اشتغال ۱۳۵نفر در بخش کشاورزی مازندران

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت :همزمان با هفته دولت امسال ۶۵ پروژه در بخش کشاورزی استان با سرمایه گذاری یکهزارو ۲۱۴میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال بهره برداری می رسد که در نتیجه آن علاوه بر افزایش تولیدات محصولات کشاورزی ۱۳۵نفر به صورت مستقیم مشغول به کار می شوند.


به گزارش ایرنا ، طبق آمار رسمی سازمان برنامه و بودجه مازندران در مجموع ۷.۸ درصد کل محصولات کشاورزی کشور در مازندران تولید می شود، ، ۲۳ درصد اشتغال و حدود ۱۱ درصد ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور مربوط به مازندران است.
استان مازندران با ۴۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی یعنی فقط با برخورداری از تنها ۲ و نیم درصد از سطح زراعی کشور ، سالانه حدود هفت میلیون و ۵۰۰ تن در ۷۲ نوع از انواع محصولات کشاورزی تولید می کند.
عزیزاله شهیدی‌فر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با ذکر این نکته که طبق اعلام ستاد مقابله با کرونای استانداری مازندران به دلیل خطرات ناشی از شیوع این بیماری افتتاح پروژه ها را به صورت حضوری نخواهیم داشت ،افزود: ۹ پروژه آماده افتتاح بخش کشاورزی استان در حوزه آب و خاک و آبیاری نوین در سطح ۵۷۰ هکتار از مزارع و باغ های استان است.
وی ادامه داد: هفت پروژه تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری نیز به مساحت ۲۷۶ هکتار نیز از دیگر طرح های آماده افتتاح است.
کارشناسان آب و خاک معتقدند که روش های آبیاری نوین علاوه بر جلوگیری از تلفات آب، باعث بالا بردن کیفیت تولید در واحد سطح می شود به طوری که راندمان آبیاری بارانی ۷۰ درصد و در آبیاری قطره ای ۹۵ درصد است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه سه پروژه تجهیز و برقدار کردن چاه و ایستگاه پمپاژ کشاورزی مازندران نیز آماده بهره‌برداری است، ادامه داد: دو هزار و ۸۵ متر انتقال آب با لوله در مزارع کشاورزی استان نیز به بهره برداری می رسد.
وی مدرن سازی دو کارخانه شالیکوبی با ظرفیت پنج هزار و ۱۲۰ تن در سال به عنوان دیگر طرح های آماده افتتاح استان نام برد و افزود: ۴واحد بسته بندی و سورتینگ محصولات باغی با ظرفیت سالانه ۱۳ هزار و ۶۰۰ تن نیز آماده بهره برداری است.
طبق آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران ۲۳۰ هزار هکتار زمین شالیزاری دارد که سالانه یک میلیون و ۵۰۰هزارتن شلتوک تولید می شود .در حال حاضر طربق آمار رسمی یک هزار و ۲۶۸ واحد شالیکوبی استان وجود دارد که مدرن سازی این کارخانجات مورد تاکید و حمایت دولت است ؛چراکه ضایعات کیفی تبدیل شالی به برنج سفید در این واحدها از ۲۵تا ۳۰ درصد در شالیکوبی های سنتی به کمتر از پنج درصد کاهش می یابد.
شهیدی فر مرمت و باز سازی ۷۲ هکتار از آببندان ها ، شن ریزی یک هزار و ۱۷۰ متر جاده بین مزارع، ساخت ۴ متر پل بین مزارع و ۹ پروژه لاینینگ کانال های انتقال آب به طول دو هزار متر ، بهره برداری از هشت هکتار باغ در اراضی شیبدار و ۴ پروژه باز سازی قنات و لایروبی کانال زهکش به طول ۳۶ هزار و ۵۰۰ متر را از دیگر طرح های آماده افتتاح بخش کشاورزی استان که در هفته دولت به بهره برداری می رسد،معرفی کرد.
آببندان ؛ استخر یا تالاب دست ساز خاکی و بسیار بزرگ است که از گود کردن و خاکبرداری یک محدوده و ریختن و کوبیدن و ایجاد دیواره خاکی دور این محدوده به وجود می آید تا روان آب ها در آن برای بهره برداری کشاورزی ذخیره شود. بر اساس آمار رسمی ، مساحت کل آب بندان های استان مازندران حدود ۱۸ هزار هکتار است که آب آبیاری حدود ۹۰ هزار هکتار اراضی شالیزاری را تامین می کند.
رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران به طرح های گلخانه ای آماده افتتاح در هفته دولت نیز اشاره کرد و گفت: ۱۴ پروژه گلخانه سبزی و صیفی و پرورش گل های شاخه بریده و زینتی به مساحت ۳۳ هزار مترمربع آماده افتتاح و بهره برداری است.
استان مازندران مقام نخست را در تولید درخت و درختچه های زینتی و آپارتمانی و مقام سوم تولید گل های شاخه بریده کشور را به خود اختصاص داده است.
هشتم شهریور ماه مصادف با شهادت مظلومانه دو شخصیت فداکار انقلاب، محمد علی رجایی و محمد جواد باهنر است که از دوم تا هشتم شهریور به عنوان هفته دولت نامگذاری شده است.

منبع : خبرگزاری ایرنا

برای مشاهده آخرین اخبار استخدام جهاد کشاورزی اینجا کلیک نمایید

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ