بررسی مباحث مربوط به اصلاحیه ماده ۴۱ قانون کار در وزارت کار

جلسه کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران با معاون روابط کار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، جلسه هیئت مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران با «علی‌حسین‌ رعیتی‌فرد» معاون روابط کار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.


در این جلسه پیرامون مباحث مربوط به اصلاحیه ماده ۴۱ قانون کار، بحث شد و طرفین به طرح مباحث خود پرداختند.
اثر مهاجرت و حداقل دستمزد بر اشتغال دیگری مبحثی است که در پیوند با ماده ۴۱ قانون کار، مورد بحث قرار گرفت؛ چند سالی است که با طرح مباحث مزد منطقه‌ای، مزد صنایع و معافیت کارگاه‌های زیر ۱۰ نفر کارگر از شمول برخی مقررات قانون کار (موضوع ماده ۱۹۱ قانون کار) متاثر از خالی شدن روستاها و مهاجرت به شهرها، ماده ۴۱ دستخوش تفسیرهای مختلفی شده است که ماهیت حمایتی آن را تضعیف می‌کند.
به گفته‌ی اعضای تشکل شورای اسلامی کار استان تهران، بر اساس ماده ۴۱ قانون کار، حداقل مزد باید با دو معیار تورم و سبد معیشت تعیین شود اما در عمل دستمزد تعیین شده برای کارگران تابعی از سبد معیشت که نرخ آن در مهر ماه ۱۱ میلیون و ۴۷۹ هزار تومان تعیین شد، نیست.
مسائل مربوط به زنان شاغل و قوانین حمایتی در حوزه کارگران زن، تقویت سامانه جامع روابط کار برای حمایت از کارگران، دیگر بحثی است که مطرح شد.
هیات‌های تشخیص و حل اختلاف ادارات کار، طبقه‌بندی مشاغل کارگاه‌ها، تشکل‌یابی و اجرای قوانین حوزه روابط کار، آیین‌نامه مشاغل سخت و زیان‌آور و تبدیل وضعیت کارگران از دیگر موضوعاتی هستند که در این نشست مطرح شدند.

منبع : خبرگزاری ایلنا

برای مشاهده آخرین اخبار قانون کار اینجا کلیک نمایید

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ