پرداخت تسهیلات اشتغالزایی به ۱۶ هزار متقاضی سرباز

مشاور قرارگاه ملی مهارت آموزی ستاد کل نیروهای مسلح گفت: در حال حاضر ۶۳ هزار پرونده داریم و پرونده ۴۵ هزار نفری که ثبت نام کردند، بررسی و واجد شرایط شدند، از این تعداد ۲۵ هزار پرونده به بانک ها تحویل و تسهیلات ۱۶ هزار پرونده تا تیرماه پرداخت می شود.

سردار کمالی مشاور قرارگاه ملی مهارت آموزی ستاد کل نیروهای مسلح در گفت وگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری برنا اظهار داشت: یکی از مشکلات جامعه ما این است که مهارت مغفول واقع شده یعنی فرهنگ جامعه ما اینگونه است؛ شما برای اینکه آدم موفقی باشید باید به سمت تحصیل بروید تا بتوانی آدم موفقی باشی در حالیکه در جامعه همه به عینه می بینند کسانی که آدم موفقی بودند الزاما اینگونه نبوده که مسیرش دانشگاه باشد بلکه بحث مهارت ، تخصص ، انگیزه ، تلاش و مسائل دیگر بوده که این امر تحقق پیدا کرده لذا انتظار ما این است که ما بیاییم جوانان را به سمت مهارت آموزی سوق دهیم و بخشی از این کارها دست قرارگاه است و قرارگاه می تواند این کار را انجام دهد که یکی از اینها را سردار نام برد کاری که در لایحه پیش بینی کردیم که سرباز اولویت در استخدام داشته باشد این حق جوان ماست که بواسطه دو سال حضور در سربازی و قطعا از اشتغال عقب می افتد پس ما باید دستش را بگیریم وکمک کنیم در اولویت قرار دهیم.
وی ادامه داد: دوما بحث کسر خدمتی که ایشان مثال زد باعث ورود انگیزه ای در جوان برای مهارت آموزی می شود. سوم یک سری مشوق ها در نظر گرفتیم و اعلام شده تا مدتی قبل جوانانی که مهارت داشتند، در سامانه سرباز ماهر ثبت نام می کردند از آن مشوق ها برخوردار می شدند که بنا به دلایلی فعلا متوقف شده و انشاالله سامانه ای بروز تر و امکان ارتباط دارد با سامانه های سایر دستگاه ها می توانند ثبت نام کنند.
سردار سرتیپ پاسدار محمدجواد زاده کمند فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح
مشاور قرارگاه ملی مهارت آموزی ستاد کل نیروهای مسلح بیان کرد: در سامانه سرباز ماهر مشوق های سی وچهارگانه که با کسر خدمت می شود و جوانان می توانند از سی و پنج مشوق استفاده کنند که بحث تعیین سازمان محل خدمت و تعیین استان محل خدمت و تعجیل در اعزام و بخشش اضافه خدمت و مرخصی تشویقی و اعطای یک درجه بالاتر از درجه ای که به او تعلق می گیرد.
سردار کمالی عنوان کرد: از طرف دیگر سازمان وقت و منابع خود را به سرباز می دهد که به جای اینکه در نیروی مسلح و سر پست باشد اورا با هزینه خود سازمان به کلاس آموزشی بفرستم لذا مشوق هایی است که یکی بحث تسهیل گری در اشتغال است؛ تا آنجا که امکان دارد و دولت کمک کند با توجه به تعداد جوانی که سردار گفتند وارد نیروهای مسلح می شوند و همین تعداد سالانه بالغ بر ۳۰۰ هزار خروجی داریم لذا انتظار ما این است که طوری ساماندهی شود که تسهیلات بیشتری برای خود اشتغالی بیاید برای سربازی و جوانان ما از نیروهای مسلح ترخیص می شوند با وام خود اشتغالی می گیرند بخشی از مشکلاتشان برای یک سرمایه اولیه شود.
وی افزود: برای اشتغال که دولت هم در سال گذشته و امسال مبلغی را در نظر گرفته و برنامه ریزی ستاد کل براین اساس است که سربازان بدهند و اینها مشوق هایی است که انجام می شود اما اصل قضیه فرهنگ سازی است که بخشی از فرهنگ سازی به دست شما است و به جوانان این باور را بدهید که بهترین راه برای رسیدن به اشتغال رود با مهارت به بازار کار است و در این راستا ظرفیتی در نیروی مسلح فراهم شده؛ از ظرفیت خود دستگاه های دولتی استفاده می کند که جوان مهارتی بیاموزد و وارد بازار کار شود.
سردار سرتیپ پاسدار محمدجواد زاده کمند فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح
مشاور قرارگاه ملی مهارت آموزی ستاد کل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: ما می توانیم هماهنگ کنیم که خبرنگار همراه شود و ببیند در نیروهای مسلح یک نگاه نو در حوزه سربازی و یک رویکرد جدید با حفظ اقتداری که نیروی مسلح و سرباز برای دفاع از تمامیت ارضی باید داشته باشد ورود کرده و عملا نیروهای مسلح تبدیل شده به محیطی برای مهارت آموزی و توانمند سازی و بالغ بر ۱۴۰ هزار محیط واقعی کار و استاد و شاگردی که سرباز مهارت عملی می آموزد فقط تئوری نیست و اقدام بزرگی است و کمتر در جایی اتفاق افتاده که ۱۴ هزار کلاس و محیط واقعی ایجاد کند در سراسر کشور چه مناطق محروم و چه غیر برخوردار این مراکز وجوددارد و سربازان آنجا مهارت می آموزند
سردار کمالی عنوان کرد: ما الان علاوه براین ۱۴ هزار کلاس واقعی ما ۳ هزار کارگاه آموزشی ایجاد کردیم در نیروهای مسلح که تلاش می کنند که بتوانند مهارت ها را آموزش دهند . حتی برای اینکه عدالت آموزشی را در نیروهای مسلح رعایت کنیم کارگاه های آموزشی را بصورت سیار تولید کنیم که قرارداد آن بسته شد. دو کارگاه سیار روی ماشین نصب کردیم و برای پاسگاه های دورافتاده که دسترسی به محیط آموزشی ندارند ما بتوانیم از این محیط های سیار استفاده کنیم و ببریم و آموزش بدهیم و ماموریت قرارگاه و هدفش دو سه ماموریت اصلی بود که بحث توانمندسازی و مهارت آموزی حرفه ای بود.
وی عنوان کرد: موضوع حمایت شغلی از موضوعاتی بود که از سال ۱۴۰۰ ورود پیدا کردیم، ۴ سال پس از تشکیل قرارگاه بعد از اینکه سخنانی سردار ستاد کل داشتند سال ۱۴۰۰ یک اعتباری در قانون بودجه برای مهارت سربازان تسهیلاتی پیش بینی شد، منتها بخش اعظم دو هزار میلیارد تومان بود که سود این تسهیلات بلا بود لذا استقبالی از این تسهیلات نشد. اگر درصد کمی قرض الحسنه بود که ریل گذاری نشده بود، وظایف دستگاه ها مشخص نبود که چگونه به سربازان بدهند ما فقط تلاش کردیم که سال ۱۴۰۰ ریل گذاری خوبی انجام دهیم و مجموعه های خوبی پای کار بیاوریم . با هر جا لازم است اطلاعات داشته باشیم و ارتباط برقرار کنیم که در سال ۱۴۰۱ نتیجه این تلاش ها را دیدید.
مشاور قرارگاه ملی مهارت آموزی ستاد کل نیروهای مسلح بیان کرد: ما سال ۱۴۰۱ در قانون بودجه اعتبار مستقلی پیش بینی نشده بود ما با کمک عزیزان در وزارت کشور واستانداران و گروه های کاری ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار از طریق منابع استانی برای مهارت آموزش و پرداخت تسهیلات به سربازان ماهر پیش بینی شد که با تلاشی که صورت گرفت و با مشکلاتی که ده ماه ابلاغیه ها صادر شده بود در مجموعه های ذیربط ما در چند ماه پایانی سال ۱۴۰۱ و چند ماهی که دولت تا پایان تیرماه تمدید کرد که تسهیلات را پرداخت کنیم ما موفق شدیم از ۲۵ هزار پرونده که تحویل بانک ها شد، ۱۶ هزار تسهیلات را برای سربازان پرداخت کنیم. این تسهیلات بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان که حدود ۱.۸ دهم هزار میلیارد تومان که ۵۰ و اندی تحقیق سود که قرض الحسنه است و کارمزد معمولی دارد طبق روال بانک ها و این اتفاق مبارکی بود.
سردار کمالی افزود: در حال حاضر ۶۳ هزار پرونده داریم و پرونده ۴۵ هزار نفری که ثبت نام کردند، بررسی و واجد شرایط شدند، از این تعداد ۲۵ هزار پرونده به بانک ها تحویل و تسهیلات ۱۶ هزار پرونده تا تیرماه پرداخت می شود. در مجموعه که هم دولت کمک کرد و هم بانک های عامل و خصوصا استانداران محترم و وزارت کشور کمک کردند که این توفیق رخ داد. در سال ۱۴۰۲ هم دو هزار میلیارد از محل تسهیلات پیش بینی شده که انشااله شروع کنیم.
وی درپاسخ به سوال آیا کارسازی برای پرداخت تسهیلات به سربازان انجام شده است یانه ؟ توضیح داد: بله از تیرماه شروع شده کارسازی ابلاغیات را دولت انجام داده و بومی سازی می شود و ما بتوانیم این پرداخت ۲ هزار میلیارد را آغاز کنیم؛ با همکاری وزارت کشور ابلاغی که انجام دادند بنا براین شده که ۳ هزار میلیاردتومان استانداران از محل اعتبارات استانی برای این قضیه اختصاص بدهند که محقق شود ۵ هزار میلیارد پیش بینی شده امسال برای پرداخت به سربازان کارسازی کنیم.
مشاور قرارگاه ملی مهارت آموزی ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: ما ۶۳ هزار نفر ثبت نام شده داریم و سیاست قرارگاه این است که تا این تعداد پرداخت به اتمام نرسد ثبت نام جدیدی نخواهیم داشت تا زمانی که این ۶۳ هزار نفر پرونده شان به اتمام برسد.
سردار کمالی عنوان کرد: یک نکته اینکه در قرارگاه ما به محض اینکه شروع به کار کرد اسناد بالادستی موردنیاز با کمک متخصصین امر در نیروهای مسلح و دستگاه های اجرایی تهیه کردیم از جمله نقشه راه و طرح جامع و برنامه های کلان و یکی از مهمترین اسنادی که تولید شد، سند ملی مهارت آموزی بود که این سند با کمک وزارت تعاون و نیروهای مسلح تولید شد و در اختیار دولت قرار گرفت، همچنین در شورای عالی اشتغال این حضور ریاست جمهور مصوب شد و ابلاغ شد.
وی افزود: در برج هشت ۱۴۰۰ که چهار راهبرد را برای ما پیش بینی کردند که متناسب سازی رشته های مهارتی با توجه به بازار کار و راهبرد بهره گیری از ظرفیت دستگاه ها و پیاده سازی طرح جامعه دستگاه های اجرایی را مکلف به همکاری با نیروهای مسلح و برقراری ارتباط برخط میان سامانه های طرح با سامانه های اطلاعاتی دستگاه ها کرد که این خیلی تسهیل کرد، کار ما را که سامانه جامع خودمان را بتوانیم اتصال بدهیم به سامانه هایی که در دولت وجود دارد، راهبرد چهارم حمایت از خوداشتغالی جامعه مخاطب در چارچوب سیاست های اجرایی است که این چهار راهبرد کلان ۱۵ سیاست کلان برایش تعریف شد.
مشاور قرارگاه ملی مهارت آموزی ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: امروز به استناد این سند ما اقدام مشترکی که توسط سازمان های نیروی مسلح و دستگاه های اجرایی بایدانجام دهیم، تدوین شده و به تایید کمیسیون تخصصی دولت هم رسیده است، امروز می شود گفت که وظایف همه دستگاه های ما اعم از نیروهای مسلح و غیر نیروهای مسلح در امر مهارت آموزی کارکنان وظیفه و اشتغال کارکنان وظیفه تسهیل گری در حوزه اشتغال کارکنان وظیفه کاملا مشخص است و انشاالله این لایحه مصوب شود دیگر کار دائمی و ماندگاری است و با قوت کار خودش را دنبال می کند.
سردار سرتیپ پاسدار محمدجواد زاده کمند فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح
سردار کمالی عنوان کرد: درتوسعه لایحه برنامه هفتم موضوع مهارت آموزی را پیش بینی کردیم و امیدواریم که درمجلس به تصویب برسد و نیازهای ما برطرف بشود.ما الان ازنظر اسناد بالادستی تقریبا نقیصه ای نداریم.
وی افزود: بودجه هم که رشد دارد و تلاش ما بر این است؛ آن اهدافی که برای قرارداد تعریف کردیم که مهارت عمومی و تخصصی برای هر سرباز آن هم با کیفیت کامل انجام پذیرد و همچنین تسهیلگری برای اشتغال جوانان بسیار مهم است.
مشاور قرارگاه ملی مهارت آموزی ستاد کل نیروهای مسلح بیان کرد: چند موضوع تاکید کنم ما یک قرارگاه مرکزی مهارت آموزی داریم با مهارت آموزی و توانمند سازی جوانان تسهیل گری و کمک به اشتغال جوانان برای ورود به بازارکار شوند، هدف اصلی این است که جوانی در داخل نیروهای مسلح واقعا کار یاد بگیرد. تدبیر مقام معظم رهبری زمانی که به استحضار ایشان رسیدم، بنا است ما به سرباز آموزش و مهارت یاد بگیرد حضرت آقا فرمود که کار یاد بگیرد پس هدف اصلی این است که جوان کاری را با آموزش های تخصصی و آموزش های عمومی یاد بگیرد تا می تواند در بازار کار موفق بشود. وقتی آموزش سبک زندگی، کسب و کار، سواد رسانه ای و مالی می بیند می تواند با کاری که یاد گرفته در بازار کار موفق شود.
سردار کمالی خاطرنشان کرد: قرارگاه هدفگذاری که کرده این است که این جوانی که توانمند می شود، از خدمت سربازی بصورت موثر استفاده می کند. دو هدف این است که یک منزلت سربازی ارتقاء پیدا کند و دوم اینکه باعث نشاط و شادابی جوانان در حین خدمت سربازی بشود، برای اهداف قرارگاه ساختاری تعریف کرده که بالاترین ساختار به عنوان ارکان مهارت اموزی است؛ شورایی به نام شورای عالی سیاستگذاری تعیین کرده رئیسش ستاد کل نیروهای مسلح است فرماندهان سازمان های نیروهای مسلح ارتش و سپاه و فراجا و وزارت دفاع از اعضای آن هستند و وزارتخانه ها و سازمان های ذیربط مثل وزارت کشور و وزارت ورزش و جوانان و وزارت کار و خود شخص وزیر و سازمان ها مانند سازمان فنی و حرفه ای و صدا و سیما و هلال احمر از اعضای آن ارکان هستند که بالاترین مرجع تصمیم گیری است در مورد مسائل مهارت آموزی تصمیم می گیرد.
وی افزود: آن شورا بنا بر ضرورت سالی دو بار سه بار و حداقل یک بار جلسه برگزار می کند و تاکنون ۵ جلسه تشکیل کرده است و مصوبات زیادی داشته که مشخص کرده هر یک از سازمان های نیروهای مسلح و دستگاه های اجرایی کشور چکار باید کنند، ما با جوانانی طرف هستیم؛ ابتدا یک غربالگری انجام می دهیم که می گوید به ما که این جوان آیا مهارت دارد گواهی دارد که در این صورت فرد معرفی می شود برای اینکه درنیروهای مسلح دیگر مهارت ورزی کند اما یک سری هستند که مهارت دارند ولی گواهینامه ندارند از اینها در مراکز آموزشی آزمون ادواری گرفته می شود از سوی سازمان فنی و حرفه ای به اینها مدرک داده می شود.
مشاور قرارگاه ملی مهارت آموزی ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: در مرحله سوم یک سری از افراد هستند که اینها ممکن است تجربه ای داشته باشند اینها با توجه به آن بیش از ۱۴ هزار محیط واقعی کار می روند آنجا مهارت و تجربه کسب می کنند، بعد معرفی به آزمون می شوند و یک سری هستند که نه مهارت دارند نه تجربه اینها برنامه ریزی می شود یا در دو قالب . یکی مراکز آموزش که سردار فرمودند در داخل نیروهای مسلح مهارت یاد می گیرند دوم اینکه این افراد با هماهنگی که با سازمان های مختلف صورت گرفته که نام برده شد در مراکز آموزش را یاد می گیرند ؛ بنا است به زودی این اتفاق بیفتد که اگر کار می خواهید یاد بگیرید برو در داخل نیروهای مسلح و هیچ سربازی بدون داشتن مهارت از نیروهای مسلح ترخیص نشود. در نهایت انتظاری که داریم از حاکمیت و مجلس و دولت که ۳۰۰ هزار جوان در بهترین دوران عمر وارد نیروهای مسلح می شوند برای اقتدار کشور تلاش می کنند سهم اینها را در بازار اشتغال در نظر بگیرند و کمک کنند با تسهیلاتی که در قانون است.
سردار کمالی اظهارداشت: یک انتظار از مردم داریم که بعضا می گویند نیروی سرباز اتلاف عمر است نه چنین چیزی نیست و سرباز جدا از تلاشی که برای دفاع از امنیت کشور می کند و به دوش این جوانان کشور است که در این چند سال جوانان توانستند این وظیفه را به نحو احسن انجام دهند یک بستری فراهم شده که جوانان کار یاد بگیرند. به همه جوانان و خانواده ها توصیه می کنیم؛ بیایند و کار را یاد بگیرند. ما در این راستا به هم به شوخی می گوییم که تا جایی پیش می رویم که پدر و مادرها چماق دستشان بگیرند و به فرزندانشان بگویند که بروید سربازی چیزی یاد بگیرید.
وی ادامه داد: انتظار از رسانه های گروهی داریم که وقتی جوانی به سربازی می رودو نقش آفرینی می کند، کمک و فرهنگ سازی کنند، همچنین از مسئولین برای ادا حق و حقوق جوانان در بحث مهارت آموزی طی مدت سربازی مطالبه گری کنند.

منبع : بازار کار

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ