آشنایی با رشته علوم آزمایشگاهی دامپزشکی

آشنایی با رشته علوم آزمایشگاهی دامپزشکی

 

 

رشته علوم آزمایشگاهی دامپزشکی تاسیس شد تا بن‌بستی که کاردان‌های دامپزشکی دچار آن بودند از نظر کار، تحصیل و تخصص را بر طرف کند اما متاسفانه بن‌بست دیگری در مقطع دیگری ایجاد کرد! هم از نظر ادامه تحصیل وهم از نظر اشتغال چون از هر دو نظر این رشته مانند شتر مرغ است از طرفی علوم آزمایشگاهی و از طرفی دامپزشکی است که عملا کارهای مربوط به کلینیک‌های دامپزشکی را نمی‌توانند انجام دهند و صرفا تحت نظر یک دکتر دامپزشک در بخش‌های تحت امر آن‌ها خدمت می‌کنند.

با این همه هدف از این رشته، تربیت کارشناسانی است که از عهده انجام آزمایش‌های بیوفیزیکی، بیوشیمیایی، هماتولوژی، آسیب‌شناسی، باکتری‌شناسی، ویروس‌شناسی، قارچ‌شناسی، انگل‌شناسی، سم‌شناسی، تجزیه مواد خوراکی (انسان و دام) و سایر آزمایش‌های مشابه را در سطحی عالی‌تر نسبت به مقطع کاردانی زیر نظر دامپزشکان عمومی و یا متخصص در مراکزعلمی، آموزشی، پژوهشی و خدماتی در سازمان‌های ذی‌ربط برآیند. بخشی از وظایف و توانایی‌های این افراد عبارتند از:

  • انجام آزمایش‌های مختلف در رابطه با تشخیص، پیشگیری و ریشه‌کنی بیماری‌های دامی در بخش‌های دولتی یا خصوصی
  • مدیریت فنی و اداری آزمایشگاه‌های دامپزشکی تحت نظارت علمی دامپزشکان
  • انجام آزمایش‌های گوناگون در رابطه با انجام طرح‌های تحقیقاتی در مراکز آموزشی و پژوهشی
  • آماده‌سازی دستگاه‌ها و انجام آزمایش‌های ذی‌ربط در رابطه با دروس عملی دانشجویان دانشکده‌ها و آموزشکده‌های دامپزشکی کشور

 

برای مشاهده سایر رشته ها اینجا کلیک کنید

 

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۴۸ نظر برای آشنایی با رشته علوم آزمایشگاهی دامپزشکی

  • ر
    رضامهدوی
    ۲۰ فروردین ۱۴۰۳، ۱۴:۴۵
    خیر چون شما و دامپزشکی زیر نظر وزارت علوم هستید و علوم ازمایشگاهی پزشکی در دانشگاه پزشکی تدریس میشه و جزو رشته های علوم پزشکی هست و زیر نظر وزارت بهداشته باید دوباره ازمون کنکور بدید.

    لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

    ثبت پاسخ