آتش نشانان عملیاتی مشمول مشاغل سخت و زیان آور می شوند

۱ نظر

مدیرکل امور فنی مستمری های سازمان تامین اجتماعی گفت: آتش نشانانی که در بخش عملیاتی فعالیت دارند، می توانند از مزایای مشاغل سخت و زیان آور بهره مند شوند.


نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی اول بهمن ماه سال ۱۳۹۶ با اکثریت آرا، به طرح استفساریه تبصره ۲ ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی که به بیمه ‌شدگان تامین اجتماعی شاغل در مشاغل سخت و زیان ‌آور به‌ خصوص متصدیان مشاغل عملیاتی آتش‌ نشانی که دارای روابط استخدامی غیرمشمول قانون کار با کارفرمایان خود هستند، رای دادند.
سیدمحمدعلی جنانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا در این خصوص توضیح داد: پس از اینکه مجلس شورای اسلامی به این استفساریه مبنی بر سخت و زیان آور بودن فعالیت آتش نشانان در عرصه عملیاتی رای داد، نشستی برای رسیدگی به این موضوع برگزار و در نهایت تصمیم بر این شد که این مشاغل جزو مشاغل سخت و زیان آور باشند.
وی تصریح کرد: مزایای سخت و زیان آور برای تمام آتش نشانانی است که به صورت عملیاتی در هنگام وقوع آتش سوزی حضور دارند و مشمول تامین اجتماعی هستند اما تحت پوشش قانون کار نیستند؛ بر این اساس کارکنان آتش نشانی که در دیگر بخش های این سازمان فعالیت دارند، نمی توانند از این مزایا استفاده کنند.
جنانی ادامه داد: آتش نشانان باید حتما مشمول سازمان تامین اجتماعی باشند تا بر اساس تبصره ۲ ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی از این خدمات بهره مند شوند.
وی خاطرنشان کرد: درخواست آتش نشانانی که مشمول بیمه تامین اجتماعی و قانون کار هستند، برای استفاده از مزایای سخت و زیان آور بودن، در کمیته های وزارت کار بررسی، درباره آنان نظر داده و در نهایت به شعب تامین اجتماعی ارجاع می شود. این استفساریه برای افرادی است که بیمه تامین اجتماعی هستند اما مشمول قانون کار نمی شوند.
مدیرکل امور فنی مستمری های سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: پس از اینکه استفساریه به تصویب رسید، سازمان تامین اجتماعی نیز برای همین موضوع آیین نامه ای را تنظیم می کند تا این افراد از خدمات مشاغل سخت و زیان آور بهره مند شوند.
مشاغل سخت و زیان آور، شغل هایی هستند که در آنها عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و بیولوژیکی محیط کار، غیراستاندارد است و در اثر اشتغال کارگر تنشی به مراتب بالاتر از ظرفیت های طبیعی (جسمی و روانی) در وی ایجاد شود که نتیجه آن بیماری شغلی و عوارض ناشی از آن است. با بکار گیری تمهیدات فنی، مهندسی، بهداشتی و ایمنی می توان سخت و زیان آور بودن آن مشاغل را کاهش داد یا حذف کرد.
سازمان تامین اجتماعی ۴۲ میلیون بیمه شده دارد که خدمات بیمه ای و درمانی مختلفی به آنها ارائه می دهد.

منبع : خبرگزاری ایرنا

برای مشاهده آخرین اخبار مشاغل سخت و زیان آور اینجا کلیک نمایید

 

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۱ نظر برای آتش نشانان عملیاتی مشمول مشاغل سخت و زیان آور می شوند

  • ف
    فرزادغریبی
    ۲۰ تیر ۱۳۹۷، ۱۲:۰۰
    باسلام: آیا صنعت پتروشیمی جزو مشاغل سخت وزیان آور است. چونکه در این مکان متانول،سودسوزآور ،H2Sو حتی گوگرددیگر مواد سمی وخطرساز وجود دارد. ممنونم

    لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

    ثبت پاسخ