جزئیات طرح تعیین تکلیف ناظرین کشاورزی

۵ نظر

طبق طرح تعیین تکلیف ناظرین کشاورزی، وزارت جهاد مکلف شده که این ناظرین را در قالب طرح جدید استخدامی تعیین تکلیف کرده و آنها را بدون آزمون استخدام کند.


به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، طرح تعیین تکلیف ناظرین کشاورزی بعد از مصوبه سال ۱۳۹۰ که به امضای ۲۶ نفر از نمایندگان رسیده، وزارت جهاد کشاورزی را مکلف کرده که این ناظرین را در قالب طرح جدید استخدامی تعیین تکلیف کرده و آنها را بدون آزمون استخدام کند.
مقدمه (دلایل توجیهی):

به کارگیری سرمایه‌های انسانی ماهر و کارآمد در سازمان‌ها و نهادهای یک جامعه نوعی سرمایه‌گذاری در زیر ساخت‌های آن جامعه محسوب شده و نقش بی‌بدیلی در رشد و توسعه یافتگی آن جوامع خواهد داشت.

بخش قابل توجهی از پیشرفت کشورهای توسعه یافته مرهون تجارب و مهارت نیروی انسانی شاغل در آن بوده و توسعه پایدار یک جامعه با توسعه و به کارگیری مطلوب سرمایه های انسانی آن جامعه میسر خواهد بود.

همان گونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی بر استفاده از مهندسان جوان کشاورزی و فناوری های روز، جهت نیل به خودکفایی در راستای اقتصاد مقاومتی تاکید دارند، استفاده از متخصصین ماهر و باتجربه ی این بخش با ایجاد امنیت غذایی، زیربنای توسعه ی بخش های صنعت و خدمات کشور را فراهم می‌کند و ایجاد امنیت غذایی در شرایط کنونی کشور، نقش مهم و حیاتی در عدم وابستگی به سایر کشورها خواهد داشت.

اما هم اکنون چهارمیلیون و سیصد و سی هزار کشاورز ایرانی با سهم ۲۳ %اشتغال کشور و۱۲%تولید ناخالص ملی مظلوم ترین بخش اقتصاد کشور می باشند.

برای اینکه کشاورزان با اطمینان خاطر نسبت به بکارگیری شیوه های جدید تولید و همچنین گسترش سطح زیر کشت و افزایش تولید در واحد سطح، متناسب با اقتصاد مقاومتی اقدام کنند، ناظرین در سال های اخیر با انتقال دانش روز به کشاورزان، گامی موثر در این زمینه برداشته اند که به مواردی از نقش آنها اشاره می شود:

تامین نیروی انسانی برای توسعه ی بخش کشاورزی.

افزایش درآمد کشاورزان از راه آموزش شیوه های درست و بهینه ی کاشت، داشت و برداشت محصول.

گسترش تکنولوژی های جدید در بخش کشاورزی.

استفاده بهینه از نهاده های کشاورزی و در راس آنها منابع آبی کشور در راستای اقتصاد مقاومتی.

ترویج کشت محصولات سالم و ارگانیک با مدیریت استفاده از سموم کشاورزی و کودهای شیمیایی در راستای سیاست های بهداشت و درمان کشور و جلوگیری از انواع بیماری ها از جمله سرطان و آلودگی محیط زیست.

ناظرین جهاد کشاورزی با مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری سالهاست با سخت ترین شرایط ممکن از جمله حقوق ماهی صد و پنجاه هزار تومان، بدون بیمه، بدون وسیله ایاب و ذهاب در سرما و گرما و تهدید خطرات مختلف بر نزدیک ترین و دورترین اراضی کشاورزی نظارت داشته اند و سالهاست اینهمه رنج و سختی را به امید استخدام و داشتن امنیت شغلی تحمل نموده اند، و به علت بالارفتن سن و نداشتن سابقه بیمه امکان اشتغال در هیچ ارگان یا سازمان دیگری را ندارند .

عدم توجه کافی به وضعیت معیشتی این قشر باعث سرخوردگی بسیاری از افراد با تجربه شده و تعداد زیادی علی رغم چند سال سابقه نظارت، به دلیل نداشتن امید به آینده و نداشتن درآمد کافی برای یک زندگی متوسط ، این کار را رها کرده و به شغل های بی ارتباط با تحصیلات و تخصص خود مشغول شده اند و این امر از دو جهت به اقتصاد کشور آسیب وارد می کند:

اول اینکه تمام هزینه ای که دولت صرف آموزش تخصص و مهارت به آنان کرده، هدر رفته و کشاورزان نیز از دانش و تجربه آنان محروم گشته اند. دیگر اینکه برای آموزش و کسب مهارت آنان در شغل جدید، دوباره باید از منابع مالی کشور هزینه شود.

بنابراین با توجه به تعداد بازنشستگی بسیار زیاد از سال ۱۳۹۰ تا کنون در جهاد کشاورزی و عدم جذب نیرو طبق نیاز وزارت جهاد کشاورزی در سال های اخیر، استخدام این کارشناسان با تجربه علاوه بر افزایش تولید و ایجاد امنیت غذایی درکشور و بالابردن راندمان تولید و صادراتی نمودن محصولات در راستای تجارت غیر نفتی، باعث صرفه جویی در منابع مالی کشور نیز خواهد شد.

موضوع بسیار مهم در سال ۱۳۹۹ عدم تمدید قرارداد و رها کردن این قشر متخصص بدون تعیین تکلیف و استخدام می باشد که ضربات جبران ناپذیری به بنیان خانواده و سبب از هم گسیختگی خانواده آنها شده است . لذا طرح ذیل که به تایید برخی نمایندگان (در برگ پیوست )رسیده است جهت رسیدگی تقدیم می گردد.

اسامی نمایندگانی که این طرح را امضا کرده‌اند به شرح ذیل است:‌

محمدرضا صباغیان بافقی - سیدعلی یزدی خواه - غلامعلی کوهساری - قاسم ساعدی - محمدتقی نقدعلی - جعفر راستی - سیدجواد حسینی کیا - رحمت اله نوروزی - شیوا قاسمی پور - جلال محمودزاده - سیدمصطفی آقامیرسلیم - یحیی ابراهیمی - سیدسلمان ذاکر - رضا آریان پور - پرویز اوسطی - علی جدی - علی رضائی - سیدمحمدرضا میرتاج الدینی - انور حبیب زاده بوکانی - نصراله پژمان فر - سیدکاظم دلخوش اباتری - جواد نیک بین - کمال حسین پور - احمد محرم زاده یخفروزان - موسی احمدی - محمد کعب عمیر

عنوان طرح: طرح تعیین تکلیف ناظرین کشاورزی بعد از مصوبه سال ۹۰ مجلس شورای اسلامی

ماده واحده - دولت (وزارت جهاد کشاورزی ) مکلف است با رعایت حکم بند «ج » ماده ۲۴ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۷ /۸ /۱۳۸۶ ،تعداد پنج هزار نفر از کارشناسان ناظر با مدرک کارشناسی و بالاتر، با رعایت ماده ۴۶ قانون مدیریت خدمات کشوری و شرایط عمومی استخدامی کشور در پست های کارشناسی عملیاتی و نظارتی و ترویج محصولات کشاورزی و ... در مراکز و مدیرت های جهاد کشاورزی استان ها و شهرستان ها با اولویت سابقه و بدون آزمون، تماما طبق سند توسعه و اعلام نیاز آن وزارت خانه به سازمان اداری و استخدامی طی نامه شماره ۳۸۷۶ /۹۶ /۲۰۰ مورخ ۱۱ /۲ /۹۶ به کار گرفته شوند.

تبصره ۱ - با توجه به اینکه پنج هزار نفر از ناظرین بخش کشاورزی بعد از مصوبه سال ۹۰ مجلس محترم وجود دارند که با سابقه فعالیت ۱۰ ساله از سال ۸۶ تا کنون درهیچ طرح و مصوبه ای استخدام نشده اند، لذا وزارت جهاد کشاورزی مکلف است این ناظرین را در قالب طرح جدید استخدامی تعیین تکلیف نماید.

تبصره ۲ - برای اشخاص دارای تحصیلات دانشگاهی بالاتر از کارشناسی یک امتیاز و هر سال سابقه کاری بالاتر به عنوان ناظر کشاورزی، یک امتیاز منظور می شود و سوابق کاری این کارشناسان به حداکثر سن استخدامی اضافه می شود.

تبصره ۳ -این طرح شامل افرادی می شود که به عنوان ناظر محصولات مختلف کشاورزی در قالب طرح نظارت با جهاد کشاورزی همکاری داشته اند و شامل افرادی که در طرح های دیگر وزارت جهاد کشاورزی سوابق اجرایی دارند، نمی شود.

تبصره ۴ -با توجه به اینکه ناظرین کشاورزی از بین فارغ التحصیلان کشاورزی به وسیله آزمون انتخاب می شوند و مرحله انتخابی به وسیله آزمون را گذرانده اند، از آزمون اداری استخدامی دولت معاف می شوند.

تبصره ۵ -بار مالی این طرح طبق بند «ج» ماده ۲۴ قانون مدیریت خدمات کشوری، از محل بازنشستگان تامین می شود.

تبصره ۶ -به جهت رفع ابهامات و دفاع از حق ناظرین واقعی، هیئتی متشکل از نمایندگانی از ناظرین کشاورزی ، وزارت جهاد کشاورزی ، مجلس محترم شورای اسلامی جهت صحت سوابق ناظرین تشکیل شود و تمامی سوابق به تایید نماینده ناظرین و ارگانهای نام برده برسد.

منبع : خبرگزاری فارس

برای مشاهده آخرین اخبار استخدام جهاد کشاورزی اینجا کلیک نمایید

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۵ نظر برای جزئیات طرح تعیین تکلیف ناظرین کشاورزی

  • ه
    هیچکس
    ۹ اسفند ۱۳۹۹، ۲۰:۰۹
    سلام...این ماده واحده و توضیحات از کجا اومده سند توسعه منابع انسانی گفته شده...مگه از طرف وزارت این طرح داده شده؟
    • و
      وخیده
      ۷ اسفند ۱۳۹۹، ۱۵:۵۱
      سلام چندماه سابقه لازمه؟!!
      • و
        وخیده
        ۷ اسفند ۱۳۹۹، ۱۵:۳۷
        سلام چندماه سابقه لازمه؟!!
        • م
          مجتبی
          ۲۴ آذر ۱۳۹۹، ۰۰:۰۴
          سلام ادمین جان میشه اطلاعات بیشتری بزارید باید چندسال سابقه داشته باشیم؟
          • پشتیبان سه
            ۲۴ آذر ۱۳۹۹، ۰۰:۱۲
            با سلام
            کاربر گرامی‌در صورت اعلام جزییات بیشتر، در سایت اطلاع رسانی خواهد شد
            با تشکر

          لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

          ثبت پاسخ