ایجاد ۱۵۱ هزار فرصت شغلی برای مدجویان تا پایان بهمن‌ماه

رئیس کمیته امداد با تشریح روش‌های مشارکت مردم در جشن نیکوکاری گفت: علاوه بر ۱۰ هزار پایگاه در سراسر کشور، سامانه پیامکی، کد دستوری، شماره حساب و کارت امداد، اپلیکیشن «سکه» و شماره ملی نیکوکاری به منظور جذب کمک‌های مردم نیکوکار پیش‌بینی شده است.


به گزارش بازارکار به نقل از سایت خبری کمیته امداد، سیدمرتضی بختیاری که به مناسبت ۱۴ اسفند سالروز تاسیس کمیته امداد امام خمینی (ره) و روز احسان و نیکوکاری در برنامه تلویزیونی «روی خط خبر» حاضر شده بود، به برگزاری جشن نیکوکاری در سراسر کشور از ۱۰ تا ۱۶ اسفندماه اشاره کرد و افزود: ۱۰ هزار پایگاه کمیته امداد در کنار دفاتر این نهاد در سراسر کشور آماده جمع‌آوری کمک‌های نقدی و کالایی مردم نیکوکار برای نیازمندان هستند.
وی با تشریح روش‌های غیر حضوری برای ارائه کمک‌های شهروندان به مردم نیازمند، ادامه داد: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و توصیه‌های وزارت بهداشت، از مردم نیک‌اندیش ایران اسلامی می‌خواهیم برای ارائه کمک‌های خود تا حد امکان از روش‌های غیر حضوری همانند سامانه پیامکی، کد دستوری و سایت کمیته امداد استفاده کنند.
اعلام روش‌های غیرحضوری برای مشارکت شهروندان در جشن نیکوکاری
رئیس کمیته امداد به شعار جشن نیکوکاری امسال با عنوان «عید را به خانه‌هایشان ببریم» اشاره و خاطرنشان کرد: برای ارائه کمک‌ها به صورت پیامکی، ارسال عدد ۱ به سرشماره ۸۸۷۷ در نظر گرفته شده و همچنین شماره‌گیری کد دستوری #۱*۸۸۷۷* از طریق تلفن همراه، و سایت کمیته امداد به آدرس www.emdad.ir در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: همچنین شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۹۰۰۰۰۱۰۰۰ ، شماره حساب ۳۳۳۳ نزد بانک ملی، اپلیکیشن «سکه» و شماره ملی نیکوکاری از طریق شماره‌گیری ۰۹۶۸۸۷ برای جذب کمک‌های خیران پیش‌بینی شده است.
بختیاری با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان کمک مردمی برای مدجویان و محرومان در جشن نیکوکاری جمع‌آوری شد، اضافه کرد: امسال نیز توصیه ما به شهروندان برای سهولت کار و رعایت موازین بهداشتی، ارائه کمک‌های نقدی است و در صورت تمایل به کمک کالایی، لوازمی در اختیار این نهاد قرار گیرد که امکان ضدعفونی کردن آنها پیش از تحویل به نیازمندان وجود داشته داشته باشد.

وی اظهار کرد: امسال به دلیل تعطیلی مدارس و ضوابط وزارت بهداشت، برگزاری مراسم زنگ نیکوکاری لغو شده و همچنین ارائه صندوق‌های صدقات درب منازل شهروندان، متوقف شده است.
تشکیل ستاد مبارزه با ویروس کرونا در کمیته امداد
رئیس کمیته امداد به برنامه‌های این نهاد برای تامین سلامت مددجویان در مقابل ویروس کرونا اشاره کرد و افزود: اطلاع‌رسانی و انتقال پیام‌های بهداشتی به مددجویان آغاز شده و همچنین توافقاتی با بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و وزارت بهداشت برای حمایت از مددجویان در این زمینه انجام شده است.

بختیاری از تشکیل ستاد مبارزه با بیماری کرونا در ستاد کمیته امداد و ادارات کل استانی این نهاد خبر داد و گفت: بیش از ۷۵ هزار بیمار صعب‌العلاج، یک میلیون و ۸۰۰ هزار سالمند و یک میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار با سرپرست زن تحت حمایت کمیته امداد هستند و امیدواریم با رعایت همه جوانب احتیاط و حمایت از مددجویان، از این آزمون سخت سربلند بیرون بیاییم و سلامت ولی‌نعمتان خود را تامین کنیم.

وی با یادآوری اینکه کمیته امداد یادگار ماندگار امام راحل و از نخستین نهادهای تاسیس شده پس از پیروزی انقلاب اسلامی است، افزود: این نهاد در طول ۴۱ سال گذشته خدمات گسترده‌ای به محرومان و نیازمندان جامعه ارائه داده و امروز حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار از حمایت‌های کمیته امداد در حوزه‌های مختلف همچون مسکن، اشتغال، بهداشت و درمان و ... برخوردار هستند.
وی توانمندسازی مددجویان را مهمترین ماموریت کمیته امداد عنوان کرد و ادامه داد: معتقدیم توانمندسازی یک مقوله چند بعدی است که برای تحقق آن باید به حوزه‌های تامین مسکن، ایجاد اشتغال و زمینه‌سازی فرهنگی برای خانواده‌های تحت حمایت توجه شود.

ایجاد ۱۵۱ هزار فرصت شغلی برای مدجویان تا پایان بهمن‌ماه

رئیس کمیته امداد گفت: معاونت اشتغال و خودکفایی در کمیته امداد از سال ۱۳۷۴ به صورت تخصصی شکل گرفته و در همین مدت ۷۰۰ هزار خانوار از طریق ایجاد اشتغال به خودکفایی رسیده و از حمایت امداد خارج شدند که بی‌نیاز شدن آنان از مستمری ماهانه، بیش از ۲۱۰۰ میلیادر تومان صرفه‌جویی در بیت‌المال را در پی داشته است.

بختیاری خاطرنشان کرد: براساس ماده ۸۳ برنامه پنج ساله ششم کشور، کمیته امداد موظف است در طول اجرای برنامه، سالانه ۷۰ هزار شغل برای مددجویان ایجاد کند که در سال ۹۶ به عنوان سال نخست برنامه، تعداد ۱۷۰ هزار شغل برای خانواده‌های تحت حمایت ایجاد شد.

وی تاکید کرد: همچنین سال گذشته ۱۴۸ هزار شغل برای مددجویان ایجاد شد که این مساله مورد تشویق شورای اشتغال کشور قرار گرفت. امسال نیز تا پایان بهمن‌ماه ۱۵۱ هزار و ۴۰۰ فرصت شغلی ایجاد شده که اگر طرح‌های باقی مانده در شبکه بانکی به نتیجه برسد، مشاغل ایجاد شده به بالای ۱۷۰ هزار خواهد رسید.

رئیس کمیته امداد با بیان اینکه برای ایجاد این تعداد شغل در سال جاری چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت شده است، افزود: تسهیلات اشتغال در قالب تبصره ۱۶ امسال ۳۵۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود و همچنین از محل صندوق توسعه ملی حدود ۲ هزار میلیارد در اختیار کمیته امداد قرار گرفت و رقمی نیز از منابع صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت در حوزه اشتغال تخصیص یافت.

سپرده‌گذاری ۲۵۰ هزار خیر در صندوق امداد ولایت برای ارائه تسهیلات به نیازمندان

بختیاری به نامگذاری روز ۱۴ اسفند به عنوان روز ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه در تقویم رسمی کشور از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و گفت: صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت مطابق ضوابط بانک مرکزی تاسیس شده و در حال حاضر با ۳۲ شعبه در سراسر کشور در حال فعالیت است.

رئیس کمیته امداد با تاکید بر اینکه وام‌های پرداختی توسط صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت بدون حتی یک ریال کارمزد پرداخت می‌شود، خاطرنشان کرد: این صندوق در سرفصل‌های اشتغال، مسکن، کارگشایی و ... به مددجویان و نیازمندان تسخیلات پرداخت می‌کند و برای وام‌های بیش از پنج میلیون تومان تنها ۳ درصد کارمز برای یکبار کسر می‌شود.

وی به سپرده‌گذاری ۲۵۰ هزار خیر در صندوق امداد ولایت برای ارائه تسهیلات به نیازمندان اشاره کرد و گفت: صندوق امداد ولایت مجاز به فعالیت تجاری و بنگاه داری نیست و تمام مبالغ سپرده شده را به صورت وام به نیازمندان برمی‌گرداند.

رئیس کمیته امداد به تشریح اقدامت این نهاد در اجرای طرح اکرام ایتام و محسنین پرداخت و تاکید کرد: حدود ۱۴۵ هزار نفر از ایتام در کشور تحت حمایت ۶۹۹ هزار نفر از حامیان عزیز قرار دارند که با اجرای برنامه‌های در دست اجرا، تعداد حامیان تا پایان سال افزایش خواهد داشت.

بختیاری در پایان از فعالیت حدود سه هزار مرکز نیکوکاری در سطح کشور خبر داد و گفت: این مراکز با هدف مردمی شدن فعالیت‌ها و به صورت محله‌محور و مسجد محور، کمک‌های مردم هر محله را بدون دخالت کمیته امداد به نیازمندان همان منطقه ارائه می‌دهند. همچنین مراکز نیکوکاری تخصصی در اصناف مختلف تشکیل شده و مراکز نیکوکاری کارآفرینی در کشور در حال توسعه است.

منبع : خبرگزاری بازار کار

برای مشاهده آخرین اخبار اشتغال مددجویان اینجا کلیک نمایید

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ