صدور مجوز اشتغال در بخش صنایع دستی ۱۵درصد افزایش یافت

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: تقاضای مجوز اشتغال و صدور آن در بخش صنایع دستی نسبت به دوره قبل از همه گیری کرونا ۱۵درصد افزایش یافته است.

به گزارش بازار کار به نقل از خبرگزاری ایرنا،محمدرضا قهرمانیان در: از سال قبل تا کنون در حوزه صنایع دستی ۵۵۱ فقره مجوز تولید انفرادی و ۹ مجوز تولید کارگاهی و ۳۰۶ مجوز مشاغل خانگی صنایع دستی صادر شده است که نسبت به پیش از آن ۱۵ درصد افزایش دارد.
وی افزود: چهار میلیارد تومان تسهیلات نیز به ۳۰۶ پرونده بخش مشاغل خانگی پرداخت شده است.
قهرمانیان خاطرنشان کرد: ۱۱ رشته صنایع دستی استان نیز امسال نشان ملی اصالت دریافت کرده اند.
وی از آموزش هزار و ۵۰۰ فعال صنایع دستی نیز خبر داد و افزود: بازاریابی الکترونیکی به صنعت گران صنایع دستی موجب شده است تا فروش سفارشی در این بخش بیشتر شود و فعالان این حوزه از بازاریابی الکترونیکی در فضای مجازی رضایت خوبی دارند.
وی گفت: صنایع دستی می تواند یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی و صادرات غیرنفتی شود و توسعه آن با توجه به زمینه ای که استان در صنایع دستی دارد می تواند در ایجاد اشتغال موثر باشد.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی در مورد مشکلات این بخش افزود: با وجود این که بجنورد شهر ملی گلیم و فرش است نیازمند بازارچه عرضه متمرکز صنایع دستی هستیم که مذاکراتی نیز با شهرداری و اتاق بازرگانی انجام داده ایم و در همه شهرستان ها نیز ایجاد این بازارچه در دست پیگیری است.
وی افزود: با وجود این که صنعت گران استان در حوزه تامین مواد اولیه با مشکل مواجهند اما چون به خراسان رضوی نزدیکیم بخشی از مواد اولیه از این استان و از مشهد تامین می شود و از دیگر سو در صدد ایجاد مراکزی برای تامین مواد اولیه صنایع دستی هستیم.
وی افزود: در هفته صنایع دستی که از بیستم خردادماه آغاز می شود علاوه بر برنامه‌های مختلف بازدید رایگان از موزه فرش شیروان و برگزاری کارگاه یک‌روزه آموزش زیورآلات و سنگ‌های قیمتی از جمله برنامه‌های این هفته است.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی با اشاره به برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی به مناسبت هفته صنایع دستی در بجنورد و جاجرم گفت: هنرمندان و صنعتگران می توانند در انی دو نمایشگاه به عرضه و فروش محصولات بپردازند.
قهرمانیان با بیان اینکه در حال حاضر ۳۲ کارگاه تولید صنایع‌دستی در استان فعال هستند، خاطرنشان کرد: در هفته صنایع‌دستی سه کارگاه صنایع‌دستی در رشته‌های منبت و نساجی سنتی در شهرستان‌های بجنورد، شیروان و اسفراین نیز افتتاح خواهد شد و از دیگر سو در این هفته تخفیف ۱۵ درصدی تمامی اقلام تولیدی و مواد اولیه در خانه صنایع‌دستی، فروشگاه‌ها و کارگاه‌های برتر را خواهیم داشت.
به گزارش ایرنا ۱۸ هزار و ۴۷۷ نفر صنعتگر در ۶۳ رشته صنایع دستی در خراسان شمالی فعالیت می کنند.
از آغاز تاسیس خراسان شمالی تا کنون ۲۱ هزار و ۱۳۸ نفر آموزش های تخصصی و علمی صنایع دستی را دریافت کرده اند و مجموع مجوزهای صادر شده در بخش مشاغل خانگی نیز دو هزار و ۱۷۶ مجوز برآورد شده است.
۷۲ اثر صنایع دستی استان نشان ملی مرغوبیت دریافت کرده اند و ۲۵ رشته نیز در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شده است.
سالانه ۱۵۰ هزار مترمربع گلیم‌سفره ‌کردی در خراسان شمالی بافته می‌شود که بر این اساس و با توجه به تجمع بافندگان آن در بجنورد، این شهر به عنوان شهر ملی گلیم‌سفره‌کردی ثبت شده است.
استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور دارای اقوام کرد، کرمانج، ترک، ترکمن، تات و بلوچ است که صنایع دستی هر یک از آنها ویژگی های منحصر به فردی دارد.

منبع : خبرگزاری ایرنا

برای مشاهده اخبار نقش صنایع دستی در اشتغالزایی اینجا کلیک کنید

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ