طرح وزارت علوم برای سربازی فارغ‌التحصیلان دکتری در حوزه صنعت

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از طرح وزارت علوم برای سربازی فارغ‌التحصیلان دکتری در حوزه صنعت خبر داد.به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم ، منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با برنامه پارک شهر رادیو تهران در خصوص برنامه و ایجاد فرصت برای نزدیکی صنعت و دانشگاه گفت: این نقد همیشه به دانشگاه و حوزه صنعت، وجود داشته است و این ارتباط باید دوطرفه باشد. شاید انتظار از دانشگاه‌ها بیشتر بوده و شاید هر دو طرف باید عنوان متقاضی و تامین‌کننده داشته باشند. اما دانشگاه‌ها در یک سال گذشته تلاش بیشتری برای ارتباط با حوزه صنعت داشتند و کارهای اثرگذاری انجام شده است، اما متاسفانه خیلی عمومیت نداشته تا به آن پرداخته شود.

وی افزود: در یک سال گذشته برای تقویت این ارتباط، چند کار انجام شده است؛ اول اینکه برای کارهای علمی که مشکلی از صنعت را حل می‌کند و کاربردی است در آیین‌نامه، ارتقای اساتید دانشگاه را براساس امتیازات آنها قرار دادیم. امتیازاتی که از فعالیت در این حوزه می‌گیرند باید در مقابل مقالات چاپی آنها، وزن مناسبی داشته باشد؛ لذا این امر یک مشوق برای این افراد است تا در حوزه صنعت حضور پیدا کنند.

وزیر علوم یادآور شد: فعالیت دیگر این است که برای دانشجویان به‌خصوص دانشجویان فنی و مهندسی و رشته‌های کشاورزی، کارآموزی و کارورزی را در صنعت تعریف کردیم. منابعی هم برای حمایت آنها در نظر گرفتیم تا در حوزه صنعت این زمان را بگذرانند. نکته دیگر اینکه مصوبه‌ای را به دانشگاه‌ها ابلاغ کردیم تا اعضای جوان هیئت علمی که در بدو ورود پیمانی هستند، موظف شوند حداقل ۶ ماه را در حوزه صنعت بگذرانند. این کار ارتباط دانشگاهیان با حوزه صنعت است.

وی گفت: اقدام دیگر ما برای این حوزه طرح سربازی فارغ التحصیلان دکترای مرتبط با صنعت در حوزه صنعت است. با ستاد کل نیروهای مسلح، این طرح به تفاهم رسیده و در ایام پیش‌ِرو انجام خواهد شد. این کار باعث ارتباط بیشتر این دانشجویان خواهد شد و خیلی از آنها در بخش صنعت خواهند ماند.

غلامی در خصوص بازنشسته‌های وزارت علوم گفت: بازنشستگان سال ۹۵ پاداششان را دریافت نکرده بودند که خوشبختانه با تامین منابع مالی پاداش بازنشستگی اساتید بازنشسته در سال ۹۵ پرداخت شد. بازنشستگان سال ۹۶ برای همه کسانی که تا تاریخ ۹۶/۱۲/۱۸ بازنشسته شده‌اند پرداخت شده و در ۱۰ روز باقی‌مانده انتهای سال گذشته، افراد زیادی بازنشسته شدند که منابع این افراد تامین شده و تا آخر آذرماه به آنها پرداخت خواهد شد. افرادی که در سال ۹۷ بازنشسته شدند بعد از آذرماه پرداخت می‌شود.

وزیر علوم درباره بودجه سال ۹۸ گفت: بودجه وقتی به مجلس می‌رود ممکن است دچار تغییراتی شود، اما در بخش‌های خوب لایحه ۹۸ این است که ما در حوزه پارک‌های علم و فناوری توانستیم چیزی در حدود ۷۰ درصد رشد برای بودجه این پارک‌ها داشته باشیم. در همه استان‌ها پارک داریم و در کل کشور ۴۳ پارک علم و فناوری وجود دارد. این پارک‌ها وظیفه دارند از شرکت‌های جوان که عموماً از فارغ‌التحصیلان جوان هستند حمایت کنند. این پارک‌ها با این اعتبار، حمایت‌هایشان گسترده خواهد شد و برای کارآفرینی و اشتغال پایدار تاثیرگذاری خود را چندین برابر می‌کنند. از این پارک‌ها عموماً شرکت‌های دانش‌بنیان خارج می‌شوند.

غلامی در پایان این گفت‌و‌گو در خصوص تبدیل وضعیت افراد قراردادی وزارت علوم گفت: ما دو گروه در دانشگاه داریم؛ یکی کارمندان و دیگری اعضای هیئت علمی دانشگاه، که از لحاظ وضعیت استخدامی تفاوت‌هایی دارند. کارمندان دولت تابع قوانین سازمان امور استخدامی کشور هستند. در گذشته افرادی که برای دانشگاه کار می‌کردند حقوق آنها از طریق دانشگاه واریز می‌شد اما به‌عبارتی بیشتر حالت موقت داشتند؛ اما از سال گذشته علی‌رغم اینکه قرارداد آنها سالانه بسته می‌شود حقوق آنها از خزانه دولت پرداخت می‌شود، تقریباً شبیه وضعیت پیمانی‌ها و قراردادی‌ها، این وضعیت دیگر نشان‌دهنده وضعیت موقت نیست و شبیه به مستمر است. این افراد شامل جریان استخدامی و بازنشستگی نیز می‌شوند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برای مشاهده اخبار آخرین تغییرات خدمت سربازی و معافیت ها اینجا کلیک کنید

برای مشاهده آخرین اخبار استخدام  وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری اینجا کلیک نمایید

 

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ