جذب ۱۳۲ امریه در دانشگاه‌ها

مدیر کل ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت وزارت علوم از جذب ۱۹ امریه برای اول آبان ماه سال جاری خبر داد و گفت: از محل ارتباط دانشگاه با صنعت در سال ۱۳۹۸ مبلغ ۴۰۰ میلیارد تومان از محل همکاری دانشگاه با صنعت جذب شده است.


به گزارش ایسنا دکتر محمد سیف در نشست مجازی دفاتر ارتباط دانشگاه ها با صنعت با اشاره به اجرای طرح تحول همکاری‌های دانشگاه‌ها با جامعه و صنعت، افزود: این برنامه در مهرماه سال گذشته در وزارت علوم تصویب و توسط وزیر علوم ابلاغ شد.
وی با بیان اینکه این طرح شامل ۴۴ اقدام است، اظهار کرد: این برنامه گستره وسیعی از دانشجویان، اساتید و اعضای هیات علمی، آموزشی، مهارت افزایی را پوشش می‌دهد و از سال گذشته دانشگاه‌های بسیاری با آن همکاری کردند.
سیف، شریک قرار دادن دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و مراکز علمی و فناوری در تدوین و اجرای برنامه توسعه پایدار کشور تا ۱۴۰۴ را از چشم اندازهای این سند نام برد و ادامه داد: در شرایط موجود تحقق این چشم انداز صورت نخواهد گرفت، مگر آنکه دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در آن مشارکت داشته باشند.
مدیرکل دفتر ارتباط دانشگاه با صنعت وزارت علوم، خاطر نشان کرد: شیوه نامه برنامه تحول همکاری‌های دانشگاه با جامعه و صنعت در خردادماه سال جاری ابلاغ شده است.
وی به تعداد قراردادهای دانشگاه با صنعت اشاره کرد و یادآور شد: در سال ۹۸ تعداد ۸ هزار و ۴۲۷ قرارداد دانشگاه با صنعت به امضا رسید که این تعداد در سال ۹۴ به ۸۰۰۲ قرارداد، در سال ۹۶ تعداد ۴ هزار و ۷۲۳ قرارداد و در سال ۹۵ به تعداد ۴ هزار و ۲۴۹ قرارداد بوده است.
به گفته سیف، حجم قراردادهای امضا شده میان دانشگاه با صنعت در سال ۹۸ بالغ بر ۲ هزار و ۱۳۷ میلیارد تومان بوده است که این میزان در سال گذشته هزار و ۹۵۳ میلیارد تومان بوده است.
وی به امضای ۱۳ قرارداد نفتی کلان جدید با وزارت نفت اشاره و ابراز امیدواری کرد که این قراردادها به رشد شاخص‌های مرتبط باارتباط دانشگاه با صنعت کمک کند.
به گفته سیف، در سال ۱۳۹۸ مبلغ ۴۰۰ میلیارد تومان از محل همکاری دانشگاه با صنعت جذب شده است.
اجرای طرح فرصت مطالعاتی اساتید در صنعت
وی با اشاره به اجرای طرح فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی در صنعت، گفت: در سال گذشته ۱۱۴ عضو هیات علمی در این طرح مشارکت کردند که این تعداد در سال ۹۷ تعداد ۵۰ عضو هیات علمی، در سال ۹۶ تعداد ۱۷ و در سال ۹۵ تعداد ۸ عضو هیات علمی بوده است.
سیف با اشاره به استقبال اعضای هیات علمی رشته‌های علوم انسانی در این طرح، خاطر نشان کرد: در دوره‌های مهارت افزایی ۸۰ دانشگاه مشارکت دارند.
مدیر کل دفتر ارتباط دانشگاه با صنعت وزارت علوم با اشاره به اشتغال فارغ التحصیلان، یادآور شد: تاکنون ۸۵ دانشگاه گزارش‌های خود را در این زمینه ارائه کردند و به طور کلی ما در زمینه اشتغال مشکلاتی داریم.
ماموریت گرا شدن دانشگاه‌ها
وی به بیان اقدامات وزارت علوم در زمینه کارآموزی اشاره کرد و گفت: پیش نویس آیین نامه برای برگزاری دوره‌های کارآموزی تدوین شده است و اجرای آن به افزایش بهره وری این دوره‌ها منتهی خواهد شد. قرار است این پیش نویس در قالب شیوه نامه ای ابلاغ شود.
وی با تاکید بر ماموریت گرا شدن دانشگاه‎ها بر اساس مزیت‌های استانی، خاطر نشان کرد: فعالیت‌های دانشگاه‌ها بر اساس مزیت استانی از اولویت‌های وزارت علوم است؛ چرا که دانشگاه‌ها در راستای رفع چالش‌ها و مزیت‌های استانی همه امکانات را بسیج خواهد کرد.
سیف با بیان اینکه در این راستا ۲۳ طرح ارسال شده است، اظهار کرد: تاکنون فعالیت‌های دانشگاه‌ها بر مزیت استانی متمرکز نشده است و امیدواریم با حمایت‌هایی که صورت می‌گیرد، دانشگاه‌ها در این زمینه حرکت کنند.
امریه سربازان
وی با اشاره به اجرای طرح امریه، گفت: مجموع جذب نیروی امریه در اول دی، اول اسفندماه سال گذشته، اول اردیبهشت ماه، اول تیر ماه سال جاری به این شرح است:
نام محل تعداد مجموع جذب
دانشگاه‌های معین ۳۱ ۹۶
دانشگاه‌های بزرگ ۸ ۳۳
پژوهشگاه ۱۱ ۷
سایر دانشگاه‌ها ۶۱ ۴۸
پارک‌های علم و فناوری ۲۷ ۱۸
مجموع ۱۳۲ ۲۰۲
وی، تعداد جذب امریه برای اول آبان ماه را ۱۹ نفر ذکر کرد.
اجرای نظام صلاحیت حرفه‌ای
سیف خاطرنشان کرد: برخی از رشته‌ها مانند مهندسی عمران و روانشناسی نیاز به صلاحیت حرفه‌ای دارند و برای سایر رشته‌ها این مسیر را اجرایی خواهیم کرد و قانون آن نیز مصوب شده است.

منبع : خبرگزاری ایسنا

برای مشاهده آخرین اخبار امریه سربازی اینجا کلیک نمایید

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ