بازنشسته شدن بیش از ۶۰۰ هزار معلم تا ۷ سال آینده

قزوین رئیس دانشگاه فرهنگیان اعلام کرد: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد به‌طور تقریبی دو سوم معلمان که در حدود ۶۰۲ هزار معلم می‌شود، تا هفت سال دیگر از بدنه نظام آموزش‌وپرورش خارج و بازنشسته می‌شوند.

حسین خنیفر، رئیس دانشگاه فرهنگیان، در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه شیب تند ریزشی کمبود تعداد معلمان در کشور را رقم زده است، اظهار کرد: بعد از سال ۱۳۹۰ از تعداد ۴۰۰ مرکز تربیت‌معلم تعداد ۳۰۲ مرکز تعطیل شد و ۶۴ پردیس و ۳۴ مرکز باقی ماند، در سال اول ۲۱ هزار دانشجو در مرکز تربیت‌معلم جذب شد اما در سال ۹۶ تعداد این دانشجویان به سه هزار نفر رسید.

وی با اشاره به پذیرش ۲۵ هزار دانشجوی پیوسته و ۲۴ هزار نفر ناپیوسته برحسب ماده ۲۸ مهارتی گفت: در سال تحصیلی جاری نیز تعداد ۲۴ هزار و ۵۰۰ دانشجو معلم روزانه جذب دانشگاه فرهنگیان شد و آماده هستیم تا ۳۰ هزار دانشجوی ناپیوسته را براساس ماده ۲۸ مهارتی پذیرش کنیم.

این مسئول با اعلام اینکه در حال حاضر ۱۰۸ هزار معلم در نظام آموزش‌وپرورش نیاز است، خاطرنشان کرد: در طول دو تا سه سال آینده از ۹۳۰ هزار معلم فعال در کشور به‌طور تقریبی ۳۰۰ هزار نفر از نظام آموزش‌وپرورش بازنشسته می‌شوند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان اعلام کرد: همچنین پیش‌بینی‌های تحرک بازنشستگی و لکه‌های جمعیتی براساس فرم ۵۰۲ که استخدام معلمان را در برمی‌گیرد، نشان می‌دهد تا سال ۱۴۰۴ تعداد ۳۰۲ هزار معلم و کادر آموزش‌وپرورش بازنشسته خواهند شد یعنی به‌طور تقریبی دو سوم معلمان تا هفت سال دیگر از بدنه نظام آموزش‌وپرورش خارج می‌شوند.

وی ادامه داد: طبق تمهیداتی اتخاذ شده تلاش می‌کنیم با تمام قوت در دانشگاه فرهنگیان پیش برویم؛ این دانشگاه حاکمیتی و ماموریت‌گرا است که فارغ‌التحصیلان آن صد در صد استخدام می‌شوند و چهار سال تحصیل دانشجو معلمان نیز جزء سوابق آن‌ها محسوب می‌شود.

وی عنوان کرد: از جمله اتفاقات خوبی که در راستای گسترش فعالیت دانشگاه فرهنگیان رخ داد می‌توان به ترمیم بودجه آن اشاره کرد، همچنین حضور خیران، طرح ۱۰۰۳۱ و ایجاد دو مرکز خواهران و برادران از جمله برنامه‌های ما در دانشگاه فرهنگیان است.

خنیفر در پایان با اشاره به افزایش ظرفیت در دانشگاه فرهنگیان قزوین گفت: میزان جذب دانشجو معلمان در قزوین را سه برابر کردیم و در حال حاضر در حدود ۱۲۰۰ دانشجو معلم مشغول به تحصیل هستند بااین‌حال ۲۲۰ جای خالی در این دانشگاه وجود دارد.

منبع : خبرگزاری ایسنا

برای مشاهده اخبار فرهنگیان و معلمان اینجا کلیک کنید

برای مشاهده اخبار لحظه به لحظه استخدام آموزش و پرورش اینجا کلیک کنید

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ