سهمیه ۲۰درصدی استخدام نخبگان

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از تهیه طرحی خبر داد که به موجب آن ۲۰ درصد از سهمیه استخدامی تمامی دستگاه‌های اجرایی به نخبگان برتر دانشگاه‌های کشور اختصاص پیدا می‌کند.

محمود صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت به آماده‌سازی طرحی برای اشتغال و ساماندهی نخبگان برتر دانشگاه اشاره کرد و گفت: طرح "اشتغال و ساماندهی نخبگان برتر دانشگاهی" در قالب یک ماده واحده آماده شده که بر اساس آن، تمامی دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده (۲۹) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران موظفند ۲۰ درصد از سهمیه استخدامی مصوب هر سال خود را با هماهنگی سازمان اداری و استخدامی کشور از طریق برگزاری آزمون به نخبگان برتر دانشگاه‌های کشور اختصاص دهند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: این طرح، سازمان اداری و استخدامی کشور را مکلف می‌کند هر ساله گزارش عملکرد این قانون را به کمیسیون‌های اجتماعی و آموزش و تحقیقات علمی و فناوری مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

نقش نخبگان در توانمندسازی و توسعه کشور

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه منظور از نخبگان، برگزیدگان از میان نفرات اول تا پنجم دانش‌آموختگان رشته‌های مختلف است، ادامه داد: تشخیص شاخص‌ها و امتیازات احراز نخبگی مندرج در این قانون با معرفی وزارتین علوم و بهداشت و تایید بنیاد ملی نخبگان در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط خواهد بود.

وی تاکید کرد: نخبگان از جمله سرمایه‌های ارزشمند کشورها در عرصه‌های مختلف علمی و فرهنگی به شمار می‌آیند که با نظریه‌ها و طرح‌های خود می‌توانند نقش بسزایی در توانمندسازی و توسعه چشمگیر کشور ایفا کنند.

لزوم برنامه‌ریزی در راستای حفظ نخبگان و جلوگیری از فرار مغزها

صادقی ادامه داد: با این حال ممکن است نخبگان از امکانات و فرصت‌های لازم به نحو مناسب برای آزمایش و به اثبات رساندن نظریه‌های خود برخوردار نباشند؛ از طرف دیگر جذب و به‌کارگیری این افراد توسط کشورهای بیگانه و استفاده از نظریه‌های علمی با توان تحقیقاتی آنها ضمن آنکه محرومیتی را برای کشور ایجاد می‌کند، سبب ایجاد فاصله علمی بیشتر آن با کشورهای توسعه یافته می‌شود.

عضو فراکسیون امید مجلس افزود: براساس بندهایی از سیاست‌های کلی علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۳ و همچنین نقشه جامع علمی کشور، به‌کارگیری بهینه این نیروها در توسعه کشور مورد تاکید قرار گرفته است.

عضو کمیته آموزش عالی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: شایسته است با عنایت به اهمیت، نقش و جایگاه نخبگان در توسعه کشور به خصوص در زمینه تولید علم و فناوری با برنامه‌ریزی لازم در راستای سیاست حفظ نخبگان و جلوگیری از فرار مغزها، این استعدادهای ارزشمند در ساختار اداری ساماندهی و بسترهای لازم به منظور بهره‌مندی از ایده‌ها و نظرات آنان در تصمیم‌سازی‌های کلان کشور فراهم شود.

منبع : خبرگزاری خانه ملت

برای مشاهده اخبار و اطلاعیه های استخدام نخبگان اینجا کلیک نمایید

 

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ