ارگان‌های دولتی کردستان قانون ۳ درصد استخدام معلولان را اجرا کنند

رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان کردستان گفت: ارگان‌های دولتی قانون ۳ درصد استخدام معلولان را اجرا کنند چراکه بسیاری از مشکلات این قشر از جامعه را برطرف می‌کند.


به گزارش بازارکار به نقل از خبرگزاری تسنیم از سنندج، خلیل رنجبر در مراسم روز جهانی نابینایان که با حضور جمعی از مسئولان استانی در آمفی تئاتر سالمندان این شهر برگزار شد، اظهار داشت: امسال ۵۳ نفر دانش‌آموز پسر و ۵۹ نفر دانش‌آموز دختر دارای آسیب بینایی خفیف تا عمیق از خدمات آموزشی، پرورشی، حمایتی و توانبخشی آموزش وپرورش استفاده می‌کنند.
وی از دوران کودکی به‌عنوان زمان طلایی برای شناسایی و درمان مشکل بینایی نام برد و گفت: در برنامه ملی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدوورود به دبستان سال‌تحصیلی جاری، یکهزار و ۲۸۶ دانش‌آموز به مرحله تخصصی بینایی ارجاع داده شدند که از این تعداد ۶۴۱ نفر بدون مشکل و ۶۴۵ نفر نیاز به مداخلات درمانی داشتند.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان کردستان دلیل حدود ۲۰ درصد از نابینایی‌ها را مادرزادی دانست و خاطرنشان کرد: از این تعداد نوآموز که نیاز به مداخلات درمانی داشتند ۴۸۳ نفر نیاز به عینک، ۱۲۶ نفر تحت درمان آمبلیوپی، ۳۰ نفر تحت درمان دارویی و جراحی، ۵ نفر معرفی به مدارس عادی با کمک معلم رابط و کتاب درشت خط و یک نفر به مدارس استثنایی معرفی شدند.
وی رشد مهارت‌های زندگی را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های درسی دانش‌آموزان دارای محدودیت بینایی عنوان کرد و افزود: اگر فرصت مناسب در اختیار دانش‌آموزان دارای آسیب بینایی گذاشته شود، آنها می‌توانند به خوبی در کنار هم‌سن و سالان خود به یادگیری و تحصیل بپردازند.
رنجبر با اشاره به اینکه سیاست سازمان آموزش وپرورش استثنایی کشور برابر با نگاه روز جهانی، فراگیرسازی آموزش وپرورش است، ادامه داد: در راستای تحقق این مهم، تغییر نگرش افراد جامعه یکی از ملزومات حضور و تحصیل دانش‌آموزان نابینا و کم‌بینا در مدارس عادی است.
وی اظهار کرد: حضور در اجتماع از جمله مکان‌های عمومی مانند مراکز تجاری، بوستان‌ها، نهادها و سازمان‌ها، ادامه تحصیل در مدارس و دانشگاه‌ها از جمله معضلات این قشر از جامعه است که پاسخ به این نیازها، نظارت مستمر نهادهای اجرایی را می‌طلبد.
رئیس آموزش وپرورش استثنایی استان کردستان مهم‌ترین مشکل کم‌بینایان و نابینایان را وضعیت اشتغال عنوان و یادآور شد: ارگان‌های دولتی قانون ۳ درصد استخدام معلولان را اجرا کنند چراکه بسیاری از مشکلات این قشر از جامعه را برطرف می‌کند.
رنجبر عنوان کرد: فردی که یکی از حواس خود را از دست می‌دهد در واقع علمی را از دست داده، به همین دلیل همراهی خانواده‌ها برای معلولان بسیار مهم است چراکه آنان با ایجاد حق استفاده از فرصت‌های برابر و حقوق اجتماعی در محیط خانه، می‌توانند فرد نابینا را کمک کرده تا از همان کودکی دنیای اطرافش را بشناسد.

منبع : خبرگزاری تسنیم

برای مشاهده اخبار استخدام معلولین اینجا کلیک کنید

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ