آشنایی با رشته علوم قضایی

آشنایی با رشته علوم قضایی

 

 

در فرهنگ پربار اسلامی و از جمله در قرآن مجید بر لزوم حکم قضایی، براساس آنچه خدا نازل کرده است، به دفعات تاکید شده است. رعایت این دستور که درقانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز مورد اشاره قرار گرفته است، ایجاب می‌کند تا کسانی که تصدی امر قضا را در محاکم کشور بر عهده می‌گیرند ضمن آشنایی با آخرین تحولاتی که در عالم حقوق رخ می‌دهد، تسلط کافی بر منابع فقه اسلامی داشته باشند، به طوری که مستقیما بتوانند با مراجعه به کتب فقهی، مرجع احکام مربوط را استخراج نمایند.

کارشناسی علوم قضایی در جهت دسترسی به این هدف مهم تنظیم شده است و در آن تلاش شده که در عین رعایت دروس عمومی و دروس تخصصی مصوب رشته حقوق، با افزودن تعدادی واحد فقهی در برنامه درسی و تعدادی واحد عربی به عنوان دروس پیش‌نیاز، دانش‌آموختگان تسلط نسبی بر موازین فقهی پیدا کنند. فارغ‌التحصیلان این رشته توانایی‌های لازم را برای تصدی امر قضا در محاکم جمهوری اسلامی ایران پیدا می‌کنند. علاوه بر این چون دانشجویان علوم قضایی، کلیه دروس تخصصی رشته حقوق را نیز مطالعه می‌کنند،‌ می‌توانند موقعیت‌های شغلی فارغ‌التحصیلان حقوق را نیز داشته باشند. این رشته از هر سه گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی،‌ علوم تجربی و علوم انسانی دانشجو می‌پذیرد.

درس‌های رشته علوم قضایی در طول تحصیل

  • دروس پایه:   مقدمه علم حقوق، حقوق جزای عمومی،‌ حقوق اساسی، حقوق مدنی اشخاص و حمایت از محجورین،‌ عربی
  • دروس اصلی و تخصصی:   حقوق سازمان‌های بین‌المللی، حقوق اداری، اصول فقه،‌ متون فقه،‌حقوق تجارت اشخاص، حقوق تجارت شرکت‌ها، حقوق تجارت‌اسناد تجاری، حقوق تجارت ورشکستگی، حقوق مدنی (اموال و مالکیت، کلیات قراردادها، الزامات خارج از قرارداد، خانواده، عقود معین، شفعه، وصیت وارث)، آیین‌ دادرسی مدنی، متون حقوقی، آئین دادرسی کیفری، کار تحقیقی، حقوق بین‌الملل خصوصی، جرم‌شناسی، حقوق جزای اختصاصی، قواعد نفقه، حقوق تطبیقی، ادله اثبات دعوی، حقوق کار، پزشکی قانونی

 

برای مشاهده سایر رشته ها اینجا کلیک کنید

 

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۱ نظر برای آشنایی با رشته علوم قضایی

  • ا
    اصفهان علوم تجربی
    ۸ اسفند ۱۳۹۹، ۲۱:۲۸
    سلام به همه دوستان. من ظرفیت های استان اصفهان و تعداد معرفی شدگان به مصاحبه رو بررسی کردم. هر طور حساب کردم تعداد1.5 برابر بود. حتی کمتر هم بوده. مثلا روزی که ما مصاحبه داشتیم تعداد 190 نفر دعوت شدن ولی ظرفیت پذیرش برای اون رشته ها توی اون روز 165 نفر بود. لطفا نظر بدید.

    لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

    ثبت پاسخ