استفاده از ظرفیت تعاونی‌ها برای ایجاد مشاغل روستایی

مدیرکل تعاونی‌های تولیدی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی ابراز امیدواری کرد که با اجرای طرح روستا تعاون زمینه ایجاد اشتغال گسترده در روستاها و جلوگیری از مهاجرت به شهرها به وجود آید.

البرز محمدی در گفت وگو با ایسنا طرح "روستاتعاون" را موجب ایجاد اشتغال پایدار در روستاها دانست و گفت: ایجاد شغل در روستاها ارزان و کم هزینه‌ است و با اجرای طرح "روستا تعاون" زمینه اشتغال مولد از طریق ایجاد تعاونی در روستاها فراهم و اهداف دولت در ایجاد اشتغال روستایی محقق خواهد شد.

وی با بیان این که مصوبه برداشت ۱.۵ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی، پشتوانه اجرای این طرح است، گفت: اعتبار تسهیلات این طرح، ۱۰ هزار میلیارد تومان برای اشتغال در مناطق روستایی و شهرهای کمتر از ۱۰ هزار نفر جمعیت است که در اختیار تعاونی‌های روستایی قرار می‌گیرد.

مدیرکل تعاونی‌های تولیدی وزارت تعاون تاکید کرد: در برنامه ششم، برای توسعه روستاها، عمران و آبادی و اشتغال روستایی اهداف کمی مناسبی درنظر گرفته شده است، به نحوی که ایجاد ۵۴ خوشه کسب و کار روستایی، ایجاد حداقل یک میلیون فرصت شغلی در روستاها توسط بخش خصوصی و تعاونی پیش‌بینی شده است.

وی طرح "روستا تعاون" را زیر مجموعه طرح اشتغال فراگیر دانست و گفت: اجرای این طرح با تعاونی‌هاست و دولت تنها اعمال نظارت و سیاستگذاری می‌کند. در حال حاضر هزار روستا طرح‌هایشان یا منعقد شده یا به مرحله دریافت وام رسیده و قرار است از ظرفیت این روستاها برای ایجاد تعاونی‌های فعال و پویا استفاده شود.

به گفته محمدی هدف این طرح، توانمندسازی اقتصادی و معیشتی در مناطق روستایی است و در روستاهایی که بیشترین میزان مهاجرفرستی را دارند، به اجرا در می‌آید تا از این طریق امکان بازگشت روستاییان به زادگاه خود و رونق کسب و کار روستایی فراهم شود.

به گزارش ایسنا، طرح اشتغال روستایی با هدف توسعه اشتغال در مناطق محروم روستایی، عشایری و مرزی و اولویت تاسیس تعاونی در روستاهای دارای مزیت نسبی در دستور کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفته است. اجرای موفق این طرح موجب کاهش مهاجرت به شهرها و رفع بیکاری و اشتغالزایی در مناطق روستایی و عشایری می‌شود. مجلس سال گذشته با تصویب برداشت مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از محل منابع صندوق توسعه ملی، برای توسعه اشتغال در مناطق روستایی موافقت کرد که از این میزان ۱۲ هزار میلیارد تومان به عنوان پشتوانه اجرای طرح "روستا تعاون" با اولویت مناطق مرزی و عشایری و برای اشتغال در مناطق محروم روستایی و شهرهای کمتر از ۱۰ هزار نفر جمعیت در نظر گرفته شد.

منبع : خبرگزاری ایرنا

برای مشاهده آخرین اخبار ثبت تعاونی ها اینجا کلیک نمایید

 

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ