آشنایی با رشته
دبیری زبان و ادبیات عربی

آشنایی با رشته دبیری زبان و ادبیات عربی

 

 

اهمیت زبان و اهمیت عربی در نظام جمهوری اسلامی بر احدی پوشیده نیست. این زبان کلید فهم فرهنگ قرآنی و اسلامی و بهترین وسیله ارتباط میان کشورهای اسلامی و جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود از این‌رو توجه به آن بیش از هر چیزی ضرورت دارد و رسالت دینی و علمی آن برای آشنا ساختن همه مردم به‌ویژه طبقات تحصیل کرده در سطوح مختلف بس عظیم و دشوار است. بر این اساس طرح تربیت کارشناس آزاد در زبان عربی به وسیله کمیته تخصصی زبان عربی گروه علوم انسانی شورای عالی برنامه ریزی تهیه شد و مشخصات کلی، برنامه و سرفصل دروس این دوره به شرح زیر به تصویب رسید.

دوره کارشناسی آزاد و ادبیات عربی در مدت چهار سال آموزش داده می‌شود. دروس این رشته در هشت نیم‌سال (هر نیم‌سال ۱۷ هفته) و به صورت واحدی است. زمان تدریس هر واحد از نوع نظری ۱۷ ساعت و عملی ۲۴ ساعت در طول یک نیم سال تحصیلی است. تعداد واحدهای درس‌های عمومی ۱۸ و درس‌های پایه، اصلی و تخصصی ۱۱۷ واحد است.

یکی‌ از مهم‌ترین‌ و اساسی‌ترین‌ مراکز جذب‌ فارغ‌التحصیلان‌ این‌ رشته‌ استخدام به عنوان دبیر عربی در وزارت‌ آموزش‌ و پرورش‌ است‌. علاوه بر آن یک فارغ‌التحصیل‌ توانمند رشته‌ عربی‌  می‌تواند به‌ پژوهش‌ و تحقیق‌ در زمینه‌ زبان‌ و ادبیات‌ عربی‌ بپردازد.  همچنین‌ فارغ‌التحصیلانی‌ که‌ زبان‌ عربی‌ را خوب‌ فرا گرفته‌اند، می‌توانند در آزمون‌های‌ اداره‌ فنی‌ قوه‌ قضائیه‌ شرکت‌ کنند و در صورت‌ موفقیت‌ به‌ عنوان‌ مترجم‌ رسمی‌ دادگستری‌ مجوز تاسیس‌ دارالترجمه‌ را بگیرند.

 

برای مشاهده سایر رشته ها اینجا کلیک کنید

 

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۱ نظر برای آشنایی با رشته دبیری زبان و ادبیات عربی

  • ش
    شیرین حسینی
    ۱۵ آذر ۱۴۰۲، ۲۲:۳۷
    من کارشناس ارشد هستمزبان و ادبیات ولی حوزه هم خوندم و دوره های فن بیان و نویسندگی و داستان رو هم برگزار می کنیم

    لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

    ثبت پاسخ