استفاده از فرصت آزمون استخدامی و امریه سربازی برای جذب نیروهای متخصص

سرپرست مرکز روابط عمومی وزارت علوم تاکید کرد: استفاده از فرصت آزمون استخدامی و امریه سربازی برای جذب نیروهای متخصص در روابط عمومی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش بازارکار از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر ندا شفیعی در روز پایانی اجلاس روسای دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری با بیان اهمیت و نقش روابط عمومی‌ها در تبیین فعالیت‌های آموزش عالی گفت: باید از فرصت آزمون استخدامی و امریه سربازی برای جذب نیروهای کارآمد، متخصص و نخبه در حوزه ارتباطات و روابط عمومی استفاده کنیم.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص بحث اطلاع‌رسانی و نقش و جایگاه روابط عمومی‌ها در این خصوص گفت:‌ رهبر معظم انقلاب تاکید دارند که روابط عمومی‌ها می‌توانند فعالیت نهادها را ارزیابی و منعکس کنند و مشخص کننده روشها و نقدهای دستگاه مربوطه خود باشند. ایشان همچنین معتقدند روابط عمومی بهترین نمایانگر اوضاع داخلی یک نهاد از یک سو و از سوی دیگر منعکس‌کننده چگونگی مسائلی است که در آن نهاد می گذرد.

سرپرست اداره کل روابط عمومی وزارت علوم ضمن تاکید بر اینکه روابط عمومی را باید مدیر نظام ارتباطی سازمان بدانیم، گفت: بیانگر بی انگیزگی روابط عمومی‌ها روزمرگی، عدم تخصص‌گرایی، نبود بودجه مستقل، کمبود امکانات سخت‌افزاری، نبود ساختار و تشکیلات منسجم و یکسان نبودن قانون و مقررات هدفمند در جامعه روابط عمومی‌ها از جمله چالش‌های این حوزه به شمار می‌رود.

شفیعی در ادامه به وضعیت تحصیلی مدیران روابط عمومی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۳۵ درصد مدیران روابط عمومی مدرک دکترا دارند و ۶۹ درصد دارای مدرک فوق لیسانس و ۱۶ درصد مدرک لیسانس هستند.

وی در ادامه به وضعیت رشته تحصیلی مدیران روابط عمومی دانشگاه ها و مراکز آموزشی نیز اشاره کرد و گفت: ۶۴ درصد مدیران روابط عمومی دانشگاه‌ها در رشته علوم انسانی، ۲۰ درصد در رشته فنی مهندسی، ۸ درصد در رشته روابط عمومی و ارتباطات، ۴ در رشته علوم پایه و ۴ درصد در سایر رشته ها تحصیل کردند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ۲۳ درصد مدیران روابط عمومی دانشگاه ها و مراکز آموزشی در سمت مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی، ۲۷ درصد در پست مدیر روابط عمومی، ۲۱ درصد به عنوان کارشناس مسئول، ۱۶ درصد به عنوان رئیس اداره و ۳ درصد به عنوان مدیر کل فعالیت دارند.

سرپرست اداره کل روابط عمومی وزارت علوم همچنین درباره وضعیت حضور مدیران روابط عمومی دانشگاه ها و مراکز آموزشی در گروه ها و شوراها به ارائه آمار پرداخت و گفت: ۲۲ درصد مدیران روابط عمومی در شورای فرهنگی، ۸ درصد در شورای معاونان و شورای فرهنگی، ۱۱ درصد در شورای معاونین و ۲۳ درصد در سایر کارگروه‌ها حضور دارند.

وی افزود: روابط عمومی زمانی وضعیت مطلوب دارد که برنامه و بودجه مستقل و ساختار تشکیلاتی قوی داشته و امکان جذب کارشناس متخصص و همچنین به روزرسانی امکانات و تجهیزات فراهم بباشد.

وی با تاکید بر اینکه باید نیروی کارشناس و خبره به عنوان مسئول روابط عمومی موسسه آموزش عالی تعیین شود، اظهار کرد: متاسفانه برخی از پارک‌های علم و فناوری کشور مسئول روابط عمومی ندارند یا این مسئولیت خطیر را به یکی از همکاران دفتری می سپارند در حالی که این حوزه نیروی متخصص نیاز دارد.

این دانش‌آموخته حوزه ارتباطات ادامه داد: باید از فرصت آزمون استخدامی و امریه سربازی برای جذب نیروهای کارآمد و نخبه در حوزه ارتباطات و روابط عمومی استفاده کنیم. همچنین معتقدم مهمترین راهکار در جهت نقش‌آفرینی روابط عمومی‌ها، تحقق منویات رهبری و اولویت‌های وزارت علوم ماموریت گرایی آنهاست؛ باید با تعریف ماموریت‌های مشخص و تخصصی رسالت روابط عمومی‌های علم و فناوری در زیست بوم علم و فناوری کشور مشخص شود.

وی با اشاره به اینکه روابط عمومی جایگاه راهبردی است اظهار کرد: روابط عمومی‌ها باید در جریان تمامی برنامه‌ها باشند و در همه جلسات حضور یابند. روابط عمومی‌ها در واقع نماینده سازمان در مواجهه با افکار عمومی و رسانه‌ها هستند و باید به آنها اعتماد کرد.

شفیعی در ادامه با تاکید بر اینکه روابط عمومی‌ها برای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب باید پیشگام و در صف اول باشند و با تولیدات محتوایی فاخر دستاوردهای علمی را بیان کنند، گفت: طبق ۵ اولویت اصلی وزارت علوم که مرجعیت و دیپلماسی علمی، فناوری و نوآوری، آموزش، پژوهش و برونداد هدفمند، نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری، شاگرد، فناور و نوآور پروری است، روابط عمومی‌ها باید این اولویت را به عنوان ماموریت خود در سال ۱۴۰۱ در دستور کار قرار دهند.

سرپرست اداره‌کل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از برگزاری جشنواره رسانه و عتف خبر داد و گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در حوزه اطلاع‌رسانی و با توجه به گستردگی حوزه های علوم تحقیقات و فناوری با همکاری روابط عمومی‌های عتف اقدام به برگزاری جشنواره “رسانه و عتف” در مناطق دهگانه آموزش عالی خواهیم کرد. بر همین اساس این جشنواره در مرحله اول به صورت منطقه‌ای توسط هر یک از مناطق آموزش عالی در آبان ماه سال جاری و مرحله دوم آن نیز در پایان سال به صورت کشوری از میان برگزیدگان مناطق دهگانه برگزار خواهد شد.

منبع : بازار کار

برای مشاهده آخرین اخبار امریه سربازی اینجا کلیک نمایید

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ