خرید خدمت، مشمولان غایب و تسهیلات برای سربازان

۳۸ نظر

رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص چگونگی بازگشت مشمولان غایب به سربازی و برخورداری از تسهیلات قانونی سخن گفت و اعلام کرد: جوانان به شایعات توجه نکرده و وضعیت خدمتی خود را تعیین تکلیف کنند.


به گزارش بازارکار به نقل از خبرگزاری فارس، هیجان، استرس و نگرانی در صدایش موج می‌زند؛ نفسی چاق می‌کند و می‌گوید: خانم؛ چرا کسی به فکر ماها نیست. من با این سن و سال با زن و چند سر عائله، دیگر که نمی‌توانم بروم سربازی؛ تازه اگر هم بخواهم بروم چه کسی می‌خواهد نان اینها را بدهد؛ همین‌طور که از صبح تا شب پشت این ماشین ترمز و کلاچ می‌گیرم نمی‌توانم شکم‌شان را سیر کنم چه برسد به آن موقع که باید از صبح تا شب بروم و نگهبانی بدهم. تازه معلوم نیست چقدر برایم جریمه ببرند و چقدر اضافه خدمت بخورم؟
می‌گویم: خوب آن زمان که مجرد بودید و زمان سربازی‌تان بود چرا نرفتید؛ از اول که زن و بچه نداشتید؟ می‌گوید آن موقع هم درد بی‌پدری بود و نان‌آوری خانواده؛ پدرم کارگر بنایی بود که از بالای داربست افتاد و فوت کرد. بعد مادرم ماند با ما ۷ تا بچه قد و نیم‌قد ؛ تا کلاس چهارم درس خوانده بودم به همراه برادر بزرگم رفتیم کارگری تا خرج مادرم و خواهرانم را بدهیم.

ادامه حرفش را قورت می دهد و می‌پرسدبه نظر شما من چه کار باید کنم. آیا خرید خدمت در کار است؛ درست است که پول ندارم اما با قرض و قوله شاید بتوانم کاری کنم.

بدون اینکه منتظر پاسخ باشد، ادامه می‌دهد و باز هم دلایل سربازی نرفتنش را پشت‌سر هم می‌چیند؛ هنوز به مقصد نرسیده‌ایم که می‌گوید خانم؛ راستش کلافه شده‌ام،خودم هم می‌دانم که همه اینها بهانه است، اما فکرم مشغول است، همه‌اش به سربازی فکر می‌کنم... .

****

نگرانی مشمولان غایب تمامی ندارد، اگر پای صحبت‌شان بنشینید با تمام ادله و دلایلی که پشت‌سر هم قطار می‌کنند باز هم خودشان می‌دانند که همه اینها بهانه است، بهانه‌هایی که ساخته‌اند تا سربازی نرفتن‌شان را توجیه کنند چرا که خودشان در ذهن خود هنوز نسبت به موضوع سربازی‌شان دغدغه دارند تا آنجا که این موارد را به صورت شفاهی، تلفنی و یا حضوری با خبرنگاران خبرگزاری فارس در میان گذاشته‌اند تا جوابی برای آن پیدا کنند.

آگاهی از چگونگی روند بازگشت مشمولان غایب به سربازی، تسهیلات و یا محرومیت‌های پیش‌رو در استفاده از کسری خدمت و کفالت‌های قانونی و حتی بحث تقسیم و دریافت حقوق این دسته از مشمولان ما را بر آن داشت تا با« امیردریادار دوم غلامرضا رحیمی‌پور» رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح به گفت‌وگو بنشینیم.

* مراجعه به پلیس +۱۰ اولین گام برای بازگشت به سربازی

**‌ تعدادی از مشمولان غایب تمایل به بازگشت به خدمت و انجام امر مقدس سربازی را دارند؛ بفرمایید که برای بازگشت به خدمت در وهله اول چه اقدامی باید انجام داد؟

دو گروه مشمول غایب داریم، یک گروه مشمولانی هستند که هنوز برای انجام خدمت سربازی‌شان اقدامی نکرده‌اند؛ این دسته از افراد باید به پلیس +۱۰ مراجعه کرده و تقاضای اعزام کنند.

یک گروه سرباز هم داریم که در حین خدمت مرتکب فرار شده‌اند اینها نیز برای تعیین و تکلیف باید به یگان خدمتی‌ خود مراجعه کرده و خود را معرفی کرده، سپس فرایند اداری انجام شده و پرونده اتهامی در مراجع قضایی رسیدگی می‌شود و بعد وارد خدمت شده و از حقوق و مزایای قانونی بهره‌مند می‌شوند؛ البته باید گفت تعداد سربازان فراری از مشمولان غایب بسیار کمتر است.

* سرباز فراری کیست؟

** سرباز فراری چه مشخصاتی دارد؛ در رسیدگی به پرونده این دسته از سربازان، تعداد فرار هم تاثیر دارد؛ آیا این افراد به دادگاه هم معرفی می شوند؟

سربازی که حین خدمت بیش از ۱۵ روز غیبت کند فراری محسوب می‌شود؛ اگر فرار برای بار اول باشد و تا ۶۰ روز ادامه داشته باشد خود یگان خدمتی به موضوع رسیدگی می‌کند، کمیسیون برگزار کرده و وضعیت و مشکلات و مستندات سرباز فراری را بررسی کرده و تعیین و تکلیف می‌کند اما اگر فرار بیش از دو بار باشد یا تعداد روزهای فرار بیش از ۶۰ روز باشد فرد به مراجع قضایی معرفی می‌شود تا به پرونده فرار رسیدگی شود که عموماً هم جریمه نقدی در کار است؛ در این حالت سازمان قضایی نیروهای مسلح مسئولیت رسیدگی به فرار سربازان را برعهده دارد.

این را باید گفت که ستاد کل نیروهای مسلح همواره این مطلب را اعلام کرده است که مشمولان وظیفه غایب و سربازان فراری خودشان را در اسرع وقت معرفی کنند تا به وضعیت‌شان رسیدگی شده و مشمول قوانین جدیدی چون افزایش حقوق سربازان شوند.

*مشمول غایب کیست؟

** کدام دسته از افراد در زمره مشمولان غایب جای می گیرند. وضعیت دانش آموزان و دانشجویان در این زمینه چگونه محاسبه می شود؟

مشمول غایب مشمول وظیفه‌ای است که در موعد مقرر تعیین شده خود را به سازمان وظیفه عمومی یا پلیس +۱۰ معرفی نکند؛ به طور مثال دانشجویان و دانش‌آموزانی که بیش از یک سال بعد از فارغ‌التحصیلی خود را برای سربازی معرفی نکنند در دسته غیبت از سربازی جای می‌گیرند؛ البته باید گفت زمان آغاز غیبت برای هر دسته از مشمولان متفاوت است و به طور کل مشمولانی که در مهلت قانونی متعلق به خود مراجعه نکنند وارد غیبت می‌شوند.

*کاندیدا شدن و خروج از کشور مشمولان غایب، ممنوع!

** محرومیت‌های قانونی که در شمول مشمولان غایب قرار می‌گیرد، کدام است؟

طبق ماده ۱۰ خدمت وظیفه عمومی استخدام افراد بدون تعیین تکلیف سربازی ممنوع است، گرفتن وام، دریافت مستمری، صدور پروانه کسب و کار و اجازه اشتغال، کاندیدا شدن، خروج از کشور و ... محرومیت‌هایی است که قانون برای غایبین در نظر گرفته است.

*مشمولان غایب و کفالت ها

** مشمولان غایب می‌توانند از معافیت‌های قانونی و کفالت‌ها بعد از بازگشت به سربازی استفاده کنند؟

رسیدگی به غیبت یک بحث است اما مسئله سلامت نیروی انسانی مسئله‌ای دیگر؛ چرا که فردی که امکان اعزام به خدمت را نداشته و طبق آیین‌نامه پزشکی در شمول معافیت قرار می‌گیرد حتی اگر سابقه غیبت هم داشته باشد به پرونده‌اش رسیدگی می‌شود؛ پس مشمولان غایبی که مشکل پزشکی دارند نگران نبوده و خود را معرفی کنند چرا که اول به وضعیت سلامتی‌شان پرداخته می‌شود و در صورت سالم بودن به خدمت سربازی اعزام می‌شوند.

** آیا غیبت مانع از دستیابی به سایر کفالت‌ها است؟

در مورد سایر کفالت‌ها باید اعلام کرد غیبت مانع از دستیابی است ؛ کفالت‌هایی همچون کفالت پدر یا مادر نیازمند مراقبت به مشمولان غایب تعلق نگرفته و فقط معافیت پزشکی است که می‌ تواند در زمره مشمولان غایب هم قرار گیرد.

باید گفت انواع کفالت‌های ماده ۴۴ و ۴۴ مکرر شامل مشمولان غایب نمی‌شود؛ به طور مثال اگر کسی به سربازی نرود و ۲۰ سال غیبت داشته باشد معلوم است که مثلاً پدرش به سن ۷۵ سال می‌رسد و فرد غایب مشمول قانون کفالت می‌شود اما چون غیبت وی باعث شده که در شمول این ماده قانونی قرار بگیرد این مورد برایش لحاظ نمی‌شود.

** کسر خدمت ایثارگری چه؛ این دسته از تسهیلات آیا برای‌شان لحاظ می‌شود؟

استفاده از کسر خدمت ایثارگری هم برای غایبین ممنوع است.

** حقوق و مزایا چه؟

حقوق و مزایا و بیمه برای افرادی که وارد خدمت سربازی می‌شوند فرقی نداشته و به همه تعلق می‌گیرد؛ تفاوتی ندارد که فرد قبلاً سابقه غیبت داشته یا ندارد چرا که این موضوع، نگهداشت وظیفه است و هیچ تفاوتی برای کارکنان وظیفه دیده نشده است.

*تسهیلات تاهل شامل مشمولان غایب متاهل هم می شود

** کسر خدمت همسر و فرزند چه می شود؛ آیا سربازان متاهل در این زمینه مزایای سایر مشمولان متاهل را دارا خواهند بود؟

باید گفت کسر خدمت همسر و فرزند شامل مشمولان غایب هم می‌شود و این دسته از افراد هم کسر خدمت تاهل را دریافت می‌کنند و هم حقوق و مزایای متاهلان را؛ بدین صورت که به ازای هر فرزند سه ماه کسر خدمت می‌گیرند و این موضوع هم محدودیت ندارد یعنی هر تعداد فرزند داشته باشند به ازای هر کدام سه ماه کسری حساب می‌شود.

از سوی دیگر برای سربازان متاهلی که از تاریخ اول آذر سال ۹۹ به خدمت سربازی اعزام شده‌اند ۲ ماه کسری خدمت به ازای تاهل اجرا شده که این موضوع هم شامل مشمولان غایب متاهل می‌شود؛ پس در مجموع تمام مزایایی که شامل مشمولان متاهل می‌شود در زمره مشمولان متاهل غایب نیز قرار می‌گیرد.

*تقسیم سربازان غایب و غیر غایب فرقی ندارد

** تقسیم سربازان در سیستم نظام‌وظیفه چگونه است آیا غایب‌ها به مناطق بدتر اعزام می شوند؟

نه، اینطور نیست. سیستم، سازمان خدمت افراد را تعیین می‌کند که به ارتش، ناجا، سپاه و یا وزارت دفاع برای انجام خدمت سربازی بروند. حتی محل خدمت را نیز سیستم انتخاب می‌کند و اینگونه نیست که مشمولان غایب که به خدمت آمده‌اند در جاهای بد آب و هوا یا محروم به کار گرفته شوند؛ در این موضوع نیز هیچ فرقی بین مشمولان غایب و غیر غایب وجود ندارد.

*تردد مشمولان غایب مقیم خارج از کشور چگونه است؟

** تکلیف مشمولان مقیم خارج از کشور چه می شود؟ این دسته از افراد چگونه باید اقدام کنند؟

ابتدا باید گفت مشمولانی که مقیم خارج بوده و غایب نیستند مثل دانشجویان رسمی و کسانی که بورس گرفته‌اند مهلتی برای ادامه تحصیل دارند. درست مثل سایر دانشجویان ساکن در کشور و می‌توانند با سپردن وثیقه از کشور خارج شده و به داخل و خارج تردد داشته باشند؛ البته باید بعد از انجام تحصیلات برای خدمت سربازی اقدام کرده و به کشور بازگشته تا وثیقه آزاد شود.

این را هم باید گفت‌ که ادامه تحصیل در خارج از کشور طبق قانون خدمت وظیفه عمومی فقط برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری امکان پذیر و مجاز است.

اما دسته‌ای دیگر از مشمولان مقیم خارج که غیبت دارند و به هر ترتیبی به خارج رفته یا مجوز داشته‌اند یا نداشته‌اند، به طور مثال با مجوز به خارج رفته و در موعد مقرر برای سربازی مراجعه نکرده و مشمول غایب شده‌اند طبق قانون می توانند تردد کنند.

ظبق قانون اگر فردی سه سال در خارج از کشور اقامت کشور خارجی را داشته و این امر مورد تایید نمایندگی ایران در کشور متبوع باشد می‌تواند دو بار در سال حداکثر سه ماه وارد کشور شده و تردد کند و در نهایت به وضعیت و امور خود رسیدگی کند.

* تنبیهی در انتظار مشمولان غایب نیست!

** مشمولان غایب مدام این سوال را می‌پرسند که در بازگشت به خدمت چه تنبیه و جریمه‌ای در انتظار‌شان است؟

مشمولان غایب بدانند آنهایی که خودشان را به پلیس +۱۰ معرفی کرده و به خدمت بیایند اضافه خدمت برای‌شان در نظر گرفته و تنبیه دیگری در کار نیست؛ آن اضافه خدمت هم اگر در حین خدمت احراز شایستگی کرده و رضایت یگان خدمتی و فرماندهان ارشد را جلب کنند همان ۳ یا ۶ ماه اضافه خدمت هم بخشیده می شود.

باید گفت در این خصوص ۲۰ شاخص ارزیابی اعلام شده تا بتوان از بخشش اضافه ‌خدمت استفاده کرد؛ رضایت یگان خدمت، نداشتن غیبت در حین خدمت، حفظ یک تا چند جزء از قرآن ‌کریم و ... در این دسته جای دارند؛ همچنین متاهلین و ایتام نیز در اولویت هستند.

از سوی دیگر کسانی که بیش از یک سال غیبت از سربازی دارند ابتدا به دادگاه معرفی می‌‌شوند دادگاه هم آنها را جریمه نقدی می‌شود.

** جریمه نقدی چقدر است؟

جریمه نقدی بسیار نازل است و گاهاً تا ۲۰۰، ۳۰۰ یا ۵۰۰ هزار تومان است.

باید بگویم تسهیلاتی که در این دوره برای مشمولان غایبی که به سربازی بازگشت می‌کنند فراهم شده بسیار عالی و مطلوب است. یک جریمه نقدی نازل و ۳ تا ۶ ماه اضافه خدمت که آن هم با حسن خدمت بخشیده می‌شود. بنابراین مشمولان غایب این را در نظر بگیرند که شاید این شرایط تا ابد ادامه نداشته باشد. بنابراین هرچه زودتر برای تعیین تکلیف خود را معرفی کنند.

*حقوق مشمولان غایب و غیر غایب فرقی ندارد

** وضعیت حقوق دریافتی مشمولان غایب چه می‌شود؛ بهترین خبری که در آغاز سال در حوزه سربازان بود افزایش حقوق آنها بود آیا این افزایش حقوق شامل مشمولان غایب هم می‌شود؟

بله، افزایش حقوق هم شامل سربازان چه غایب و چه غیرغایب هم می‌شود؛ همین موارد است که بازگشت به سربازی را برای مشمولان غایب بیش از پیش راحت و سهل کرده است و اگر همان جریمه چندصد هزار تومانی هم نباشد دیگر هیچ تفاوتی بین کسی که قانون را تمکین کرده و به قوانین احترام گذاشته و برای دفاع از جان، مال و ناموس مردم به خدمت آمده با کسی که فرار کرده باقی نمی‌ماند.

به هر حال باید این افراد احساس نگرانی کنند؛ دور از عدالت است که ما حتی همین جریمه و اضافه خدمت را هم حذف کنیم و مشمولان غایب را همانند مشمولان غیرغایب محسوب کنیم. پس بهتر است حالا که تمام تسهیلات فراهم است این دسته از افراد تعیین تکلیف کنند حتی مشمولان غایب متاهل چرا که این همه تسهیلات از کسر خدمت و افزایش حقوق برای‌شان پیش‌بینی شده است.

* خرید خدمت هم نداریم!

** باز هم سوال تکراری و همیشگی مشمولان غایب؛ از خرید خدمت چه خبر؟

بارها گفته و باز هم می‌گوییم که مشمولان وظیفه به شایعات توجه نکنند چیزی به نام خرید خدمت سربازی و جریمه مشمولان غایب در دستور کار نیست و ستاد کل نیروهای مسلح شدیداً با این موضوع ناعادلانه که آثار و تبعات منفی در بین جوانان داشته، مخالف است.

بارها هم اعلام کرده‌ایم که مشمولان وظیفه غایب منتظر نمانده و سریع‌تر دین خود را به کشور و انقلاب ادا کرده و وضعیت خدمتی خود را مشخص کنند و به این شایعات هم توجه نکنند که تغییراتی حاصل می‌شود؛ اگرچه شرایط سربازی در حال بهبود است و تمام تلاش نیروهای مسلح این است که شرایط روز به روز بهتر شود اما حالا با توجه به افزایش حقوقی که برای سربازان انجام می‌شود بهتر است به سر خدمت آمده و از حقوق و مزایای جدید هم بهره‌مند شوند.

باید گفت خدمت سربازی با قوت و جدیت انجام می‌شود پس حالا که مدت خدمت و حقوق سربازان در بهترین شرایط قرار دارد تعلل نکرده و وضعیت سربازی خود را تعیین تکلیف کرده و بعد هم با خیال آسوده به سر زندگی خود بازگردند.

گفتنی است مخاطبان خبرگزاری فارس با درج موضوعی با عنوان « بلاتکلیفی مشمولان غایب سن بالا برای خدمت سربازی» پیگیری این مورد را از خبرگزاری فارس خواستار بودند.
مریم عرب‌انصاریرئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص چگونگی بازگشت مشمولان غایب به سربازی و برخورداری از تسهیلات قانونی سخن گفت و اعلام کرد: جوانان به شایعات توجه نکرده و وضعیت خدمتی خود را تعیین تکلیف کنند.

منبع : خبرگزاری فارس

برای مشاهده اخبار آخرین تغییرات خدمت سربازی و معافیت ها اینجا کلیک کنید

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۳۸ نظر برای خرید خدمت، مشمولان غایب و تسهیلات برای سربازان

  • م
    مهناز
    ۲۵ تیر ۱۴۰۰، ۰۱:۴۷
    کاش میشد یه جور پیگیر شد شوهر من 43سالشه دوتا بچه داریم .کرایه خانه و ...هزینه مادر شوهر و...شوهرم حتی گواهینامه نداره هرروز ما پر از استرسیم .اگر بره خدمت خرج ما رو کی بده .اونروز که قانون جریمه رو گذاشتن ریالی نداشتم. الان که میخوام اقدام.کنم میگن نمیشه کاش کسی پیگیر بشه اقلا سایت باز کنن پرداخت کنیم .تو این چند سال با این فشار اقتصادی وضع مردم معلومه چطور بوده کاش محدودیت زمان اقلا بردارن .همسر و خانواده این افراد چه گتاهی کردن
    • س
      سید مصطفی
      ۲۹ تیر ۱۴۰۰، ۰۲:۳۷
      باسلام
      اخذ گواهی نامه و تمدید آن برای مشمولان غایبب بلامانع است،، دو سه سالی هست که این قانون اومده و اجرایی شده و حتی خوده بنده که مشمول غایب بالای 10 سال هستم گواهینامم رو گرفتم ،،، هیچ مدرک خاصی هم موقع ثبت نام و ... درخواست نمیکنن خیالتون رااحت.
      موفق باشید
    • d
      david
      ۱۷ خرداد ۱۴۰۰، ۱۳:۵۱
      داداش مدت سربازی تو همین کشور همسایه که الان در گیری نظامی هم زیاد داره یعنی ترکیه فقط 6 الی 15 ماه تازه حقوق هم حداقل از 8 میلیون شروع میشه. من اگه ترکیه بودم حتما میرفتم سربازی چون هزینه اجاره خونه و خورد خوراک یک یا دونفر بیشتر از 8 میلیون نمیشه.
      • م
        مصطفی 41
        ۱۴ خرداد ۱۴۰۰، ۱۹:۱۱
        خدا کنه حداقل تغییراتی در معافیت سنی انجام بشه وبالای 35 سال رو معاف کنن. تنها امیدی که مونده همین معافیت سنی هستش.
        • آ
          آرش
          ۱۴ خرداد ۱۴۰۰، ۱۹:۳۸
          همیشه بعد از اتمام قانون خرید یک معافیت سنی اومده
          حتی بعد از جنگ
          امیدوارم با توجه به اینکه از قانون قبلی هجده سال گذشته یک تجدید نظری بکنن
          منتهی اون موقع اینقدر نظامی ها قدرت نداشتن تو تصمیم گیری ها
          • ف
            فرید اسدبیگی
            ۱۴ خرداد ۱۴۰۰، ۲۰:۴۴
            معافیت سنی همون 45 الی 50 سال سن به بالا باقی میمونه تا مشمولی جرات غیبت کردن به خودش نده و یطورایی بازدارندگی داشته باشه.
            از یطرف شرایط اقتصادی مردم جوری شده که توان خرید و پرداخت اقساط رو ندارن و اینو خوده مسئولان به خوبی میدونن.اگر بگم برای ما سن بالاها هیچ برنامه ای ندارن دروغ نگفتم
            یاحق
            • خ
              خادم
              ۱۴ خرداد ۱۴۰۰، ۲۲:۱۵
              اقا فرید مردم همیشه برای خرید سربازی پول دارن
              مطمئن باش طرح بزارن بازم میخرن
              • س
                سعید
                ۱۵ خرداد ۱۴۰۰، ۱۱:۳۹
                آیا‌‌تاحلا‌‌‌به‌ خودتون‌‌گفتید‌‌چرا‌‌بعضئ‌ به‌‌خدمت‌‌نمیرن‌ خیلی‌‌توان‌ کرایه‌‌ندارن‌‌بدن‌‌من‌‌معاف ‌ 70‌‌در‌صدی‌ مشمولم‌‌شد‌‌و‌ تمام‌‌مراحل‌‌قانونی‌ تی‌‌کردم‌‌ ولی‌‌متاسفانه ‌ چون‌‌توان‌‌پرداخت ‌ نداشتم‌‌نتونستم‌ از‌ این‌‌ماده‌‌استفاده‌ کنم‌ و‌ مادر‌‌پیر‌‌و‌‌پدر‌‌پیر‌‌70‌‌ساله‌ بخاطر‌ همین‌‌معافیت‌‌از‌‌زندگی‌ و‌ تمام‌‌آرزوها‌‌‌ عقب‌ موندم‌‌چرا‌
            • خ
              خادم
              ۱۴ خرداد ۱۴۰۰، ۲۰:۳۱
              دادا 30ب بالا باید معافی بدن دیگه 35 به چ دردی میخوره
            • ب
              براتی
              ۱۳ خرداد ۱۴۰۰، ۰۹:۵۸
              مث اینکه حرف دوستان در مورد پایان خرید خدمت و تامین بودجه ستاد درست از اب دراومد. حالا میترسم واسه ماهایی که قسط دادیم تو ابلاغیه جدید تبصره بزارن مثل پرداخت نیمی از اقساط یا بیشتر. دیگه هم فکر نکنم به کسایی که کامل پول رو تو فروردین واردیبهشت پرداختن توجهی بشه و اجتمالا همه پولاشون برگشت بخوره. ولی خدا نکنه که اینطور بشه و واسه همگی کارت صادر بشه.
              • ر
                رضا
                ۱۴ خرداد ۱۴۰۰، ۱۳:۵۶
                یه کمی عجیبه .مثلا معافیت ایثارگری به غایبین تعلق میگیره .ولی کسری نوشته تعلق نمیگیره!!
                • س
                  سید مصطفی
                  ۱۴ خرداد ۱۴۰۰، ۲۰:۵۸
                  سخت در اشتباهی دوست گرامی..
                  بنده فرزند جانباز و ایثارگر و تک پسره خانواده هستم جدیدا هم پدرم رو از دست دادم, هیچ گونه معافیتی بهم تعلق نگرفت چون مشمول غایب بودم و هستم
                  • س
                    سعید
                    ۱۵ خرداد ۱۴۰۰، ۱۱:۴۲
                    شاید‌ خودت‌‌نمخواستی‌‌پیگرش‌ بشی‌ یا‌‌وضع‌ مالیت‌‌خوبه‌‌بخاطر‌‌همین‌ نرفتی‌‌دنبالش‌ این ‌‌دلیل‌‌نمیده‌‌
                    • ر
                      رضا
                      ۱۵ خرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۴۵
                      سلام سید مصطفی.در وهله اول تسلیت عرض میکنم .
                      شاید امتیاز شما به 30 (جبهه و جانبازی و..) نرسیده .چون میگن مشکلی نداره .
                      شما توی این یکی دو سال اخیر اقدام کرده بودید که ببینید بهتون نمیدن؟پارسال یا سال قبلش پیگیری کردید ؟
                      • س
                        سید مصطفی
                        ۱۵ خرداد ۱۴۰۰، ۱۴:۲۸
                        سلام رضا جان ممنونم خدا رفتگان شمارو هم بیامرزه انشاء الله
                        بله عزیزم 23 ماه جبهه ی پدر به دردم نخورد چون اولا دیر اقدام کردم و ثانیا سهل انگاری و کم توجهی به فریضه ی خدمت و معافی باعث شد که متحمل محدودیت های شدید اجتماعی و تضرر مالی بشم.
                  • س
                    سرباز خانواده
                    ۱۲ خرداد ۱۴۰۰، ۱۷:۴۵
                    طی سالیان درازی که غایب بودم هیچ وقت شرایط رو مثل الان قمر در عقرب نمیدیدم
                    • خ
                      خادم
                      ۱۲ خرداد ۱۴۰۰، ۲۰:۰۱
                      از چه لحاظ منظورتونه؟؟
                    • ا
                      امیر
                      ۱۲ خرداد ۱۴۰۰، ۱۶:۴۲
                      توی هیچ دوره ای غایب بالای 35 سال نداشتیم.لطفا به رشد منفی جمعیت توجه کنید.مهمترین علت کاهش ازدواج و فرزند آوری مستقیما به دلیل سربازی است.
                      • و
                        وحید
                        ۱۲ خرداد ۱۴۰۰، ۲۰:۲۱
                        هنوز متولدین 55 رو میگن بیا سربازی. خنده داره
                      • م
                        مسعود
                        ۱۱ خرداد ۱۴۰۰، ۱۹:۵۳
                        چه تراژدی درست کردن 🤣🤣🤣
                        چندر روز دیگه به حضور ما نیاز دارن الان ما سوار کار هستیم دوستان هواستون جمع کنید 5 میلیون نفر هم آمار کمی نیست
                        • ح
                          حامد
                          ۱۱ خرداد ۱۴۰۰، ۲۰:۱۳
                          به اندازه ی 5 تا کلانشهر جمعیت داریم؟؟!!!!!!!! 🤣🤣🤣
                          خیلی زشته بخدا
                          اصلا من خودم خجالت میکشم بهش فکر کنم ببین اونا دارن چی میکشن دیگه
                          به هرحال خودکرده را تدبیر نیست
                          • ص
                            صادق
                            ۱۱ خرداد ۱۴۰۰، ۲۱:۲۲
                            واقعا دوست عزیز. خواهشا بیخیال باید شویم به حضور پ ص انشالله خیر نبینند که همش واسمون سنگ اندازی کردند یا حق
                            • م
                              محمدعلی
                              ۱۳ خرداد ۱۴۰۰، ۱۷:۳۰
                              دیگه دیدن تهدید جواب نمیده. افتادن به منت کشی. مرحله بعدی تغییر قانونه!
                              تکلیف انتخابات مشخص شه انشالله تکلیف اینم مشخص میکنن.
                              • ح
                                حامد
                                ۱۳ خرداد ۱۴۰۰، ۲۲:۲۳
                                داداشه من کدوم منت کشی؟ گذشت زمانی که منت میکشیدن و التماس میکردن بیایید بخرید
                                اتفاقا الان افتادن رو دوره لج و لجبازی و به محض اینکه زیرساخت های برخطشون (آنلاین) تکمیل بشه نقاب از چهره برمیدارن و ماهارو بیشتر از این گرفتار میکنن.یک سوم هزینه هایی که برای اتمام پروژه ی دولت الکترونیک صرف شده در اصل سرمایه گذاری برای ردیابی و سنگ اندازی برای مشمولان غایبه
                                • خ
                                  خادم
                                  ۱۴ خرداد ۱۴۰۰، ۰۳:۰۶
                                  داداش وضعیت جمعیت میتونه کمک کنه تا سربازی تغییر بکنه
                                  احتمال زیاد برای سن بالاها شرایط معافی بزارن
                            • ع
                              علیرضا
                              ۱۱ خرداد ۱۴۰۰، ۱۹:۲۰
                              جابسی تاسف داره. ولی نامید نشین دوستان خدابزرگه فقط دعا کنید
                              • س
                                سرباز غایب
                                ۱۱ خرداد ۱۴۰۰، ۱۷:۱۲
                                اینطور که پیش میره فکر کنم فقط به کسایی که قسط دادن اجازه واریز داده میشه که اونم هنوز معلوم نیست و ابلاغ نشده و بقیه رو هم طی مراحل قانونی میفرستن خدمت ودیگه تا سالها خبری در مورد خرید خدمت نمیشه. فقط خدا کنه تبصره رو واسه ما پرداختی های اردیبهشت بردارن که اگه اینجور نشه اول از همه ما رو میفرستن دادگاه و سربازی
                                • س
                                  سید مصطفی
                                  ۱۱ خرداد ۱۴۰۰، ۱۶:۱۵
                                  آب پاکی رو ریخت رو دست مشمولای غایبی که منتظره طرح فروش و سرباز ماهر بودن!!!!
                                  الله و اکبر از محدودیت های اجتماعی
                                  جا داره که تشکر کنم از نمایندگان مجلس و از دور دستشونو ببوسم که طرح جریمه ی ریالی رو تا 1400 تمدید کردن وگرنه سازمان سنگدل تر از این صحبتاس که بخواد به ماها گوشه ی چشمی نظر کنه
                                  • ن
                                    نادر
                                    ۱۱ خرداد ۱۴۰۰، ۱۷:۱۳
                                    سید جان شما بگو ماها باید به کی و کجا پناه ببریم با 35 سال سن و اولاده صغیر و کبیر
                                    • س
                                      سید مصطفی
                                      ۱۱ خرداد ۱۴۰۰، ۱۹:۱۶
                                      والا چ عرض کنم اخوی...
                                      تنها چیزی که میتونم بگم این هست که : واقعا متاسفم
                                      • I
                                        Iman
                                        ۱۴ خرداد ۱۴۰۰، ۲۳:۲۵
                                        برادر عزیز ، تاکی میخواهی استرس و عذاب بکشی؟ من جات باشم ختم کلام میروم به خدمت.
                                      • س
                                        سید مصطفی
                                        ۱۱ خرداد ۱۴۰۰، ۱۹:۲۷
                                        عزیزانی که در طرح جریمه ثبت نام و تایید هستید امسال هرطور شده تسویه کنید چون قضیه ی فروش به تاریخ پیوست..صدبار هم اعلام کردن
                                        بنده روز آخره ضرب العجل (31 فروردین 98) با هزار خواهش و التماس به متصدیان پلیس بعلاوه 10 موفق به ثبت نام شدم و تا به امروز 4 قسط بیشتر ندادم,هر چندماه یکبار عشقی میرفتم بانک و یه مبلغی میریختم به حسابشون اما به محض اینکه اصلاحیه ی جدید ابلاغ بشه همشو درجا صفر میکنم و بعد از 13 سال غیبت یه نفس راحت میکشم..
                                        انشاالله عاقبت ب خیری همه ی شما دوستان گرامی.
                                        • ج
                                          جلال
                                          ۱۴ خرداد ۱۴۰۰، ۰۱:۱۴
                                          سید به نظرت تا برج 6 ابلاغیه صادر میشه؟
                                          خیلی عجیبه اینا مگه پول نمیخوان؟نکنه گنج پیدا کردن که بیخیاله جریمه ها شدن؟
                                          • س
                                            سید مصطفی
                                            ۱۴ خرداد ۱۴۰۰، ۲۰:۴۹
                                            بدون شک ابلاغیه صادر میشه دوست گرامی...
                                            اصلا نگران نباش.
                                            البته امیدوارم در سال 99 پرداختی داشته باشید تا خدایی نکرده مشکلی واستون پیش نیاد.
                                      • ص
                                        صادق
                                        ۱۱ خرداد ۱۴۰۰، ۱۴:۵۸
                                        اون بخش از این متن که میگه ادله ها بهانه اند خجالت آوره. واقعا متاسفم برای تفکر کسی که این متن رو نوشته.
                                        • ل
                                          لطیف
                                          ۱۱ خرداد ۱۴۰۰، ۱۷:۱۷
                                          اگر بخوام صحبتاشونو به زبان عامیانه بیان کنم میگن مشمولای غایب همشون شیاد و شارلاتانن و از روی عمد نمیان سربازی 😅 که خداییشم صحبتاشون خارج از واقعیت نیست ماها زمانی که جوان بودیم باید میرفتیم البته بعضیامونم مشکل اساسی داشتن که نرفتن من به اونا کاری ندارم
                                          • ش
                                            شهروند
                                            ۱۱ خرداد ۱۴۰۰، ۲۰:۰۳
                                            👍
                                        • ا
                                          الیاس
                                          ۱۱ خرداد ۱۴۰۰، ۱۴:۱۵
                                          فقط یک کشور اسم ببرین که سرباز اماتور 30 ساله داشته باشه و کشورش در شرایط صلح باشه من فردا صب اقدام میکنم برا اعزام. لطفا قبول کنین که با این سن و سال نمیشه توقف داشت افراد به اجبار و حقوق و مزایا پایین خدمت کنن، ممنون.

                                          لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

                                          ثبت پاسخ