استخدام ۲۲ هزار و ۸۰۰ نیرو با اولویت پرستار در وزارت بهداشت

میرزابیگی گفت: تاکنون ۲۲ هزار و ۸۰۰ مجوز استخدام با اولویت پرستار در وزارت بهداشت و بیمارستان‌های آن صادر شده است.

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،محمد میرزابیگی رئیس نظام پرستاری درباره تشکیل کارگروه مشترک سازمان نظام پرستاری با کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار کرد: امروز جلسه مفصل، طولانی و پرباری با نمایندگان کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی داشتیم که منجر به چند اتفاق شد که اولین آن، تشکیل کارگروه مشترکی بین کمیسیون بهداشت و درمان و سازمان نظام پرستاری برای رسیدگی به مسائل پرستاری و نیروهای بالینی بود.

وی نتایج حاصل از این نشست را مفید و موثر ارزیابی کرد و گفت: در این جلسه درباره حل مشکلات پرستاران، موضوع «شهیدخدمت» و توسیع تعریف آن، استخدام و رفع کمبود نیرو و تغییر وضعیت نیروهای شرکتی گفت و گو شد و همچنین در خصوص معوقات ومطالبات پرستاران، قوانین برزمین مانده حوزه پرستاری، فوق العاده ویژه با توجه به قدرت نظارتی و قانون گذاری مجلس، بحث های مفصلی انجام شد.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: از دیگر اولویت های مطرح شده در این کارگروه می توان به رسیدگی به مسائلی نظیر تبعیض در نظام سلامت کشور و اصلاح نظام پرداخت اشاره کرد. همچنین در مورد علل برزمین ماندن برخی قوانین پرستاری و به طور ویژه و اختصاصی موضوع کرونا و بحران نیز بحث و بررسی صورت کرد.

میرزابیگی ادامه داد: برخی از این موارد نیاز به قانون گذاری دارد و بخشی دیگر نیازمند کار نظارتی است که از آن جمله می توان به بحث مجوزها و سهمیه های استخدامی، بودجه ها و هزینه هایی که دولت، سازمان برنامه و بودجه و ستاد ملی کرونا به وزارت بهداشت و دانشگاههای علوم پزشکی تحت عنوان بودجه های مقابله با کرونا، پرداخت کارانه و مطالبات معوق پرستاران اختصاص داده اند، اشاره کرد.

وی گفت: هدف از نظارت این است که بدانیم دانشگاهها این بودجه ها را در کجا هزینه کرده اند و چه میزان از مطالبات پرداخت شده است.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری با تاکید بر استفاده درست از مجوزهای استخدامی خاطر نشان کرد: براساس گزارش معاون توسعه وزارت بهداشت در جلسه امروز تاکنون حدود ۲۲ هزار و ۸۰۰ مجوز استخدامی و بکارگیری نیرو با اولویت برجسته پرستاری در وزارت بهداشت و بیمارستان های این وزارتخانه صادر شده است.

وی افزود:موضوع استخدام در سازمان تامین اجتماعی و سایر بخشها جدای از این بحث است که امیدواریم این میزان نیروی تازه نفس زودتر جذب و به کمک نیروهای پرستاری خسته بیایند زیراحدود ۸ ماه است بحران کرونا را در کشور داریم، این امر نیروهای بالینی، پرستاری و شاغل در بیمارستان ها را دچار خستگی مزمن کرده و برخی هم به کرونا مبتلا شده اند.

کمبود جدی پرستار در کشور
رئیس کل سازمان نظام پرستاری با اشاره به بحران کمبود نیروی پرستار در کشور افزود: براساس استانداردهای موجود در کشوربرای گروه پرستاری (شامل پرستار، نیروهای اتاق عمل، بهیار، هوشبری و...) باید حداقل ۲/۵ نفر به ازای هر تخت بیمارستانی در ۲۴ ساعت نیرو داشته باشیم که در حال حاضر این رقم هشت دهم نیروی پرستار است.

وی تاکید کرد: این رقم در استان های محروم و کم برخوردارتر به چهار دهم نفر هم می رسد، یعنی در یک شیفت به ازای هر تخت بیمارستانی یک دهم پرستار و به عبارتی به ازای ۱۰ تخت یک پرستار داریم.

میرزابیگی گفت: خوشبختانه در حال حاضر با پیگیری سازمان نظام پرستاری و با توافق و مشارکت فکری سازمان برنامه و بودجه، سازمان امور اداری و استخدامی، وزارت بهداشت و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، فضای خوبی به وجود آمده و امید است در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با عزمی که از نمایندگان دیده می شود؛ نمایندگان، هم در بعد نظارتی و هم قانون گذاری کارشان را به خوبی انجام دهند.

وی افزود: البته هنوز برای حصول این دستاوردها نیاز به زمان داریم تا پخته تر عمل شود به عنوان مثال باید مشخص شود که جذب ۲۲ هزار و ۸۰۰ نفر در چه زمانی محقق خواهد شد و چه میزان دیگر نیرو نیاز است.

میرزابیگی خاطر نشان کرد: کارگروه مشترک کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و سازمان نظام پرستاری طی یک ماه آینده نتیجه و خروجی های خود را خواهد داشت و برای فصل بودجه در مجلس پیشنهادهایی برای تحقق هر چه بیشتر مطالبات پرستاران علنی و عملی خواهد کرد.

شهادت ۳۶ پرستار در راه خدمت
رئیس کل سازمان نظام پرستاری از شهادت ۳۶ پرستار به عنوان شهید خدمت خبر داد و گفت: البته در این باره به دلیل اینکه مصوبه شورای عالی امنیت ملی مختص بیمارستانها است، مشکلاتی وجود دارد و پیشنهاد سازمان نظام پرستاری این است که اگر نیرویی در مراکز مراقبت در منزل و مراکز متصل به بیمارستان ها مانند اورژانس ها، فوریت ها و نیروهایی که غربالگری می کنند، به کرونا مبتلا و شهید شود نیز شهید خدمت محسوب شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برای مشاهده آخرین اخبار استخدام پرستار اینجا کلیک نمایید

برای مشاهده صفحه استخدام وزارت بهداشت اینجا کلیک کنید

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ