ارایه خدمات ویژه به تعاونی‌ها در سال ۹۹

معاون تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از امضای تفاهم‌نامه طرح تعاون، اشتغال و بازار برای حمایت ویژه از تعاونی‌ها توسط وزارت کار، سازمان برنامه و بودجه و صندوق توسعه ملی در سال ۹۹ خبرداد.


به گزارش بازارکار به نقل از ایرنا، «محمد کبیری» روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: طرح تعاون، اشتغال و بازار از طرح های هدف‌گذاری شده در سال ۹۸ بود اما به دلیل منابع محدود دولت، منابع آن تامین نشد.
وی افزود: البته با استفاده از منابع داخلی معاونت تعاون وزارت کار، این طرح در ۱۰ رسته تعیین شده و برای تکمیل زنجیره های تعاونی ها و توسعه بازار تسهیلات در اختیار تعاونی ها قرار گرفت.
معاون تعاون وزارت کار گفت: برای امسال نیز تفاهم نامه تعاون، اشتغال و بازار علاوه بر منابع داخلی تعاونی ها از محل تبصره ۱۸ بودجه ۹۹ نیز به امضای محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه و مرتضی شهیدزاده مدیرعامل صندوق توسعه ملی برای حمایت ویژه از تعاونی ها امضا شد.
وی در باره اقدام انجام شده در سال ۹۸ گفت: در سال گذشته معتقد بودیم که برای احیای ظرفیت بخش تعاون نیازمند بازسازی اعتماد عمومی و ارکان حاکمیت نسبت به این بخش هستیم، بنابراین استراتژی ما در دو راهبرد توسعه نوآوری و توسعه شفافیت خلاصه می شد.
کبیری اضافه کرد: در توسعه شفافیت، سامانه جامع هوشمند بخش تعاون ایجاد شد که هر سه ماه یک بار ظرفیت جدیدی به آن اضافه شد.
وی ادامه داد: پس از آن با رای دیوان عدالت اداری، مصوبه کمیته فرعی مقررات زدایی مبنی بر اینکه تعاونی ها نباید تغییرات خود را به وزارت تعاون اعلام کنند، لغو شد و براین اساس ثبت تغییرات تعاونی ها در سامانه جامع هوشمند بخش تعاون ممکن شد و ۱۱ مورد مراجعه حضوری برای ثبت و تغییر تعاونی ها طی فرایند یک ساله حذف شد و هشت مورد از مدارکی که باید برای ثبت تغییرات بارگذاری می شد به سه مورد تقلیل یافت.
وی اضافه کرد: درنظر داریم امسال نظام هوشمندی در این سامانه حاکم باشد و کاملا با هوش مصنوعی مدارک تایید شود و روند کار بدون دخالت افراد برای ثبت تغییرات در این سامانه انجام شود.
معاون تعاون وزارت کار اظهارداشت: در بخش شفافیت، انتشار تمام قراردادهای مربوط به صندوق ضمانت صادرات انجام شدو هدف ۱۲ برابری نظارت و حسابرسی که در ابتدای سال ۹۸ تعیین شده بود محقق شده و همچنین موجب شد فرآیندها و ساختار اتحادیه ها شفاف شود و در سال ۹۹ این مجموعه ها کار خود را منسجم تر دنبال خواهند کرد.
کبیری گفت: در بحث توسعه نوآوری، مقرر شد استان هایی که شرایط لازم را داشتند با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مجوز توسعه دهنده و شتاب دهنده های تعاونی ها با عنوان مرکز ملی توسعه و نوآوری تعاون دریافت کنند.
وی افزود: در این طرح کشور را تقسیم کردیم تا در ۱۱ استان، مراکزی برای ارایه خدمات به تعاونی ها با اعتبار یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان تاسیس شود.
کبیری گفت: برای هر مرکز به طور میانگین ۱۰۰ میلیون تومان اختصاص می یابد و سال گذشته سه مرکز در استان های فارس، کردستان و یزد راه اندازی شد.
وی افزود: در بقیه استان ها به ترتیب اولویت در سال ۹۹ با مجوز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری راه اندازی خواهد شد.
معاون تعاون وزارت کار گفت: سال گذشته به صورت خاص ۲.۵ میلیارد تومان برای حمایت از تعاونی ها در چند حوزه مختلف اختصاص یافت.
برای نمونه یارانه بین ۱۰۰ تا ۵۰ میلیون تومان به تعاونی معلولان دادیم و برای تعاونی هایی که بیشتر از ۱۰۰ عضو داشتند ۳۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض واریز شد تا افراد در این مراکز فعالیت کنند.
وی افزود: در بخش تعاونی زنان نیز تسهیلاتی را در نظر گرفتیم برای نمونه ضمانت نامه های تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان بدون وثیقه صادر شد.
به گفته کبیری افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایه گذاری بخش تعاون با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی از دیگر اقدامات معاونت تعاون وزارت کار در سال جدید است.

منبع : خبرگزاری ایرنا

برای مشاهده آخرین اخبار ثبت تعاونی ها اینجا کلیک نمایید

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ