اعلام زمان و رشته‌های مجاز در آزمون استخدامی وزارت نفت در سال ۱۴۰۲

۱۰۰ نظر
برگزاری آزمون استخدامی وزارت نفت از زمان استقرار دولت سیزدهم، یکی از اولویت‌های اصلی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی این وزارتخانه بوده و تمامی مقدمات لازم برای برگزاری بدون نقص این آزمون انجام شده است. اما چرا هنوز دفترچه آزمون استخدامی وزارت نفت منتشر نشده و شرایط شرکت در این آزمون اعلام نشده است؟ برای پاسخ به این سوال، با علی ستوده، مدیر کل آموزش، برنامه‌ریزی نیروی انسانی و تحول اداری وزارت نفت، گفت‌وگوی کوتاهی شده است که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید.

لطفا درباره علت طولانی شدن فرایند برگزاری آزمون استخدامی توضیح دهید.

یکی از سیاست‌های معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت در دولت سیزدهم برای سال های آینده، با توجه به افزایش تعداد بازنشستگان و عدم جذب نیروی انسانی طی ۱۰ سال گذشته، تامین نیروی انسانی از طریق فراخوان عمومی و آزمون استخدامی است.

بر همین اساس اداره کل آموزش، برنامه ریزی نیروی انسانی و تحول اداری از اواخر سال گذشته طی مکاتبه‌ای با مدیریت توسعه منابع انسانی شرکت‌های اصلی، درخواست کرد تا این شرکت‌ها نیازهای استخدامی خود را اعلام کنند.

بنابراین علاوه بر تعیین وضعیت جذب نیروی انسانی فارغ التحصیلان گروه الف دانشگاه صنعت نفت، آزمون توانمندسازی نیروهای قراردادی مدت موقت، تبدیل وضعیت کارکنان ایثارگر مشمول بند "و" ماده ۴۴ قانون برنامه پنجم توسعه کشور و ... نیاز شرکت‌ها دریافت و پس از موافقت مقام عالی وزارت با تعداد ۶۴۰۸ نفر، مراتب برای اخذ تائیدیه سازمان اداری و استخدامی کشور طی نامه شماره ۳۶۱-۲/۲۰ مورخ ۰۱/۰۵/۱۴۰۱ به سازمان مذکور ارسال شد.

همزمان با ارسال نامه فوق، مکاتبه و هماهنگی‌های لازم با سازمان سنجش آموزش کشور جهت برگزاری آزمون برای آذرماه صورت گرفت. لکن سازمان اداری استخدامی کشور بررسی تعداد یادشده را منوط به تعیین تکلیف کلیه کارکنان مشمول ایثارگری اعم از مشمولین بند "و" ماده ۴۴ قانون برنامه پنجم توسعه کشور، بند "د" تبصره ۲۰ قانون برنامه و بودجه سال ۱۴۰۰ و قانون تمدید آن شامل مشمولین بند "و" تبصره ۲۰ قانون برنامه و بودجه سال ۱۴۰۱ منوط کرد، بنابراین موضوع بررسی مجدد وضعیت نیاز در دستور کار شرکت‌ها قرار گرفت و متعاقبا نیاز احصاء شده شرکت‌ها یعنی تعداد ۵۰۸۵ نفر همراه با وضعیت آماری و تحلیلی استخدام / تبدیل وضعیت کارکنان ایثارگر طی نامه شماره ۳۵۲۶۲۵ مورخ ۲۷/۰۷/۱۴۰۱ از سوی معاون وزیر در توسعه مدیریت و سرمایه انسانی به سازمان اداری و استخدامی ارسال شد.

پس از تشکیل جلسات کارشناسی و مدیریتی متعدد، شورای صدور مجوز آزمون‌های استخدامی آن سازمان در تاریخ ۱۳/۹/۱۴۰۱ با حضور نمایندگان وزارت نفت تشکیل جلسه داد و بعد از تایید موضوع، در تاریخ ۱۲/۱۰/۱۴۰۱ مجوز استخدام ۳۴۲۰ نفر ( صرفا برای مشاغل اصلی تخصصی و بخشی از نیازهای پشتیبانی تخصصی ) از طریق فراخوان عمومی و برگزاری آزمون استخدامی، ابلاغ شد.

در حال حاضر وزارت نفت چه برنامه‌ای برای برگزاری آزمون استخدامی دارد؟

به دنبال ابلاغ مجوز سازمان اداری و استخدامی کشور در تاریخ ۱۲/۱۰/۱۴۰۱، جلسات هماهنگی با سازمان سنجش آموزش کشور به سرعت برگزار و مستندات و اطلاعات مورد نیاز به طور مستمر به آن سازمان ارائه شد. تاکید وزارت نفت بر برگزاری آزمون در اسفندماه بود، لکن با توجه به تاریخ صدور مجوز در دی ماه سال جاری و همچنین حجم فعالیت‌های سازمان مذکور برای برگزاری کنکور سراسری و قرنطینه‌ همکاران آن سازمان به دلیل برگزاری آزمون، متاسفانه طی فرآیند و برگزاری آزمون استخدامی وزارت نفت در اسفندماه سال جاری امکانپذیر نیست. با توجه به اینکه فروردین سال آینده با ماه مبارک رمضان همزمان است، ، روز جمعه ۲۹/۰۲/۱۴۰۲ با هماهنگی و مکاتبه رسمی با سازمان سنجش آموزش کشور، به عنوان تاریخ نهایی آزمون استخدامی وزارت نفت در نظر گرفته شده ‌است.

بر اساس برنامه ارائه شده از سوی سازمان مذکور، بررسی رشته‌های امتحانی از سوی دفتر آزمون سازی و روانسنجی انجام خواهد شد. همچنین با همکاری دفاتر ارتباطات نوین و فناوری اطلاعات سازمان سنجش، مقدمات تغذیه اطلاعات در پورتال فراهم شده است. در حال حاضر اقدامات اجرایی پیرامون جزئیات داده‌ها در حال انجام است و گام‌های اجرایی تا برگزاری آزمون با همکاری کلیه شرکت های اصلی وزارت نفت برداشته خواهد شد که براین اساس در نیمه اول اسفندماه سال جاری ثبت نام متقاضیان در سایت سازمان سنجش عملیاتی و اجرایی خواهد شد.

مکاتبات، جلسات و هماهنگی‌های لازم با سازمان برنامه و بودجه کشور جهت اخذ تاییدیه منابع مالی مورد نیاز جهت تامین نیروی انسانی(حقوق و مزایا) برای سال آتی، با بنیاد شهید و امور ایثارگران و همچنین سازمان بهزیستی با توجه به الزامات قانونی مربوطه جهت اختصاص سهمیه های ۲۵% و ۵% ایثارگران و ۳% سهیمه برای جذب معلولین گرامی( برای مشاغل خاص معلول پذیر) در حال انجام است.

شایان ذکر است، آگهی و دفترچه راهنمای آزمون با همکاری مبادی ذیربط در کلیه واحدهای مربوطه خارج از صنعت نفت در حال نهایی شدن است که به زودی منتشر و اطلاع رسانی گسترده در این خصوص صورت خواهد گرفت.

علت انتخاب سازمان سنجش به عنوان برگزارکننده آزمون استخدامی وزارت نفت چیست ؟

سازمان سنجش آموزش کشور، معتبرترین مرکز برگزاری آزمون‌های استخدامی و تحصیلی کشور است که علاوه بر مقبولیت عمومی، از حیث اعتبار آزمون‌ها و سرند افراد قوی از ضعیف نیز از جایگاه ممتازی برخوردار است .

کلیه فرایند ثبت نام ، طراحی سوالات، پشتیبانی محل برگزاری آزمون در سراسر کشور، اخذ آزمون کتبی، بررسی و پردازش نمرات و اعلام نتایج آزمون و دعوت به مصاحبه ها از طریق آن سازمان انجام خواهد شد.

ارزیابی‌های تکمیلی (مصاحبه‌های فنی تخصصی و ...) توسط شرکت‌های اصلی وزارت نفت انجام و پس از جمع‌بندی نهایی، نتایج در اختیار سازمان قرار می‌گیرد تا پس از پردازش نهایی اطلاعات آزمون کتبی و ارزیابی های تکمیلی ، پذیرفته شدگان نهایی را تعیین و در این زمینه اطلاع رسانی کند.

به عنوان سوال آخر، بفرمایید آزمون استخدامی در چه مقاطع و رشته‌های تحصیلی برگزار خواهد شد؟
با توجه به مجوز صادره، آزمون استخدامی در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته‌های فنی و مهندسی مرتبط با نیاز صنعت نفت و تعداد محدودی در رشته‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته‌های حقوق، مدیریت صنعتی و مدیریت بازرگانی برگزار می‌شود که جزئیات آن در آگهی استخدام ذکر خواهد شد.

منبع: نفت آنلاین

برای مشاهده صفحه استخدام وزارت نفت اینجا کلیک کنید

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۱۰۰ نظر برای اعلام زمان و رشته‌های مجاز در آزمون استخدامی وزارت نفت در سال ۱۴۰۲

  • ح
    حسین
    ۱۹ اسفند ۱۴۰۱، ۰۲:۰۵
    سلام وعرض ادب ،چرا علوم سیاسی در استخدامی ها نیست چرا این رشته رو در دانشگاه می گذرانیم ولی در استخدامی نیست تا شغلی دولتی داشته باشیم واقعا ممنونم جواب بدید؟؟؟؟
    • ز
      زهراا
      ۱۴ اسفند ۱۴۰۱، ۱۲:۵۵
      سلام
      من لیسانس حقوقم از کجا بدونم رشته حقوق می‌تونه شرکت کنه یا ن؟
      • N
        Naft
        ۱۰ اسفند ۱۴۰۱، ۲۲:۵۹
        سلام و احترام
        سازمانها وادارت دیگر استخدام مهندسی نفت ندارند . اما جای تعجب است وزارت نفت هم استخدام تمام رشته ها رو داره بجز رشته مهندس نفت چرا؟؟؟
        پسرم کارشناسی مهندسی نفت داره با معدل بالای 19 و2سال امریه کار در شرکت ملی حفاری بروی دکل حفاری نفت.
        واکنون دارای ارشد مهندسی نفت در گرایش حفاری و استخراج فارغالتحصیل دانشگاه دولتی.
        این بنده خدا نه در سازمانها ی دیگر پذیرش داره نه در نفت بنظر مسوولین وزارت نفت چکار کنه
        بازنشسته نفت
        • l
          lk
          ۷ اسفند ۱۴۰۱، ۱۳:۵۸
          سلام ثبت نام ازمون چه زمانی هست؟
          • F
            F.ar
            ۲۷ بهمن ۱۴۰۱، ۲۱:۳۸
            برای رشته های مهندسی مرتبط جذب نیروی زن هم شامل میشه یاصرفا مرد؟
            • ع
              علیرضا
              ۲۶ بهمن ۱۴۰۱، ۱۴:۲۸
              سلام خسته نباشید وقت بخیر خواستم بپرسم شرایط سنی ومعدل کارشناسی برای استخدام حقدر باید باشه با تشکر
              • R
                Roya
                ۲۵ بهمن ۱۴۰۱، ۲۰:۳۹
                سلام ببخشید کارشناسی نرم‌افزار هم میشه ثبت‌نام کنه؟ واینکه ازکجا بفهمیم کدوم شهرها مشمول این ازمون هستند؟
                • مشاور «ای استخدام»
                  ۲۵ بهمن ۱۴۰۱، ۲۳:۰۰
                  کاربرعزیز
                  در متن خبر اینطور آمده است : با توجه به مجوز صادره، آزمون استخدامی در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته‌های فنی و مهندسی مرتبط با نیاز صنعت نفت و تعداد محدودی در رشته‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته‌های حقوق، مدیریت صنعتی و مدیریت بازرگانی برگزار می‌شود که جزئیات آن در آگهی استخدام ذکر خواهد شد.
                  البته بطور قطع جزئیات بیشتری در مورد رشته‌ها با انتشار دفترچه مشخص خواهد شد .
                • ف
                  فاطمه
                  ۲۴ بهمن ۱۴۰۱، ۱۵:۲۸
                  چه سایتی باید ثبت نام کنیم واین که گرایش ارشد شیمی تجزیه هم استخدام دارند؟
                  • مشاور «ای استخدام»
                    ۲۴ بهمن ۱۴۰۱، ۱۷:۲۴
                    کاربرعزیز
                    در متن خبر اینطور آمده است : با توجه به مجوز صادره، آزمون استخدامی در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته‌های فنی و مهندسی مرتبط با نیاز صنعت نفت و تعداد محدودی در رشته‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته‌های حقوق، مدیریت صنعتی و مدیریت بازرگانی برگزار می‌شود که جزئیات آن در آگهی استخدام ذکر خواهد شد.
                    ضمنا دفترچه آزمون در روزهای آتی منتشر می گردد و البته بطور قطع جزئیات بیشتری در مورد رشته‌ها با انتشار دفترچه مشخص خواهد شد .
                    • م
                      محسن روستا
                      ۲ اسفند ۱۴۰۱، ۱۴:۲۹
                      سلام وقتتون بخیر . من پرستار طرحی هستم و یک سال و چند ماه سابقه دارم . سهمیه 25 درصدی هم شاملم میشه ، شرکت نفت جذب پرستار نمیکنه؟
                      • مشاور «ای استخدام»
                        ۲ اسفند ۱۴۰۱، ۲۰:۵۵
                        کاربرعزیز
                        در متن خبر اینطور آمده است : با توجه به مجوز صادره، آزمون استخدامی در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته‌های فنی و مهندسی مرتبط با نیاز صنعت نفت و تعداد محدودی در رشته‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته‌های حقوق، مدیریت صنعتی و مدیریت بازرگانی برگزار می‌شود که جزئیات آن در آگهی استخدام ذکر خواهد شد.
                        البته بطور قطع جزئیات بیشتری در مورد رشته‌ها با انتشار دفترچه مشخص خواهد شد .
                  • ف
                    فاطمه
                    ۲۴ بهمن ۱۴۰۱، ۱۵:۲۷
                    ببخشید هنوز امکان ثبت نام هست؟
                    • مشاور «ای استخدام»
                      ۲۴ بهمن ۱۴۰۱، ۱۷:۲۴
                      کاربرعزیز
                      ثبت نام در این آزمون پس از انتشار دفترچه آزمون در روزهای آتی آغاز خواهد شد .
                    • م
                      محمد
                      ۲۳ بهمن ۱۴۰۱، ۲۱:۵۶
                      رشته کارشناسی برق قدرت قبول میکنن؟
                      • مشاور «ای استخدام»
                        ۲۳ بهمن ۱۴۰۱، ۲۳:۳۲
                        کاربرعزیز
                        داخل دفترچه در ابتدای صفحه 3 ، اینطور عنوان شده است :
                        تبصره 4 : مدرک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد متقاضیان در رده های شغلی یادشده می بایست دقیقــا مطابق یکی از رشته های مندرج در جداول مذکور باشد.
                        تبصره 5 : مدرک تحصیلی کارشناسی متقاضیان مقطع کارشناسی ارشد، می بایست مطابق یکی از رشته های مندرج در جدول رده شغلی موردتقاضا باشد .
                      • س
                        سمیرا
                        ۲۳ بهمن ۱۴۰۱، ۱۷:۱۶
                        باسلام‌میشه‌بفرمایید‌رشته‌اقتصاد‌هم‌بر‌میدارین‌ممنون
                        • مشاور «ای استخدام»
                          ۲۳ بهمن ۱۴۰۱، ۱۸:۵۱
                          کاربرعزیز
                          داخل دفترچه در ابتدای صفحه 3 ، اینطور عنوان شده است :
                          تبصره 4 : مدرک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد متقاضیان در رده های شغلی یادشده می بایست دقیقــا مطابق یکی از رشته های مندرج در جداول مذکور باشد.
                          تبصره 5 : مدرک تحصیلی کارشناسی متقاضیان مقطع کارشناسی ارشد، می بایست مطابق یکی از رشته های مندرج در جدول رده شغلی موردتقاضا باشد .
                        • ع
                          علی
                          ۲۱ بهمن ۱۴۰۱، ۰۰:۰۸
                          سلام من در حال حاضر سربازم و در تاریخ 1402/03/27 از خدمت سربازی ترخیص میشم منعی برای ثبت نام در آزمون که وجود نداره؟؟
                          • پشتیبان سه
                            ۲۱ بهمن ۱۴۰۱، ۰۰:۲۲
                            با سلام
                            کاربر عزیز جزئیات این آزمون اعلام نشده است در صورت اعلام در اسرع وقت در سایت اطلاع رسانی خواهد شد
                            با تشکر

                          لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

                          ثبت پاسخ