آموزش و پرورش استثنایی پنج هزار معلم نیاز دارد

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ، کمبود نیروی انسانی را مهمترین مشکل برشمرد و گفت: آموزش و پرورش استثنایی کشور نیازمند جذب حدود ۵ هزار معلم است.

سید جواد حسینی عصر سه شنبه در گردهمایی مدیران مدارس استثنایی و مراکز آموزشی توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری مازندران در سالن شهید باهنر نوشهر افزود: نیروی انسانی یکی از مشکلات مهم آموزش و پرورش استثنایی کشور است و دانشگاه فرهنگیان به عنوان تنها منبع تامین نیروی انسانی آموزش و پرورش فاقد تربیت نیروی ویژه کودکان استثنایی است.

وی تصریح کرد: براساس استاندارد نیروی انسانی در آموزش و پرورش استثنایی به ازای هر ۵ دانش آموز یک معلم است و این در حالی است که هم اکنون به دلیل کمبود نیرو انسانی به ازای هر ۶.۱۶ دانش آموز یک معلم وجود دارد.

وی ادامه داد: در راستای تامین نیروی انسانی ماهر تلاش می شود تا با همکاری و تعامل دانشگاه فرهنگیان این امر محقق شود.

حسینی با اشاره به عدم جذب نیروی توانبخشی در آموزش و پرورش استثنایی برغم نیاز مبرم به نیرو گفت: در این زمینه نیز به دنبال توافق دانشگاه فرهنگیان هستیم تا با همکاری دانشگاه علوم بهزیستی نیروی توانبخشی لازم جذب شود تا شاهد ارتقای کمی و کیفی شاهد توانبخشی در آموزش و پرورش استثنایی کشور باشیم.

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از اجرای طرح آمایش سرزمینی نیروی انسانی تا سه ماه آینده در کشور خبر داد و افزود: برای جذب نیرو کارآمد نیازمند اجرای این طرح هستیم تا بتوانیم بر اساس نیازهای منطقه ای ، جنسیتی، مقطعی ، نوع اختلال و میزان و متناسب با آن برنامه ریزی برای تربیت و جذب نیروی انسانی صورت گیرد.

وی با اشاره به کمبودهای فضای آموزشی در کشور همچون ۲۱۰ مدرسه، مدارس ویژه اوتیسم و ورزشگاه های استثنایی خواستار استاندارد سازی بخش های فضا و تجهیزات آموزشی، منابع انسانی و رویه ها برای ارتقای کیفی نظام تعلیم و تربیت استثنایی کشور شد.

حسینی بر ضرورت اجرای رویه ها و تصمیم گیری ها به صورت دانش بنیان و مشارکت محور تاکید کرد و افزود: در این راستا برای اجرای دانش بنیان رویه ها یک کارگروه مطالعه وتحقیق بین المللی در حال تشکیل است.

وی ادامه داد: برای مشارکت محوری نیز نظام مشارکتی تصمیم گیری از شورای مدارس تا شورای معاونین اجرا می شود تا تصمیم ها در یک نظام مشارکتی گرفته شود.

وی همچنین از ایجاد پارلمان مجازی فرهنگیان استثنایی کشور با ۲۴ هزار همکار که عضو آن خواهند بود خبر داد و اظهار داشت: در این پارلمان تصمیم گیری ها و بازخورد آن با نظر تمامی اعضای صورت خواهد گرفت.

مدیر کل آموزش و پرورش مازندران نیز در این جلسه نیروهای شاغل در این حوزه را نیروهای پرتلاش و دلسوز برشمرد و گفت: با توجه به توانایی این دانش آموزان نحوه تعلیم و تربیت آنها نیز متفاوت خواهد بود.

عسکری نیکزاد ادامه داد: در این راستا می طلبد که نسبت معلمان به دانش آموزان در مقایسه با مدارس عادی بیشتر باشد تا بتوانند پاسخگوی نیازهای آموزشی، تربیتی و مهارتی این افراد باشند.

مدیر آموزش و پرورش استثنایی مازندران نیز در این جلسه اظهار داشت: امسال شاهد قبولی بیش از ۳۰ دانش آموز استثنایی مازندران در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور بودیم.

سیدحسین قاسمی تصریح کرد: در حال حاضر ۲ هزار و ۸۰۰ معلول در ۵۳ مدرسه استثنایی استان و در مجموع نیز ۷ هزار و ۳۴۹ دانش آموز، دیرآموز نیز در مدارس استثنایی و عادی این استان مشغول تحصیل هستند.

منبع : خبرگزاری ایرنا

برای مشاهده اخبار فرهنگیان و معلمان اینجا کلیک کنید

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ