اطلاعیه امتیاز تاهل و فرزند به نمره آزمون داوطلبان آزمون استخدامی فراگیر و آموزش و پرروش

۸۳ نظر

معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش کشور توضیحاتی در خصوص چگونگی محاسبه امتیاز «تاهل» و «داشتن فرزند» بر اساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در آزمون فراگیر دستگاه‌های اجرایی و آموزش و پرورش ارائه داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بعد از انتشار کارنامه آزمون فراگیر دستگاه‌های اجرایی و آموزش و پرورش ابهاماتی برای برخی از داوطلبان در خصوص تاثیر ۲ درصد امتیاز تاهل و دارابودن فرزند در نتیجه آزمون ایجاد شده بود و برخی فکر می‌کردند به جای ۲ درصد امتیاز، ۲ نمره به نمره نهایی داوطلبان متاهل اضافه شده است که براساس توضیحات یک مقام مسئول محاسبه این افراد درست نیست.

«حسن مروتی» معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره شبهه ایجاد شده درخصوص ۲ درصد امتیاز تاهل در آزمون فراگیر دستگاه‌های اجرایی و آموزش و پرورش و شیوه تاثیرگذاری آن در نتیجه نهایی توضیح داد: نمره آزمون استخدام حداکثر ۱۰ هزار است و امتیاز مربوط به تاهل و قانون جوانی جمعیت نیز هزار نمره در کل به داوطلب مشمول اضافه می‌کند. حالا این نمره چطور اضافه و محاسبه می‌شود؟ ۲۰۰ نمره به ازای تاهل و ۲۰۰ نمره به ازای هر فرزند به نمره داوطلب مشمول این شرایط اضافه می‌کند البته این قانون برای مناطقی است که رشد جمعیت آن‌ها بیش از ۲.۵ درصد نباشد، بنابراین اگر کسی چهار فرزند داشته باشد، با احتساب تاهل، هزار نمره به هر نمره‌ای که گرفته باشد اضافه می‌شود و این مسئله هیچ ربطی به نمره مکتسبه داوطلب ندارد و فرد پس از احتساب این اعداد، در تراز مربوط به خودش قرار می‌گیرد.

مروتی با ذکر یک مثال توضیح داد: فرض کنید فردی متاهل و بدون فرزند است و در این حالت به ازای تاهل ۲۰۰ نمره به نمره‌ای که در آزمون کتبی کسب کرده اضافه می‌شود. در این مثال فرضا اگر نمره آزمون کتبی فرد ۳۸.۵۲ باشد بعد از کسب آن ۲۰۰ نمره به خاطر تاهل، نمره کل نهایی اول او به ۴۰.۵۲ تبدیل می‌شود، یعنی نمره اول که ۳۸.۵۲ بود را اگر به ۱۰ هزار ببریم می‌شود ۳۸۵۲ و اگر ۲۰۰ امتیاز تاهل این فرد روی ۳۸۵۲ اضافه شود، به عدد نهایی ۴۰۵۲ یا همان ۴۰.۵۲ که در کارنامه فرد ذکر شده می‌رسیم.

او در آخر تاکید کرد: البته این نکته را نیز اضافه می‌کنم که به ازای هر یک فرزند ۲۰۰ امتیاز به فرد داده می‌شود، اما حداکثر امتیاز هزار است و اگر فرد فرزندان بیشتری داشته باشد در این امتیاز تغییری ایجاد نمی‌شود.

با توجه به توضیحات سرپرست معاونت امور آزمون‌های سازمان سنجش لازم به ذکر است که در ماده ۱۵ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت آمده است:

کلیه دستگاه‌های دولتی موظف هستند در به کارگیری، جذب و استخدام به ازای تاهل و نیز داشتن هر فرزند دو درصد (۲) مجموعا حداکثر تا ده درصد (۱۰) به امتیاز هر فرد اضافه کنند.

در صفحه پنجم دفترچه استخدامی دستگاه‌های دولتی نیز این قانون بدین صورت مطرح شده است:

به ازای تاهل و نیز هر فرزند دو (۲) درصد، مجموعاً حداکثر تا ده (۱۰) درصد به امتیاز مکتسبه آزمون کتبی داوطلب اضافه می‌شود.

تذکر: امتیازات مطروحه در بند فوق الذکر، مشروط به آن است که نرخ باروری شهرستان محل زادگاه داوطلب یا فرزند وی، بالای ۲.۵ درصد نباشد.

مبنای تعیین نرخ باروری، آخرین اعلام رسمی وزارت کشور در زمان برگزاری امتحان مشترک است.

البته داوطلبان زیادی به طورکلی نسبت به این قانون و امتیاز تاهل و فرزند برای داوطلبان آزمون استخدامی دستگاه‌های دولتی اعتراض دارند، چرا که به اعتقاد آن‌ها این قانون کمکی به جوانان مجرد و تشویق آن‌ها به تاهل نمی‌کند و جوانی که همچنان وضعیت شغلی او رسمی و قابل اطمینان نیست و در این آزمون امتیازی برای او درنظر گرفته نشده است، انگیزه‌های لازم برای تاهل را پیدا نمی‌کند و در نتیجه این قانون به هدف نهایی خود که افزایش جمعیت از طریق ازدواج و فرزندآوری است، نخواهد رسید.

منبع : خبرگزاری ایلنا

برای مشاهده صفحه استخدامی فراگیر اینجا کلیک نمایید

برای مشاهده صفحه استخدام آموزش و پرورش اینجا کلیک نمایید

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۸۳ نظر برای اطلاعیه امتیاز تاهل و فرزند به نمره آزمون داوطلبان آزمون استخدامی فراگیر و آموزش و پرروش

  • س
    سمیه
    ۱۳ شهریور ۱۴۰۲، ۲۲:۱۰
    کسانی که میگن خب قانون گذاشتند ما هم استفاده کردیم از سهمیه تاهلی، حالا اگر این سهمیه رو به مجردها میدادند شما متاهل ها اعتراض نمی کردید.؟؟!!!!
    • ه
      هستی
      ۲۹ فروردین ۱۴۰۲، ۱۳:۱۷
      سلام من شوهرم دو تا بچه داشت باهاش ازدواج کردم به نظرتون اون بچه ها جز امتیاز محسوب میشن چون خودم بزرگشون کردم
      اگه کسی خبر داره لطفا بگه
      • م
        محمد
        ۱۱ دی ۱۴۰۱، ۰۲:۳۸
        سلام
        کسی که فرزندش فوت شده میتونه ازنمره دودرصدی استفادا کنه؟
        • س
          سعید
          ۶ مرداد ۱۴۰۱، ۱۹:۲۷
          والا من که میخوام یکی پیدا ‌کنم اسمش تو شناسنامم ثبت بشه تا حداقل ای 2 نمره نصیبمون بشه
          • ب
            بلوچزهی
            ۲ مرداد ۱۴۰۱، ۰۴:۱۳
            با سلام و احترام من متاهلم و همه ی متاهلا رو درک میکنم تا کسی شرایط چیزی یا کاری رو نداشته باشه یا باهاش رو برو نشده هیچوقت درک نمیکنه قضاوت الکی نکنید شوهر و بچه داری مسولیت میخواد دوستان درس جای خودش رو دارع واقعا درس خوندن متاهل تا مجرد زمین تا آسمان فرق میکنه این یک حقیقت هست چه باور کنید چه باور نکنید دوستان
            • A
              A
              ۲ مرداد ۱۴۰۱، ۱۷:۰۶
              طبق ماده 28 قانون اساسی باید برای احراز شغل شرایط برای همه مساوی باشد که این تبعیض بین مجرد و متاهل خلاف قانون اساسی هست.
              شما از استان سیستان و بلوچستان هستید که استان شما این امتیاز نمی گیرد.
            • ل
              لالا
              ۱ مرداد ۱۴۰۱، ۱۴:۳۵
              آقا این حرفا رو ول کنید جواب نهائی رو کی میدن!!!!!!!!!!!
              • ا
                امیر
                ۱ مرداد ۱۴۰۱، ۱۵:۰۳
                10 روز دیگه
                • م
                  محمد محسن
                  ۲ مرداد ۱۴۰۱، ۱۳:۴۶
                  جواب هفته آخر مرداد می آید
                  • ع
                    علی
                    ۲۱ مرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۴۲
                    منم موافقم شایدم هفته اول شهریور...
              • M
                M
                ۳۰ تیر ۱۴۰۱، ۱۴:۱۹
                کسانی که به واسطه این امتیازات وارد آموزش و پرورش میشن و حق من و امثال من که یک سال تمام زحمت کشیدیم و جون کندیم رو میخورن واگذارشون میکنم به اباعبدالله و اون دنیا یقه همه رو خواهم گرفت ؛ و مطمئن باشین در صورت قبولی اون حقوقی که میگیرن شبهه ناک خواهد بود یاعلی
                • س
                  سارا
                  ۳۰ تیر ۱۴۰۱، ۱۵:۰۰
                  خیلی ها مطمینا اینطور وارد می شن و خیلی ها هم با داشتن این شرایط وارد نمی شن
                  • ض
                    ضحی
                    ۳۱ تیر ۱۴۰۱، ۱۶:۰۱
                    منم اون کسایی که آموزگار ابتدایی رفتن و فقط با درصد ناچیز قبول شدن و فقط یک سری رشته ها می تونن برن درصورتی که بقیه زرنگ ترن رو به خدا واگذار می کنم و مسئولینی که برای آموزگار ابتدایی به جای کفایت یگ سری رشته رو مشخص کردن که تنبل ترین افراد تو اون رشته ها تحصیل کردن.
                    • s
                      s3383
                      ۲ مرداد ۱۴۰۱، ۰۹:۱۰
                      منم یقه شما و هرکسی که داره تهمت میزنه رو میگیرم مگه دست ما بوده که قانونش رو گذاشتیم قانونش رو گذاشتن و ما استفاده کردیم
                      • A
                        A
                        ۲ مرداد ۱۴۰۱، ۱۷:۰۸
                        راست می گه
                        نمره ناحق کیلویی
                    • گ
                      گلبرگ
                      ۳۰ تیر ۱۴۰۱، ۱۰:۰۹
                      واقعا چرا گیر دادین به این امتیاز متاهلی؟ معلومه کسی که شوهر و بچه داره درس خوندن براش سخت تره تا یه مجرد. بابا چرا برا امتیاز بومی که ده نمره به بالا هست کسی اعتراضی نمیکنه؟ یا هم سهمیه 25درصد به خدا قسم دیدم توی سهمیه ها حداقل نمره 5هست. چرا هیچ کس برا نمره بومی و سهمیه ها اعتراضی نمیکنه
                      • A
                        A
                        ۳۱ تیر ۱۴۰۱، ۱۶:۰۹
                        مجرد ها اختیار خانه ندارد، از پدر و مادر پیر پرستاری می کنند، از بچه های فرزندان بزرگتر مواظبت می کند، غذا می پزد و کارهای خانه انجام می دهد و حتی برخی بیرون با حداقل حقوق کار می کنند تا خرج پدر و مادر بدهند و... مجردها با هزارتا مشکل درس می خوانند.
                        متاهل ها که زندگی خوبی دارند اختیار خانه دارند غذا بیرون سفارش می دهند، دغدغه کمتری دارند.
                        • ض
                          ضحی
                          ۱ مرداد ۱۴۰۱، ۰۰:۴۶
                          دقیقا.
                          چرا واقعا گیر دادن به این 2 امتیاز متاهلی .چرا تا حالا به بومی و سهمیه های 25 درصد و 5 درصد کسی اعتراض نکرده . والا ب خدا متاهلا درس خوندن براشون سخت تره تا مجردها
                        • آ
                          آرام
                          ۳۰ تیر ۱۴۰۱، ۰۱:۲۱
                          سهمیه دادن به متاهلین حقشونه بنده تو بدترین شرایط بچه داری و زندگی متاهلی درس خوندم و متاهلین رو با تمام وجود درک میکنم دمشون گرم با این تصمیمی که گرفتن بهترین و منصفانه ترین تصمیم بود .
                          • س
                            سما..بازهم تلاش میکنم
                            ۳۱ تیر ۱۴۰۱، ۰۲:۴۳
                            من زیادبا امتیاز دهی موافق نیستم تنهاچیزی که خوشحالم کرد بالارفتن شرط سن به ازای تاهل وفرزند من به دلایلی سالهانتونستم شرکت کنم وپارسال که موانع برداشته شد به خاطر سنم نمیشد شرکت کنم شرایط سنی امسال به دلیل فرزند واسه من معجزه بود
                            و ناگفته نماند منه متاهل با رتبه ی اول دانشگاه بادوتابچه کوچیک وتدریس مجازی و مسئولیت های خانه داری وبعد بیماری سخت مادرم وفوتش باورکنید تلاش کردم و درس خوندم
                            • A
                              A
                              ۳۱ تیر ۱۴۰۱، ۱۶:۱۴
                              این نمره ناحق هست.
                              مجردها هم زندگی سختی تری نسبت به متاهل ها دارند. مجردها خیلی هاشون محتاج نان شب هستند.
                            • ا
                              امیر
                              ۲۹ تیر ۱۴۰۱، ۱۸:۵۲
                              با سلام این سهمیه دارها 25 درصد و 5 درصد دوبرابر دعوت به مصاحبه شدند?
                              • ب
                                بله
                                ۳۰ تیر ۱۴۰۱، ۱۳:۴۱
                                سهمیه دارها دوبرابر ظرفیت دعوت میشن و ازادها سه برابر ظرفیت
                                • ا
                                  امیر
                                  ۳۰ تیر ۱۴۰۱، ۱۴:۴۷
                                  مطمئن هستید .این قضیه برای تمام استان ها و تمام رشته هاس?امسال تو دفترچه قید نشده بود
                              • م
                                مصطفی آقایی
                                ۲۹ تیر ۱۴۰۱، ۱۵:۲۶
                                همه چی خوبه حرف نزنید
                                • م
                                  مصطفی آقایی
                                  ۲۹ تیر ۱۴۰۱، ۱۵:۲۵
                                  داره گریم می گیره از این که توکشوری زندگی می کنم که هیچ چیز با منطق پیش نمیره همه چی ماست مالی هست
                                  • A
                                    A
                                    ۲ مرداد ۱۴۰۱، ۱۷:۱۰
                                    حیف عمرمون که چطور داره می گذره
                                  • ن
                                    نابرده رنج
                                    ۲۹ تیر ۱۴۰۱، ۰۸:۳۶
                                    چطور به اونایی که نهضت و سرباز معلم بودن که بدون هیچ مشکلی معلم شدن گیر نمیدین
                                    • ب
                                      به وقت خودش
                                      ۲۹ تیر ۱۴۰۱، ۱۶:۵۱
                                      واقعا...دمت گرم
                                      • س
                                        سارا
                                        ۳۰ تیر ۱۴۰۱، ۱۵:۰۲
                                        دقیقا. رحمت خداوند به حرف حقت.مورد می شناسیم سرباز معلم بوده حتی بلد نبود یه سلام و احوالپرسی ساده رو انجام بده اما جذب شد
                                      • .
                                        ..
                                        ۲۹ تیر ۱۴۰۱، ۰۱:۲۰
                                        من صد در صد موافق این امتیاز به متاهلین هستم .شما به امتیاز بومی که بالا 10 نمره است لام تا کام حرف نمیزنید حالا اومده رو این 2 نمره یا نهایت 4 نمره متاهلی همه شمشیر رو از رو بستید .شما اگه دم از شایسته سالاری میزنید خوب بخونید مکتسبه 60 به بالا بیارید و نترستید از این دو یار نمره .امسال 70 هزار نیرو حق التدریس و سرباز معلم و نهضتی گرفتن کسی هیچی نگفت الان همه بلبل شدن .شما هم برید متاهل بشید و این امتیازو بگیرید.من دوستم مجرد بود 1 سال خوند تا مکتسبه 50 اورد منی که متاهلم با شغل کارگری همش هم 1 ماه خوندم چطور میتونم بهترین نمره رو کسب کنم .هرچند نمرم هم جالبه با این 1 ماه خوندن .
                                        • م
                                          معصوم😀
                                          ۲۹ تیر ۱۴۰۱، ۱۰:۳۹
                                          لایک
                                          • A
                                            A
                                            ۳۱ تیر ۱۴۰۱، ۱۶:۱۵
                                            نمره ناحق چه فایده ای داره، بعدا در زندگی تاثیرش می گذاره
                                            • ض
                                              ضحی
                                              ۱ مرداد ۱۴۰۱، ۰۰:۴۸
                                              اصلا هم نمره متاهلی و فرزند ناحق نیست .
                                              خیلی هم حقه
                                              • ف
                                                فاطمه
                                                ۷ مرداد ۱۴۰۱، ۱۴:۳۳
                                                لابد ارثیه خانوادگی بوده بهت رسیده که ناحق نمیدونی!
                                            • ن
                                              ناشناس
                                              ۲۹ اسفند ۱۴۰۱، ۰۰:۰۹
                                              چرا امتیاز بومی من 1.4 بود چه طور بعضی ها بالای 10 هستند حتی 23.5 امتیاز هم دیدم یعنی چی ؟میشه تو ضیح بدید

                                            لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

                                            ثبت پاسخ