اجرای قانون استخدام ۳درصدی معلولان رافع اشتغال آنان است

مدیرکل بهزیستی گلستان گفت: اجرای قانون استخدام سه درصدی معلولان دارای اهمیت ویژه ای در زمینه اشتغال آنان است که انتظار است از سوی مسوولان مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، سیدمهدی حسینی روز چهارشنبه در آیین گرامیداشت روز جهانی افراد دارای معلولیت و بزرگداشت و تجلیل از معلولان موفق زیر پوشش بهزیستی استان در شبستان حضرت رسول اکرم (ص) امامزاده عبدالله گرگان اظهارداشت: نیاز ضروری است تا استاندار گلستان قانون استخدام سه درصدی را در ادارات برای ترمیم مورد پیگیری و توجه ویژه قرار دهند.
وی تصریح کرد: سال گذشته ردیف بودجه اختصاصی برای استخدام سه درصدی برای جامعه هدف معلولیت در نظر گرفته شد که کسی غیر از معلولان حق تصاحب آن را نخواهد داشت و امیدواریم ادارات این قانون را برای استخدام مورد توجه قرار دهند.

وی اضافه کرد: در زمان حاضر با توجه به قانون استخدام سه درصدی بیش از ۱۳.۵ درصد از کارکنان بهزیستی استان را معلولان تشکیل می دهند.

مطابق ماده ۱۵ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت دولت مکلف است که حداقل سه درصد از مجوزهای استخدامی دستگاه‌های دولتی و عمومی را به افراد دارای معلولیت واجد شرایط اختصاص دهد.

حسینی با اشاره به شعار روز جهانی معلولان افزود: شعار امسال روز جهانی افراد دارای معلولیت پیش بسوی دنیایی فراگیر، دسترس پذیر و پایدار بعد از بیماری کرونا با راهبری و مشارکت افراد دارای معلولیت است.

مدیرکل بهزیستی گلستان ادامه داد: روز جمعه برای اولین بار در کشور مناسب سازی نمازجمعه برای ناشنوایان با شعار افراد دارای معلولیت، مطالبه گری و اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان با حضور معلولان در مصلی های نماز جمعه در نظر گرفته شده است.
حسینی اظهارداشت: هم اکنون بیش از ۵۴ هزار نفر معلول در گلستان بسر می برند که رقم قابل توجهی است که ۴۰ درصد آنها جسمی و حرکتی و ۱۹ درصد آنها معلولیت ذهنی دارند و متاسفانه این استان در برخی از رده های معلولیت در کشور رتبه بالایی دارد.

وی تاکید کرد: بهزیستی نوزادان متولد شده در بیمارستان ها را بعد سنجش شنوایی در صورت نیاز زیر پوشش کاشت حلزون قرار می دهد و کودکان سه تا ۶ ساله را مورد غربالگری بینایی قرار داده و برای کاهش آسیب ها آزمایش ژنتیک افراد تحت این نهاد کامل رایگان انجام می شود و امیدواریم سازمان ها، نهادها، سمن ها و افراد خیر در آموزش های پیشگیری مورد توجه قرار دهند.
مدیرکل بهزیستی گلستان گفت: در سال گذشته ۴۷۱ مسکن ویژه معلولان ساخته و مناسب سازی شده است و معلولان در سال جاری برای طرح مسکن ثبت نام کردند.

حسینی اظهارداشت: در سال گذشته هزار و ۶۱ مورد اشتغالزایی به همراه پرداخت وام انجام شد و هدفگذاری سال جاری هزار و ۱۶۷ مورد اشتغالزایی در استان است.

وی با اشاره به ۵۴ هزار معلول زیر پوشش بهزیستی این استان تصریح کرد: در زمان حاضر ۳۵ هزار نفر از این افراد مورد حمایت و مستمری بگیر بهزیستی بوده و ۱۲ هزار نفر نوبت دریافت مستمری و بقیه آنها غیر مستمری بگیر و تحت حمایت با تهیه وسایل موردنیاز چون ویلچر و عصا هستند.

وی افزود: نمایشگاهی که امروز در این امامزاده توانمندی های معلولان را به نمایش گذاشته نشان می دهد معلولیت محرومیت نیست و امیدواریم مطالبات به حق این افراد را مسوولان پیگیری کنند.
مدیرکل بهزیستی گلستان گفت: خدمت به معلولان فقط کار بهزیستی نیست و همکاری و همت همه دستگاه ها، سازمان ها، نهادها و افراد را می طلبد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گلستان در این آیین گفت: اوقاف و امور خیریه استان وامدار واقفانی است که در زدودن فقر، جهل و محرومیت هر روز در عرصه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، قرآنی و اقتصادی تلاش می کنند.
حجت الاسلام روح الله سلیمانی فرد اظهار داشت:برنامه های مختلفی در راستای کمک به معلولان انجام شده ولی کافی نیست و واقفان به صورت انجمن یاوران وقف تلاش هایی برای جامعه معلولان و توانبخشی در عرصه های مختلف مورد نیاز آنها گام برداشتند.

وی تصریح کرد: کارآفرینی، اشتغال و نگهداری معلولان و کودکان بی سرپرست و بد سرپرست همکاری های مستمر فرهنگی و امدادهای اجتماعی خیران را بیش از گذشته می خواهد.

وی افزود: اوقاف و امور خیریه با همکاری مسوولان و موسسات آمادگی خدمت رسانی به جامعه معلولان در تمام حوزه های موردنیاز آنها از جمله اشتغال و کارآفرینی را دارد.

سلیمانی فرد خاطرنشان کرد: اتحاد مسوولان استانی، شهرستانی و دستگاه قضا فرصت تاریخی و پشتوانه محکمی برای جامعه توانیابان و معلولان فراهم می کند.

اجرای قانون استخدام ۳درصدی معلولان رافع اشتغال آنان است

احمد رضا عامریان یکی از معلولین و فعالان نخبه فرهنگی در این آیین گفت: انجمن های فعال برای حمایت و پیگیری قانون استخدام سه درصدی معلولان و مسکن آنها تلاش کنند.

وی افزود: جامعه معلولان گلستان نیاز به ترحم ندارد فقط خواستار پیگیری و اجرای قانون حمایت از جامعه معلولان و تصویب بودجه های مشخص به این بخش است.
عامریان خاطرنشان کرد: امیدواریم نمایندگان مجلس استان گلستان قانون حمایت از جامعه معلولان اشتغال، مسکن و مناسب سازی معابر را پیگیری کنند.

در پایان این آیین از معلولان موفق از جمله مرتضی کوهزاد وزنه بردار روشن دل، محمدتقی کریمی فیض آبادی قاری و حافظ روشندل قرآن، سمیرا جرجانی چترباز و کوهنورد، ابراهیم قائمی دکتری حقوق کیفری، وحید تمسکنی گلیم بافی، زهره فولادی هنر میناکاری، سجاد رایج کفشگیری ورزشکار موفق کشوری گلبال و رضا شاه حسینی کارآفرین و نماینده مدیرعامل معلولان کل کشور تجلیل به عمل آمد.

هم اکنون از جمعیت ۱.۹ میلیون نفری گلستان ۱۳۰ هزار نفر زیرپوشش اداره کل بهزیستی استان هستند و این نهاد به حدود ۷۰ هزار نفر دیگر به صورت موردی خدمات ارائه می‌کند.

سوم دسامبر مصادف با ۱۲ آذرماه از سال ۱۹۹۲ و از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز جهانی معلولان نام‌گذاری شده است.

منبع : خبرگزاری ایرنا

برای مشاهده اخبار استخدام معلولین اینجا کلیک کنید

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ