ایجاد ۲۷۰ هزار شغل در سال جاری و برنامه ایجاد ۵۰۰ هزار فرصت شغلی در ۱۴۰۱

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد گفت:کمیته امداد در ۱۱ ماه گذشته ۲۷۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کرده و برای ایجاد ۵۰۰ هزار فرصت شغلی در سال آینده نیز برنامه دارد.


به گزارش بازارکار، مرتضی فیروزآبادی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه کمیته امداد در سال ۱۴۰۰ مکلف به ایجاد ۳۰۰ هزار فرصت شغلی شده بود اظهار کرد: تا به امروز با تلاش همکارانمان در سراسر کشور حدود ۲۷۰ هزار فرصت شغلی ایجاد شده است.
به گزارش بازارکار دکتر مرتضی فیروزآبادی افزود: برای راه‌اندازی ۳۰۰ هزار فرصت شغلی از محل تبصره ماه ۱۶، ۱۰ هزار میلیارد تومان اختصاص داده شده که تاکنون هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای ۲۷۰ هزار فرصت شغلی جذب شده است.
وی با بیان اینکه تاکنون به ۹۰ درصد از برنامه از پیش تعیین شده دست پیدا کرده‌ایم، تاکید کرد: تلاش می کنیم این ۲۷۰ هزار فرصت شغلی به ۳۰۰ هزار فرصت شغلی تا پایان سال برسد.
۲۵ هزار میلیارد تومان برای اشتغال مددجویان در سال ۱۴۰۱
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد با اشاره به اینکه برای راه‌اندازی ۵۰۰ هزار شغل در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان در کمیسیون تلفیق مجلس به تصویب رسیده اظهار داشت: توسعه اشتغال دومین اولویت مهم کشور است و تلاش می کنیم به این امر توجه ویژه اشته باشیم.
وی در خصوص مشکلات اخذ تسهیلات توسط اقشار ضعیف و کم درآمد، افزود: یکی از دغدغه‌های اقشار کم درآمد موضوع ارائه تضامین به بانک است که امیدواریم دولت برای تسهیل در این خصوص موضوع تضامین را به کمیته امداد بسپارد.
تاکید بر راه اندازی صندوق ضمانت و راه اندازی شعب بانکی در مناطق محروم
فیروزآبادی اضافه کرد: از مجلس شورای اسلامی و بانک مرکزی درخواست داریم که خود کمیته امداد بتواند صندوق ضمانت راه‌اندازی کند که این امر هم‌اکنون در کمیسیون تلفیق در حال بررسی است و امیدوارم که به تصویب برسد.
وی گفت: دریافت مجوزها برای شروع یک کسب و کار از دیگر دغدغه‌های اقشار ضعیف است که امیداریم با عنایت دولت این مشکل برطرف شود.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد با اشاره به نبود شعب بانکی در مناطق محروم برای ارائه تسهیلات اشتغال به مددجویان، گفت: ما در کمیته امداد آماده هر گونه همکاری با بانک‌ها در راستای راه‌اندازی شعبه در مناطق محروم هستیم.
پیگیر افزایش سقف وام ها به ۳۰۰ میلون تومان هستیم
وی با اشاره به اینکه پیگیر افزایش سقف وام ها به ۳۰۰ میلون تومان هستیم گفت: هم‌اکنون سقف وام اشتغال ۱۰۰ میلیون تومان است بنابراین پیشنهاد داده‌ایم این مبلغ برای ۲۰ عنوان شغلی با توجه به شرایط موجود برای سال ۱۴۰۱ به ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کند.
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد با اشاره به اینکه منابع و تسهیلات کمیته امداد در حوزه اشتغال از منابع بانکی تامین می‌شود تصریح کرد: مبلغ ۷,۵۰۰ میلیارد تومان وام اشتغال در راستای ایجاد فرصت‌های شغلی مددجویان در قالب ۱۷۵ هزار فقره تسهیلات پرداخت شده است. همچنین با رایزنی‌هایی که با بانک‌ها انجام شده است و با توجه به مشکلاتی که برای مددجویان در فرآیند ایجاد اشتغال وجود دارد قول‌هایی مبنی بر تخصیص‌های کامل در راستای تسهیلات داده شده است که امیدواریم این همکاری در سال‌های آتی نیز ادامه داشته باشد.
تجهیز و آماده‌سازی شرایط ایجاد ۵۰۰ هزار فرصت شغلی توسط کمیته امداد
وی با اظهار امیدواری از ایجاد ۵۰۰ هزار فرصت شغلی در سال ۱۴۰۱ تصریح کرد: البته در این فرآیند باید تسهیلات به حوزه اشتغال نیز فراهم شود چرا که یکی از ملزومات ایجاد اشتغال تسهیلات بانکی است که امیدواریم با همکاری بانک‌های عامل این تسهیلات در اختیار مددجویان قرار بگیرد.
فیروزآبادی با اشاره به اینکه مهمترین تجهیز و آماده‌سازی شرایط ایجاد ۵۰۰ هزار فرصت شغلی فراهم کردن شرایط داخلی و بیرونی کمیته امداد است افزود: با توجه به اینکه یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم محرومیت‌زدایی و ایجاد فرصت‌های شغلی برای آحاد جامعه اعم از مددجویان است، کمیته امداد ایجاد ۵۰۰ هزار فرصت شغلی را در سال آینده پذیرفته است البته این مسئله منوط به فراهم کردن شرایط در ارتباط با پرداخت تسهیلات به مددجویان است.
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد ادامه داد: اگر چه ایجاد ۵۰۰ هزار فرصت شغلی در سال آینده فشار مضاعفی را به همکاران ما در مجموعه امداد وارد خواهد کرد اما ما با توجه به شرایط کشور این سختی را تحمل کرده تا بتوانیم همکاری نزدیکی را با دولت داشته باشیم.

وی ادامه داد: برای ایجاد ۵۰۰ هزار فرصت شغلی باید بسترهایی از جمله پرداخت تسهیلات برای مددجویان فراهم شود. همچنین رایزنی‌هایی نیز با کمیسیون تلفیق برای تخصیص منابع مورد نیاز در راستای ایجاد ۵۰۰ هزار فرصت شغلی انجام داده‌ایم که این جلسات با کمیسیون تلفیق مثمر ثمر بوده است.
۲۵ درصد اشتغال ایجاد شده کمیته امداد از طریق مشوق ها
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد با اشاره به اینکه ۲۵ درصد کل اشتغال ایجاد شده در سال ۱۴۰۰ مربوط به مشوق های کارفرمایی است اظهار داشت: کارفرمایان و کاریابی ها همکاری خوبی داشته اند و ۲۵ درصد از ۲۷۰ هزار فرصت شغلی ایجاد شده تاکنون در ۱۱ ماه سال ۱۴۰۰ مربوط به مشوق های کارفرمایی و کاریابی هاست.
وی در ادامه تصریح کرد: با همکاری بانک مرکزی تغییراتی در راستای ضمانت بانکی مددجویان و نیازمندان فراهم شود چرا که شرایطی که هم‌اکنون برای پرداخت وام و تسهیلات از سوی بانک‌های عامل در نظر گرفته شده است شرایط سختی را برای اقشار ضعیف‌تر ایجاد کرده است.
فیروزآبادی گفت: به عنوان مثال برای پرداخت وام ۱۰۰ میلیون تومانی نیاز به سه ضامن کارمند با سابقه ۲۵ ساله است و این در حالی است که اینگونه ضمانت‌ها برای مددجویان و نیازمندان شرایط را بسیار سخت و دشوار کرده است و تقاضای ما از دولت و بانک مرکزی این است که به سمت اعتبارسنجی افراد حرکت کنند و شرایطی را فراهم کنند که بانک‌ها گذشته افراد را مبنای پرداخت تسهیلات بانکی قرار بدهند.
فیروزآبادی بر ارتقا درآمد مددجویان به عنوان یکی از سیاست‌های کمیته امداد در سال آینده اشاره و اظهار داشت: ما تلاش خواهیم کرد که درآمد مددجویان از اشتغال در سال آینده افزایش پیدا کند که در همین زمینه طرح‌هایی را از جمله طرح‌های زنجیره‌ای را با مجموعه های بزرگ کارآفرین را در دستور کار داریم.

افراد بدون مهارت وارد فرآیند اشتغال نمی شوند

فیروزآبادی با تاکید بر اهمیت مهارت‌آموزی مددجویان ادامه داد: در همین زمینه تفاهم‌نامه‌ای با سازمان فنی و حرفه‌ای منعقد شده تا مهارت‌آموزی با کیفیت و متناسب با نیاز بازار برای جوانان پیگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: مهارت‌آموزی باید منجر به درآمد شود و در کمیته امداد افرادی که گواهینامه مهارتی نداشته باشند، وارد فرآیند اشتغال‌زایی و ارائه تسهیلات نخواهند شد.

گفتنی است گزارش کامل این نشست و مصاحبه های اختصاصی بازارکار با آقای دکتر فیروزآبادی در شماره آتی بازارکار منتشر می شود.

منبع : بازار کار

برای مشاهده آخرین اخبار کمیته امداد اینجا کلیک نمایید

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ