ایجاد ۱۲۰ هزار شغل برای زنان در بخش تعاون

رئیس اتاق تعاون ایران گفت: بخش تعاون در زمینه مشارکت بانوان در اقتصاد نیز حضور موثری داشته است به طوری که ماحصل مشارکت بانوان در تمامی گرایش ها با ثبت ۱۰ هزار شرکت تعاونی بوده که باعث ایجاد ۱۲۰ هزار شغل در کل کشور شده است.


به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران، بهمن عبداللهی عنوان کرد: یکی از کارکردهای بخش تعاون علاوه بر توسعه عدالت اجتماعی، مشارکت کلیه اقشار جامعه در فعالیت های اقتصاد است. ایجاد اشتغال پایدار، توزیع عادلانه ثروت، تجمیع سرمایه های خرد با کم ترین سرمایه اولیه از مزیت های بی بدیل این نوع فعالیت اقتصادی است.
او یادآور شد: از سال ۱۳۰۴ که اولین تعاونی در گرمسار تشکیل شد، تاکنون ۹۳ هزار شرکت تعاونی در تمامی گرایش های اقتصادی مشارکت دارند. این تعاونی ها که با عضویت ۱۰ میلیونی اقشار مختلف تشکیل شده اند، نماد اقتصاد مردمی و بزرگترین نهاد اجتماعی در کشور هستند و یک میلیون و ۷۳۲هزار نفر در تعاونی‌های مشغول فعالیت هستند.
رئیس پارلمان تعاون کشور ابراز داشت: وجود ۶۰۰ اتحادیه استانی و شهرستانی و اتحادیه‌های سراسری در کشور نقش مهمی در توزیع مواد اولیه شرکت های تعاونی و در هماهنگی، ساماندهی و انسجام بیشتر بخش تعاون دارد.
به گفته او، بیشترین ثبت شرکت‌های تعاونی در بین کلیه استان‌ها مربوط به استان تهران با ثبت ۱۰ هزار و ۷۰۰ شرکت تعاونی بوده که سهم ۱۱ درصدی از کل شرکت های تعاونی را در بین استانها دارا است.
این مقام مسئول اذعان داشت: در بین ۱۴ گرایش بخش تعاون، بخش کشاورزی با ثبت ۲۲ هزار و ۶۰۰ شرکت تعاونی بیشترین تعداد از لحاظ فراوانی بین گرایش ها را داراست. اما بیشترین تعداد ایجاد فرصت شغلی مربوط به تعاونی های خدماتی با ایجاد اشتغال ۳۴۲ هزار نفر، بیشترین سهم اشتغال زایی را در بین تمامی گرایش ها به خود اختصاص داده است.
عبداللهی با اشاره به حضور بانوان تعاونگر در اقتصاد تصریح کرد: بخش تعاون در زمینه مشارکت بانوان در اقتصاد نیز حضور موثری داشته است به طوری که ماحصل مشارکت بانوان در تمامی گرایش ها با ثبت ۱۰ هزار شرکت تعاونی بوده که باعث ایجاد ۱۲۰ هزار شغل در کل کشور شده است.
او گفت: بخش تعاون با ثبت ۲۰۰ شرکت تعاونی دانش بنیان نقش مهمی در افزایش تولید علم و توسعه اقتصادی بر پایه دانش داشته است.
رئیس پارلمان تعاون کشور با تاکید بر اهمیت نتایج پایش محیط کسب و کار یادآور شد: در طرح ملی پایش محیط کسب و کار که بصورت فصلی توسط اتاق ها انجام می پذیرد در بهار ۹۸، تعداد ۴۱۱ بنگاه اقتصادی بخش تعاون در تمامی رشته فعالیت ها و در کلیه استانها مشارکت داشتند و نتایج این طرح نشان می دهد، رقم شاخص ملی بخش تعاون در این فصل، به میزان ۶.۱۹ درصد (نمره بدترین ارزیابی ۱۰ است) محاسبه شده که تغییر نسبتا اندکی بهبود نسبت به وضعیت این شاخص در ارزیابی مدت مشابه قبل (بهار ۱۳۹۷ با میانگین۶.۲ ) دارد همچنین نسبت به زمستان ۹۷ ، میانگین ۶.۰۷) وضعیت نسبتاً بدتر شده است.
رئیس اتاق تعاون ایران، با اشاره به مولفه های محیط کسب و کار ابراز داشت: مناسب ترین مولفه های محیط کسب و کار بخش تعاون در بهار ۹۸ مربوط به مولفه محدودیت‌ دسترسی به حامل‌های انرژی (برق، گاز، گازوئیل و…) ، محدودیت‌ دسترسی به آب، محدودیت‌های دسترسی به شبکه تلفن همراه و اینترنت بوده و نامناسبترین مولفه های محیط کسب و کار بخش تعاون در بهار ۹۸به ترتیب مربوط به بی‌ثباتی و غیرقابل پیش‌بینی بودن قیمت‌ها، دشواری تامین مالی، موانع در فرآیند اداری و اخذ مجوزهای کسب و کار، بی‌ثباتی سیاست‌ها، مقررات و رویه‌های اجرایی است.

 منبع : خبرگزاری ایلنا

برای مشاهده اخبار اشتغال بانوان اینجا کلیک کنید

برای مشاهده آخرین اخبار ثبت تعاونی ها اینجا کلیک نمایید

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ