یک سوم اشتغال استان اردبیل در بخش کشاورزی است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: به لحاظ قابلیت های بالقوه در بخش کشاورزی یک سوم اشتغال جمعیت فعال استان به این بخش مربوط می شود.

به گزارش ایرنا، خلیل نیکشاد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: در این استان ارزش افزوده بخش کشاورزی ۲۸ درصد است که آن را در بین ۳۰ استان کشور متمایز می‌کند.
وی اظهار داشت: برای اشتغالزایی بیشتر در بخش کشاورزی ۱۲ طرح اقتصاد مقاومتی در استان تعریف شده که یک سوم آن از محل اعتبارت کشاورزی اجرا می‌شود.
نیکشاد با بیان اینکه بیش از هفت درصد محصولات استراتژیک کشور در استان اردبیل تولید می‌شود، افزود: کشاورزی استان دارای نقاط قوت و ضعف بوده و باید از نقاط مثبت و قوت آن استفاده بهتری کرد و لازم است با تدابیر فنی و علمی غذای سالم برای مردم تولید شود.

او خشکسالی، تغییر رویه رویش گیاهان در تغییرات آب و هوایی، کم آبی، پراکنش نامنظم بارندگی، شوری آب و شوری خاک را از جمله مشکلات پیش روی کشاورزی استان دانست و گفت: با کمک سامانه‌های نوین آبیاری باید آب را درست مصرف کرد تا کشاورزی ایمن و پایدار بماند.

وی با بیان اینکه استان اردبیل به قطب تولید گلخانه‌ای کشور تبدیل می‌شود، افزود: عملیات احداث ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار طرح گلخانه‌ای استان در قالب مجتمع‌های بزرگ آغاز شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ادامه داد: احداث بزرگترین مجتمع گلخانه‌ای کشور در زمستان گذشته به مساحت هزار و ۵۰۰ هکتار در مجتمع کشت و صنعت مغان عملیاتی شدو تاکنون ۴۰۰ هکتار آن به بخش خصوصی واگذار شده است.

نیکشاد تولید در فضای بسته و کشت گلخانه‌ای را جزو برنامه‌های مهم جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد و گفت: علاوه بر این، هزار هکتار در منطقه بران شهرستان پارس آباد مغان برای اجرای این طرح در دست مطالعه است.

استان اردبیل دارای ۲۲۵ هزار هکتار اراضی آبی، ۵۱۵ هزار هکتار اراضی دیم و ۳۸ هزار هکتار اراضی باغی است که سالانه بیش ۴.۵ میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی را تولید می‌کند. اردبیل در تولید بسیاری از ارقام از جمله رتبه اول تولید عدس، رتبه اول تولید کلزا، رتبه دوم تولید سیب زمینی، رتبه سوم تولید عسل، رتبه پنجم تولید چغندر قند، رتبه هفتم تولید حبوبات و رتبه هفتم تولید گندم و جو را دارد.

منبع : خبرگزاری ایرنا

برای مشاهده آخرین اخبار استخدام جهاد کشاورزی اینجا کلیک نمایید

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ