جذب ۹۳۱ قاضی در سال جاری

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه گفت: سال ۱۴۰۰ حدود ۶۰۰ قاضی، سال ۱۴۰۱، ۷۰۴ نفر و سال ۱۴۰۲، ۹۳۱ قاضی جذب شدند که بر اساس دستورات و قواعدی که داریم قضات را با توجه به میزان پرونده‌های وارده، حوزه جمعیتی، جغرافیایی، حوزه‌های جدیدالتاسیس و جرم‌خیز بودن آن استان اختصاص می‌دهیم.

به گزارش ایسنا، مراسم تحلیف کار آموزان قضایی سراسر کشور امروز با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد موحدی آزاد دادستان کل کشور، محمد باقر الفت معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه و جمعی از مسئولان قضایی در محل سالن شهدای هفتم تیر ساختمان مرکزی قوه قضاییه برگزار شد.

محمدباقر الفت معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه در این مراسم ضمن عرض خیر مقدم به قضات جدیدالورود و مدعوین حاضر در این مراسم، در ابتدای سخنان خود با آرزوی توفیق الهی برای مظلومین غزه بیان کرد: اخیرا تعدیات و تجاوزات رژیم صهیونیستی و صهیونیست جهانی، مظالم بزرگی علیه بشریت رقم زده و برگ سیاهی به تاریخ بشر اضافه کرده است که امیدواریم به لطف الهی، هرچه زودتر از شر این جنایات و عاملان آن‌ها خلاص شویم.

وی عنوان کرد: معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه متشکل از اداراتی است که برای استخدام و جذب کارکنان دستگاه قضایی طراحی شده است. البته در حاشیه فعالیت‌های اصلی، اقدامات دیگری در راستای ماموریت‌های محوله انجام می‌شود.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه با اشاره به اینکه مهمترین وظیفه ما جذب قصات است، اذعان کرد: جذب قاضی کاری بسیار مشکل، حساس و پر مسئولیت است و شایسته است که افرادی باتقوا، فاضل، دانشمند و دارای اصالت خانوادگی برای این جایگاه مهم انتخاب شوند.

وی با ارائه گزارشی از روند جذب قضات عنوان کرد: بر اساس مجوز برنامه ششم توسعه به منظور جذب قضات، باید سالانه با برگزاری آزمون ۸۰۰ نفر قاضی جذب شود، لذا از بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و حوزوی داوطلبان را مورد آزمون، جذب اختصاصی و نخبه‌گزینی قرار می‌دهیم.

الفت گفت: در مدیریت جذب، اداره گزینش مستقر شده که در آن، برای افرادی که توسط آزمون جذب می‌شوند، پرونده‌ای تشکیل و از ۷ مرجع اطلاعاتی و امنیتی درباره افراد تحقیق می‌شود و حدودا ۲۴ استعلام به دست‌شان می‌رسد و این اطلاعات در فرم‌های مشخصی پیاده‌سازی شده و سپس تحقیقات مفصلی از افراد در محل سکونت، تولد، تحصیل و محل کارشان صورت می‌گیرد.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه با اشاره به مراحل بعدی جذب قضات در دستگاه قضایی تاکید کرد: سپس نوبت به مصاحبه عقیدتی و سیاسی از پذیرفته‌شدگان در آزمون، توسط قضات مجرب می‌رسد و بعد از آماده‌سازی پرونده‌ها، برای هیئت‌های احراز صلاحیت فرستاده می‌شوند.

الفت عنوان کرد: اسامی پذیرفتگان شدگان آزمون امسال به اداره کل آموزش قوه قضاییه اعلام شد تا آموزش آن‌ها آغاز شود. تلاش داریم کارآموزان، آموزش‌های حرفه‌ای زیر نظر قضات مجرب بینند.

وی ادامه داد: افرادی هم که از سوی گزینش مردود اعلام شدند، می‌توانند اعتراضات خود را در مرجع تجدید نظرکه اعضای این هیئت از مقامات بالای قضایی هستند، مطرح کنند.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه با اشاره به نسبت پذیرفته شدگان ابتدایی و نهایی که با غربالگری و در جریان آموزش صورت می‌پذیرد، عنوان کرد: مهارت‌افزایی قضات برای‌مان مهم است.

الفت تاکید کرد: در سال ۱۴۰۰ حدود ۶۰۰ قاضی و در سال ۱۴۰۱ حدود ۷۰۴ نفر و در سال ۱۴۰۲ ، ۹۳۱ قاضی جذب شدند که بر اساس دستورات و قواعدی که داریم قضات را با توجه به میزان پرونده‌های وارده، حوزه جمعیتی، جغرافیایی، حوزه‌های جدیدالتاسیس و جرم خیز بودن آن استان اختصاص می‌دهیم.

وی گفت: رئیس قوه قضاییه نیز در جریان سفرهای استانی با استماع گزارش‌های استانی از نزدیک ضرورت تخصیص قضات به استان‌ها را رصد می‌کنند؛ لذا بر اساس قواعد و ضوابط کارآموزان در استان‌ها تقسیم می‌شوند تا به نوعی تمامی کارآموزان قضایی در حوزه‌های قضایی سه اقلیم کشور مشغول خدمت شوند تا وظایف قوه قضاییه را همگی بر دوش بگیریم.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه با اشاره به نهایی شدن مراحل اصلاح قانون نقل و انتقال قضات، خبر داد: امیدواریم بزودی بر اساس اصلاح قانون و مطابق بر زمانبندی‌های که برای استقرار در استان‌ها لحاظ شده است، کارآموزان نسبت به انتقال خود اقدامات لازم را انجام دهند.

حجت‌الاسلام محمد موحدی دادستانی کل کشور نیز در ابتدای این مراسم به تبیین جایگاه و منزلت مقام قضاوت پرداخته و گفت: قداست کار قضاوت بسیار بالاست و جایگاهی حساس و خطیر دارد.

دادستان کل کشور خطاب به قضات حاضر در مراسم تاکید کرد: شغل خود را رزقی معنوی بدانید که خداوند متعال آن را روزی‌تان کرده است.

موحدی تصریح کرد: جایگاه قضاوت به حدی حساس و خطیر است که متصدیان امور نیز دقت فوق‌العاده دارند تا افراد شایسته و توانمند برای این جایگاه انتخاب شوند.

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه در گزینش افراد برای این جایگاه مهم، توجه به ظواهر اصل نیست، گفت: توجه به امانتداری و درستکاری افراد برای دستگاه قضایی مهم است و این قبیل شاخص ها مدنظر قرار خواهد گرفت.

موحدی‌ با بیان اینکه قلب انسان باید به سمت خدا باشد تا در مسیر درست حرکت کند، گفت: قاضی باید پیوسته قلبش به سمت خدا باشد در غیر اینصورت توانایی عبور از دام‌هایی که در مسیرش قرار خواهد گرفت، بر نمی‌آید.

وی با تاکید بر اینکه قضات تلاش کنند از انجام اقداماتی که مناسب این جایگاه نیست دوری کنند، تصریح کرد: یکی از مسائلی که می‌تواند برای قاضی مشکل ایجاد کند، نقل حوائج شخصی نزد دیگران است.

دادستان کل کشور گفت: رعایت انصاف بر اساس قواعد و قوانین، برای قضات مهم است. لذا در تمامی پرونده‌ها و حالات انصاف را از دست ندهید.

وی گفت: تشخیص نوع تامین در اوایل کار قاضی، امری سخت است اما قاضی تازه‌کار می‌تواند برای تشخیص نوع تامین، از افراد با تجربه سوال و تحقیق کند.

موحدی با اشاره به ضرورت اقناع سازی متهمان هر پرونده گفت: تفهیم اتهام باید دقیق باشد تا فرد متوجه شود که چه اشتباهی مرتکب شده است، بنابراین قاضی باید شکایت را برای فرد تبیین کند.

دادستان کل کشور با بیان اینکه ما در دستگاه قضایی دنبال اصلاح هستیم و تمام آرا باید جنبه اصلاحی داشته باشند، تاکید کرد: ما در رسیدگی ها و صدور احکام به دنبال مجازات صرف نیستیم بلکه هدف غایی از صدور آرای قضایی اصلاح و بازاجتماعی کردن افراد است.

وی در پایان گفت: انجام کار زیاد نباید باعث گردد که قضات از خانواده خود غافل شوند؛ چراکه طبق روایات، انسان مومن باید به رای و نظر خانواده خود نیز احترام بگذارد.

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ