۵ هزار مستعد برتر سال ۱۴۰۲ بدون آزمون جذب دستگاه‌ها می‌شوند

در هر جامعه‌ای حداقل یک درصد از جمعیت آن، در طبقه مستعدان قرار می‌گیرند، این یعنی باید بیش از ۸۰۰ هزار نفر را در سراسر کشور شناسایی کنیم.

به گزارش بازارکار، ناصر باقری مقدم در آئین گردهمایی رتبه‌های‌برتر آزمون سراسری با عنوان «آینده روشن» که با حضور رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و جمعی از اساتید و نخبگان دانشگاهی در مرکز همایش‌های بین‌المللی شهدای سلامت مشهد همراه بود، اظهار کرد: امسال ۱۱۰۰ نفر از رتبه‌های برتر کنکور را از سراسر کشور به این گردهمایی دعوت کردیم.

وی جوانان مستعد و نخبگان ایران را، اصلی‌ترین امید بنیاد نخبگان برای رفع مشکلات در کشور دانست و با بیان اینکه ایران اسلامی به همت جامعه نخبگان خود در حوزه‌های مختلف همچون سلامت، ورزش، آموزش عالی و امنیت توانسته جایگاه مناسبی را در دنیا به دست آورد، افزود: البته همچنان در حوزه‌هایی مثل مدیریت و بحران‌های اقتصادی باید گام‌های رو به جلویی برداریم.

باقری مقدم گفت: در هر جامعه‌ای حداقل یک درصد از جمعیت آن، در طبقه مستعدان قرار می‌گیرند، این یعنی باید بیش از ۸۰۰ هزار نفر را در سراسر کشور شناسایی کنیم.

وی افزود: نباید فقط به نخبگان حوزه‌های علمی توجه کنیم، افرادی در کشور هستند که شاهد خدمات بی‌شمار آنها در حوزه‌های فناوری، هنر و کارآفرینی هستیم.

باقری‌مقدم ادامه داد: گام دیگر در این بنیاد توانمندسازی نخبگان است، پس از آن مرحله اثربخشی در مسائل مدیریتی و کلان کشور است؛ در این گام نخبگان را به سمت رفع مشکلات کشور سوق می‌دهیم و از آنها برای حل مسائل کلانی کشور حمایت خواهیم کرد.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: تا به امروز، توسط بنیاد برای بیش از ۲۰ هزار نفر از نخبگان کشور، طرح پژوهشی جایگزین سربازی در نظر گرفته شده است.وی ادامه داد: اگر نخبگان شرایط لازم را داشته باشند با ثبت‌نامی که در سامانه بنیاد ملی نخبگان انجام خواهد شد، در سال آینده بیش از پنج هزار نفر از مستعدان برتر این بنیاد را بدون آزمون استخدامی، وارد دستگاه‌های مختلف کشور خواهند شد.

یاقری مقدم افزود: در بنیاد ملی نخبگان، رتبه‌های برتر کنکور را قبل از نخبه، به عنوان مستعد نام گذاری می‌کنیم، نخبگی پایان یک راه طولانی است که مستعدان کشور در پایان راه تحصیلی‌، می‌توانند به آن دست پیدا کنند.

نخبگان نباید درگیر مسائل حاشیه‌ای و گذرا شوند
رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها نیز در این مراسم با تاکید بر اهمیت تامل هر فرد نسبت به ارزش و رسالت خود در این جهان عظیم و قدر دانستن آنها، به نخبگان جوان زائر امام هشتم(ع) توصیه کرد: از امام رضا (ع) بخواهید در انتخاب‌ها استاد راهنمایتان باشند تا به شکل صحیح انتخاب کنید و پشیمان نشوید.

حجت الاسلام مصطفی رستمی در خصوص خودشناسی و قدردانی ارزش‌های وجودی، به شکرگزاری امام حسین (ع) از خداوند در دعای عرفه برای متولد شدن در زمان پیامبر اسلام (ص) اشاره کرد و افزود: هم اصل حضور در عالم وجود و هم متولدشدن در دوران یا مکانی توحیدی، نعمت بزرگی از جانب خداوند به ما انسان‌ها و مسلمانان است که باید با تمام وجود قدردان آن باشیم.

وی با اشاره به عظمت کائنات و آفرینش انسان، بر لزوم تامل هر فرد نسبت به قدر و ارزش و نیز رسالت خود در این جهان عظیم طی فرصت اندک حضور در دنیا تاکید کرد و از نخبگان جوان خواست ارزش‌های واقعی خود را بشناسند و قدر بدانند.

رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با تاکید بر اینکه نخبگان نباید درگیر مسائل حاشیه و گذرا شوند، خطاب به آنها بیان کرد: برای خود انتخاب‌های بزرگ داشته باشید و خود را کم نفروشید مانند شهدا که آنقدر برای خود ارزش قائل هستند، در عبور از صحنه‌های زندگی خود را ذره‌ای بدهکار نمی‌کنند.

رستمی به نقش توسل و استمداد از ائمه اطهار(ع) برای شناخت و رسالت خود اشاره کرد و یادآور شد: شهید تهرانی مقدم که به عنوان یک جوان نخبه تصمیم گرفت برای کشور امنیت ایجاد کند، رسم آن شهید والامقام این بود که هر جا کار به مشکل برمی‌خورد، با توسل به امام رضا(ع) مشکل را رفع می‌کرد.

وی همچنین با بیان اینکه ماه رجب، ماه مخصوص زیارت امام رضا (ع) است، به جوانان پیشنهاد کرد: قرارهای بزرگی با امام (ع) بگذارید و توقعات بزرگی از خود تعریف کنید، از ایشان بخواهید به جایی برسید که جایگاه علمی تان دنیا را تکان دهد و امام (ع) با دیدنتان لبخند رضایت بزنند.

لزوم شناخت عمیق نسل جوان از آموزه‌های دینی
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این مراسم در سخنانی بر ضرورت شناخت عمیق نسل جوان از آموزه‌های دینی و التزام عملی به آن‌ها در زندگی تاکید کرد.

حسن رحیم پور ازغدی به نخبگان حاضر یادآور شد: آینده روشن وقتی محقق می‌شود که گذشته روشن خود را بشناسید و نگذارید با جعل تاریخ، تحقیرتان کنند.

پرچم رشد و آبادانی کشور در دست جوانان است
سرپرست دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در بنیاد ملی نخبگان نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه پرچم رشد و آبادانی کشور در دست جوانان است، به شتاب ایجاد زیرساخت‌های آموزشی برای دختران طی سال‌های ‌پس از انقلاب اسلامی اشاره و تصریح کرد: ایران اسلامی در این زمینه رتبه نخست را دارد؛ طبق اسناد بین المللی، آمار بانوان باسواد کشور پیش از انقلاب اسلامی، ۲۳ درصد بود که اکنون به بیش از ۹۳ درصد رسیده است.

حجت الاسلام سعید کرمی با اشاره به حدیث شریف «العلم سلطانٌ»، پیشرفت علمی را مقدمه پیشرفت همه جانبه یک کشور دانست و افزود: اقتدار نرم و قدرت نفوذ هر کشور، در رشد علمی آن ریشه دارد؛ ایران در این زمینه، گام‌های اولیه را بسیار محکم و استوار برداشته و از کشوری که سهمی در علم نداشت، امروز به سرآمدی در اغلب عرصه‌های علمی رسیده و امید می‌رود بتوانیم اقتصاد و تولید خود را نیز به این مرحله برسانیم.

به گفته وی، ایران پس از چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی به رتبه پانزدهم جهان در تولید علم رسیده و دو درصد تولید علم جهان را بر عهده دارد. همچنین در زمینه نانو، رتبه یازدهم، در عرصه سلول‌های بنیادی، رتبه دوم و در انرژی هسته‌ای و ثبت اختراع، رتبه هفتم را دارد که رسالت تداوم این مسیر پیشرفت بر عهده نخبگان جوان است.

کرمی با اشاره به اهداف دومین رویداد آینده روشن بیان کرد: هدف از برگزاری این رویداد تجلیل از رتبه‌های برتر کنکور سراسری و تثبیت و تعمیق هویت ملی و دینی این دانشجویان است که در مشهد مقدس برگزار می‌شود.

وی افزود: در این رویداد که با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و بنیاد ملی نخبگان برگزار شد، بیش از ۱۱۰۰ دانشجوی رشته‌های مختلف به مشهد مقدس اعزام شدند و برنامه‌هایی متناسب برای آنها تدارک دیده شده بود و بهره بردند.

کرمی محور برنامه‌های این رویداد را علاوه بر توفیق زیارت حرم مطهر علی بن موسی الرضا (ع)، برگزاری نشست‌های علمی و مهارتی برشمرد و گفت: زیارت دسته جمعی، برگزاری مراسم افتتاحیه در حرم مطهر رضوی، بازدید از دستاوردهای علمی و برنامه‌های فرهنگی و تفریحی هدفمند از مهم‌ترین برنامه‌های این رویداد سه روزه در مشهد مقدس بود.

دومین گردهمایی رتبه‌های برتر آزمون سراسری به همت بنیاد ملی نخبگان و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در مشهد مقدس برگزار شد.

منبع : بازار کار

برای مشاهده اخبار و اطلاعیه های استخدام نخبگان اینجا کلیک نمایید

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ