زمینه جذب پزشکان قانونی فراهم شود

دادستان عمومی و انقلاب فارس خواستار فراهم شدن زمینه‌ای برای جذب پزشکان قانونی و نیروی انسانی بیشتر در مجموعه پزشکی قانونی استان به جهت تسریع در اعلام نظر‌های قضایی شد.

زمینه جذب پزشکان قانونی فراهم شودبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز ، علی صالحی دادستان‌شیراز در سی وهفتمین همایش پزشکی قانونی سراسر کشور بیان کرد: پزشکی قانونی نقشی مسلم، محرز و مشخص در امور جنایی و قضایی دارد.

وی به حمایت رئیس شورای قضایی فارس از پزشکی قانونی استان و مداخله آن‌ها در پیچیدگی برخی دعاوی که صرفا با امور قضایی امکان حل و فصل پرونده‌ها وجود ندارد اشاره و خاطرنشان کرد: نقش کارشناسی و فنی پزشکی قانونی در امور جنایی حائز اهمیت است.

دادستان استان فارس ادامه داد: گاهی مرتکبین جرائم خشن با امکاناتی که در اختیار دارند، کمتر ردی از خود به جای می‌گذارند که به راحتی نمی‌توان به آثار آن پی برد.

صالحی با تصریح بر اینکه رد پای پزشکی قانونی در اکثر پرونده‌های قضایی مشخص است، گفت: پزشکی قانونی در بیش از ۶۰ درصد از پرونده‌ها نقش دارد.

وی اضافه کرد: نقش پزشکی قانونی در حقوق مدنی، خانواده، جزایی، امور حقوقی و ... بر دستگاه قضایی پوشیده نیست و بیش از دیگر ساختار‌های قضایی در پرونده‌ها نقش دارد.

دادستان عمومی و انقلاب فارس با بیان اینکه پزشکان قانونی در کشور همگام با دولت و نظام در پرونده‌های مهم مانند سانچی نقش مسلم خود را نشان داده‌اند، گفت: یکی از موارد در فرآیند آیین دادرسی و کیفری موضوع حضور پزشکی قانونی در صحنه جرم است که امروزه با توجه به اینکه آثاری از جرم در صحنه باقی می‌ماند پزشکی قانونی بلافاصله نسبت به کشف جرم و تعیین علت فوت، جراحت، چرایی و نحوه فوت و ... اقدام می‌کند.

صالحی اعلام نظر در سلامت روانی متهم و تعیین مجازات‌ها با براساس شخصیت متهمان را از دیگر مواردی عنوان کرد که پس از بررسی‌های پزشکی قانونی رای قاضی محرز می‌شود.

وی همچنین پیشنهاد کرد که برگزاری جشنواره نظریات پزشکی قانونی، ارائه آموزش‌های لازم و به روز در پزشکی قانونی، توسعه بانک اطلاعات هویت ژنتیکی درحوزه پیشگیری و شناسایی کشف جرم در دستور کار پزشکی قانونی کشور قرار گیرد.

دادستان عمومی و انقلاب فارس به اطاله دادرسی‌ها و نارضایتی‌های مردمی در این باره هم اشاره و گفت: باید زمینه‌ای فراهم شود که با تامین نیروی انسانی مورد نیاز در اظهار نظر پزشکی قانونی تسریع شود.

صالحی همچنین سازمان پزشکی قانونی را به رعایت اخلاق پزشکی و حفظ اسرار پرونده‌ها، تکریم ارباب رجوع و حفظ استقلال توصیه کرد.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

برای مشاهده تمامی اخبار استخدام پزشکی قانونی کشور اینجا کلیک کنید

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ