درج شرط معدل در آزمون‌های استخدامی، قانونی نیست

۱۹ نظر

هیات عمومی دیوان عدالت اداری با صدور رایی اعلام کرد که درج شرط معدل در آزمون‌های استخدامی، قانونی نیست.

به گزارش ایسنا به نقل از دیوان عدالت اداری، به دنبال شکایت از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان اداری و استخدامی کشور، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مدیرکل تدوین و هماهنگی مقررات اداری و استخدامی وزارت نفت، وزارت اطلاعات و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و درخواست اصلاح رویه دستگاه‌های اجرایی و ابطال اطلاعیه تسهیل در شرایط ثبت‌نام نیروهای پیمانکاری شاغل در فعالیت‌های مستمر و غیر پروژه‌ای وزارت نفت، شاکی شرط معدل در استخدام را خلاف اصل عدالت و اصل ۲۸ و بند ۲ اصل ۴۴ قانون اساسی دانسته و عدم سنجش فارغ التحصیلان به وسیله آزمونی واحد توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و لحاظ نمودن معدل به عنوان شرط شرکت در آزمون اولیه استخدامی توسط دستگاه‌های اجرایی را زمینه تضییع حقوق افرادی دانست که از طریق آگهی آزمون‌های استخدامی دستگاه دولتی و نهادهای نظامی و امنیتی، جویای کار هستند.

در نهایت هیات عمومی دیوان عدالت اداری پس از بحث و بررسی، نظر به اینکه اولا؛ ماده ۴۲ قانون مدیریت خدمات کشوری به عنوان یک قانون عام، تحصیلات دانشگاهی و یا همتراز را از جمله شرایط برشمرده و نسبت به شرط معدل تکلیفی تعیین نکرده است.

ثانیا؛ براساس آرای سابق هیات عمومی دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه‌های ۶۴ مورخ ۱۴۰۰/۱/۲۱ و ۷۳۵ مورخ ۱۴۰۰/۳/۲۲ شرط معدل موجب تبعیض میان افرادی است که مطابق ضوابط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به اخذ مدرک تحصیلی اقدام نموده اند.

ثالثا؛ با وجود آزمون استخدامی نیازی به شرط معدل وجود ندارد زیرا صلاحیت افراد با آزمون مذکور سنجیده می‌شود و نیازی به شرط اضافی احساس نمی‌شود به اضافه اینکه شرط معدل دستگاه‌ها را در شایسته گزینی واقعی محدود می‌کند. رابعا؛ در قوانین و مقررات مربوط به وزارت نفت شرط معدل پیش بینی نشده است، بنابراین استدلال آرای سابق هیات عمومی و ماده ۴۲ قانون مدیریت خدمات کشوری به عنوان یک قانون عام در خصوص موضوع شکایت حاکم می‌باشد و رای به ابطال این مقرره داد.

منبع : خبرگزاری ایسنا

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۱۹ نظر برای درج شرط معدل در آزمون‌های استخدامی، قانونی نیست

  • ت
    تارا
    ۳ دی ۱۴۰۰، ۱۵:۲۲
    اولا عزیزی که تشریف میاری میگی من معدل کارشناسیم 19.50 هست و چرا باید با و یکی دیگه معدلش 14 و باید معدل لحاظ بشه، دوست عزیز اگر معدل 19.50 شما واقعیه و براش تلاش داشتی و مطالعه و تحقیق کردی و علم اندوزی کردی، نیازی نداره حرص لحاظ شدن معدل رو بخوری زیرا قدرت علمی شما در آزمون فراگیر بخودی خود از آقای معدل 14 بیشتره و اگر واقعاً اینگونه نیست و ایشون با معدل 14 از شما اندوخته علمی بیشتری داره واقعا لیاقت داره قبول بشه، حالا با هر معدلی.
    دوما عزیزی که میگی بنده که در دانشگاه تهران تحصیل کردم باید با دانشجوی دوشان تپه تفاوتی در آزمون برام لحاظ بشه، دوست محترم اگه شما دانشگاه تهران و زیر نظر بهترین اساتید کشور تحصیل کردی و بازم از کسی که بقول خودت دوشان تپه درس خونده هراس داری و دنبال امتیاز در آزمونی به تحصیلات خودت شک داشته باش... چون شما با این شرایطت بهترین امتیاز رو خود ب خود داری و بدون شرط آزمونی 2 سر و گردن بالاتری.
    • ح
      حسین نیکپوری
      ۱ دی ۱۴۰۰، ۲۱:۰۹
      سلام ازمونش کیه چرا معدل تاثیر نداره لطفا یکی ج بده آخه 6سال درس بخونی معدل تاثیر نباشه
      • ف
        فاطمه
        ۱۷ آذر ۱۴۰۰، ۱۴:۳۰
        پس یعنی سهمیه هایی ک میذارن عادلانه ست؟؟؟ 😐
        • ب
          بهزاد
          ۱۶ آذر ۱۴۰۰، ۱۵:۲۵
          من معدل کارشناسیه خودم 18
          اما شرط معدل انچنان درست نیست چون معدل فقط با خوندن و مسائل تئوری به دست میاد
          خیلی ها هستن با بهترین مهارت و سواد بالا معدل های زیر 14 دارن چون از زمان دانشگاه کلاس های فنی و مهندسی شرکت کردن و وقت کافی برای خوندن درس های دانشگاه نداشتن.
          • ن
            نسیم
            ۱۷ آذر ۱۴۰۰، ۰۸:۵۴
            برای خیلی از کارها و استخدام ها هم سواد و مسایل تئوری مهمه مثلا تدریس و اموزش. البته در بسیاری از ادارات و سازمانها هم دروس علمی و تئوری در کنار مهارت فنی مهمه مثلا من خودم رشتم توانبخشیه وقتی استخدام شدم خیلی از پرسنل داشتن کار من را با تجربه و مهارت انجام میدادن ولی غیر علمی و غیر اصولی .بنابراین کسی که میره دنبال مهارت بدون اصول علمی هم فایده نداره وگاهی ضررش بیشتر از نفعش است هر دو در کنار هم مهمه
          • ش
            شقایق
            ۱۶ آذر ۱۴۰۰، ۰۹:۵۱
            اگر شرط معدل لحاظ نشود پس سایر امتیازات نظیر ایثارگری و ... هم باید حذف شوند
            • ا
              ارش
              ۱۱ دی ۱۴۰۰، ۱۲:۱۷
              باشه
            • ن
              نسیم
              ۱۴ آذر ۱۴۰۰، ۱۱:۰۹
              هملنطور که سازمان سنجش برای کنکور ارشد معدل موثر در میاره و دانشگاههای مختلف رو با هم میسنجه باید برای ازمون استخدام هم چنین باشه
              • ش
                شقایق
                ۱۶ آذر ۱۴۰۰، ۰۹:۴۴
                باید شرط معدل لحاظ بشه. حتی باید بین دانشگاه های سراسری و آزاد هم تفاوت قائل شن. البته که معدل بیشتر نشانگر سواد و تلاشگری بیشتر است و حتی در آزمون استخدامی هم نمره بالا شرط قبولی میباشد.
                • ب
                  بهزاد
                  ۱۶ آذر ۱۴۰۰، ۱۵:۲۶
                  من معدل کارشناسیه خودم 18
                  اما شرط معدل انچنان درست نیست چون معدل فقط با خوندن و مسائل تئوری به دست میاد
                  خیلی ها هستن با بهترین مهارت و سواد بالا معدل های زیر 14 دارن چون از زمان دانشگاه کلاس های فنی و مهندسی شرکت کردن و وقت کافی برای خوندن درس های دانشگاه نداشتن.
                  • م
                    مهرداد
                    ۱۸ آذر ۱۴۰۰، ۱۶:۵۷
                    کاملا بی ربط رشته تحصیلی توی معدل خیلی مهمه معدل بیشتر نشانگر سواد بیشتر نیست مگر این که توی یک رشته تحصیلی این مقایسه صورت بگیره.
                    • ح
                      حسام
                      ۲۲ آذر ۱۴۰۰، ۲۳:۵۰
                      کاملا موافقم. باید بین آزاد و دولتی فرق بذارن. مثلا چرا باید فارغ التحصیل دانشگاه بزرگ و درجه یکی مثل علوم تحقیقات تهران که اساتیدش تماما از دانشگاه های تراز اول مثل تهران و شریف جذب شدند با فارغ التحصیل دانشگاه دولتی دوشان تپه، یکسان در نظر گرفته بشه؟
                      • م
                        مسعود
                        ۸ دی ۱۴۰۰، ۱۲:۳۸
                        اگر کسی که در دانشگاه تهران به قول شما درس خونده باشه و تراز علمیش در ازمون نسبت به کسی که در دوشان تپه درس خونده کمتر بشه چه توجیهی میاری که کسی که تهران خونده بهتره و عالم تره؟؟؟؟
                  • ن
                    نسیم
                    ۱۴ آذر ۱۴۰۰، ۱۱:۰۶
                    اگه ازمون کافیه چرا برای کنکور 60 درصد معدل میذارن .به نظر من اتفاقا سه چهار ساعت ازمون انهم تستی نباید دلیل داشتن سواد و مهارت باشه. اکثرنخبه ها برای همین این ازمونها رو شرکت نمیکنن و میروند به جاههایی که واقعا نخبه بخواهند و ازشون استفاده کنند
                    • ح
                      حسین
                      ۱۳ آذر ۱۴۰۰، ۲۲:۱۱
                      سلام دوستان . من کارشناسی ارشد معدل 17.5 فارغ النحصیل شدم با کلی زحمت و شنیدن حرف اینو اون .. تا آینده شغلی مناسب داشته باشم ..
                      • ب
                        بهمن
                        ۱۱ آذر ۱۴۰۰، ۰۱:۰۱
                        منطقی نیس دیگه من خودم تو دانشگاه مظلوم بودم استادا بهم بد نمره میدادن چون شهرستانی و دهاتی بودم اینو متوجه بودم ولی کاری ازم بر نمیومد مس الان ژلم نکنین دیگه بسه بسه بسه
                        • س
                          سادات
                          ۱۱ آذر ۱۴۰۰، ۰۰:۰۴
                          تو رو خدا شرایط سنی کارشناسی رو 40 سال بزارین
                          • ز
                            زهرا
                            ۱۰ آذر ۱۴۰۰، ۱۳:۴۳
                            شرط سن برا لیسانسو چرا درس نمیکنین ، این مسخره بازی چیه لیسانس 35 و فوق 40 خب هر دوتارو بکنین 40
                            • O
                              Omid*
                              ۱۰ آذر ۱۴۰۰، ۲۰:۴۰
                              واقعا ان شالله سنم درست میشه

                            لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

                            ثبت پاسخ