوطه را بگیرند.

وی در رابطه با حمایت از پرستاران افزود: واحد حقوقی باید در هر سازمان فعال باشد و از اعضای آن سازمان حمایت کند، بنده سخنگوی سازمان پرستاری نیستم و فقط میتوانم از طرف هیئت مدیره نظام پرستاری صحبت کنم، ما در سال گذشته واحد مشاوره حقوقی نظام پرستاری تهران را فعال کردیم به صورت تلفنی، هرچند این برای اعضای نظام پرستاری شهر تهران هست، ولی از کل کشور با این واحد تماس گرفته میشود و موارد حقوقی مشاوره دریافت میشود. اگر توهینی صورت میگیرد نیز به دلیل عدم اگاهی حقوقی پرستاران است. این اتفاق افتاده که برخی از مسئولین در راهی قرار گرفته اند که فکر میکنند بالاتر از قانون هستند و نمیدانند که عواقب عمل نکردن به قانون چیست.

عباسی در رابطه با عدم قبول مسئولیت پرستاران در بیمارستان‌های دولتی گفت: مسئله‌ای که دیده شده این است که همراه بیمار باید خودش به دنبال کار‌های بیمار باشد، بیمار را حمل کند و از بخشی به بخش دیگر منتقل کند، این وظایف در حال حاضر به گردن کمک بهیار است که تعداد این افراد هم در بیمارستان‌ها کم است؛ و همه این‌ها به بودجه‌ای که برای بیمارستان‌ها اختصاص داده شده بازمیگردد. که بیمارستان‌ها عموما در مسائل بیمه‌ای و بودجه‌ای و ردیف‌های استخدامی دچار مشکل هستند. نهاد صنفی نظام پرستاری به دنبال ارتقاء حرفه‌ای و حل مشکلات پرستاران به گونه ایست که به سود مردم باشد.

معاون اجرایی نظام پرستاری تهران در انتها گفت: با توجه به انتخابات پیش رو از پرستاران دعوت میکنم که در تاریخ ۷ مهر در انتخابات نظام پرستاری شرکت کنند و به افرادی رای دهند که دغدغه اجرای قوانین و دغدغه پیگیری مطالبات و مطالبه گری داشته باشند.

منبع : خبرگزاری دانشجو

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ