اخذ مجوز استخدام ۱۱ هزار نیروی تربیتی در آموزش و پرورش

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش با اشاره به کمبود نیروهای پرورشی و عدم برخورداری ۵۰ درصد مدارس از مربی پرورشی و تربیتی گفت: این دولت اجازه جذب ۱۱ هزار نیروی پرورشی را به ما داده و به زودی نحوه جذب آنها نهایی و اعلام خواهد شد.

به گزارش ایسنا، اصغر باقرزاده که به مناسبت آغاز هفته معلم در شبکه پنجم سیما حضور یافته بود، ضمن عرض تبریک به همه معلمان اظهار کرد: شهیدان رجایی و باهنر پایه‌گذار امور تربیتی در مدارس بودند و معلمان و مربیانی که در زمان انقلاب و حتی قبل از آن، شبکه‌های دانش آموزی داشتند و با بچه‌ها در ارتباط بودند را به نهاد امور تربیتی تبدیل و وارد مدرسه کردند و معلم را مساوی با مربی دانستند، زیرا مربی فراتر از معلم هست و صرفا به مباحث آموزشی توجه ندارد بلکه رفتار و کردارش هم در تربیت اثرگذار است.

وی افزود: مربیان امور تربیتی در دهه ۶۰ و ۷۰ بچه‌ها را در موقعیت‌های مختلف تربیتی چون اردو، تئاتر، سرود و ... قرار می‌دادند و این روند ادامه پیدا کرد اما بنا به برخی دلایل از جمله اینکه می‌گفتند همه معلمان باید مربی تربیتی باشند و یا اینکه برخی کارهای مربیگری به کارهای شکلی و نمایشی تبدیل شد و به نظر می‌رسید که این درخت با برکت به تدریج مقداری فرتوت و فرسوده شده و باید خودش را بازسازی کند از همین رو معاونت پرورشی و فرهنگی در دوره‌ای حذف شد.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه با تاکید رهبر فرزانه انقلاب بررسی‌هایی صورت گرفت و نهایتا مجلس شورای اسلامی قانون احیای معاونت پرورشی و تربیت بدنی را تصویب کرد گفت: این قانون، آموزش و پرورش را به تاسیس مجدد امور تربیتی با عنوان معاونت پرورشی مکلف کرد. از آن زمان تلاش شده است ضمن تامین نیرو، فعالیت‌ها مطابق با زیست‌بوم جدید دانش‌آموزان باشد.

باقرزاده ادامه داد: اعتراف می‌کنیم که هنوز ظرفیت‌ها کامل به کار گرفته نشده است. نیروهای پرورشی بسیار کم هستند و در ۵۰ درصد مدارس مربی پرورشی و تربیتی نداریم. اعتراف می‌کنیم تلاش و علاقه بچه‌ها به طور کامل پاسخ داده نشده است. به ویژه در دوران کرونا این مسئله تشدید شد و نیازمندی‌های تربیتی که عمدتا در فضای حضوری و میدانی شکل می‌گیرد از طریق فضای مجازی جبران نشد.

وی با بیان اینکه اما می‌توان نویدهای خوبی در این زمینه داد گفت: این دولت اجازه جذب ۱۱ هزار نیروی پرورشی را به ما داده و به زودی نحوه جذب آنها نهایی و اعلام خواهد شد. همچنین در تلاشیم از طریق دانشگاه فرهنگیان نیز سهمیه بیشتری برای پذیرش مربیان پرورشی بگیریم. سومین نوید این است که امسال در کنار تشکل‌های دانش آموزی، مجموعه‌های خارج از آموزش و پرورش مانند کانون مساجد و ... به کمک ما می‌آیند و به ویژه در برنامه‌های تابستانی در کنار ما هستند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش با بیان اینکه سال گذشته برای نخستین بار از ایده تئاتر درسی حمایت کردیم که امسال هم ادامه می‌یابد اظهار کرد: سندتحول بنیادین تاکید دارد که حداقل ۲۰ درصد از آموزش باید خارج از کلاس درسی محقق شود و موقعیت های متنوع یادگیری ایجاد کرد. معاونت پرورشی به تحقق این مهم کمک می‌کند که موقعیت‌های جدیدی بر اساس سندتحول بنیادین ایجاد شوند.

باقرزاده افزود: تدوین و به اشتراک گذاری تجارب نیز در سند تحول بنیادین مورد تاکید قرار گرفته و جشنواره‌هایی در این زمینه در حال برگزاری است که از جمله آنها می‌توان به رویداد «الف تا» اشاره کرد که تا کنون بیش از ۷۰۰۰ اثر برای این جشنواره ارسال شده و تا پایان اردیبهشت نیز ادامه دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه معلمان، نور چشم ما هستند و مسیر آینده را برای ما مشخص می‌کنند گفت: پیشنهاد می‌کنم امروز به مناسبت روز معلم، همه ما چند دقیقه‌ای وقت بگذاریم و اسامی معلمان قدیمی خود را به خاطر آورده و یادادشت کنیم. اگر شماره تماسی از معلم‌های خودمان داریم، تماس بگیریم و روز معلم را تبریک بگوییم؛ وگرنه برای آن‌ها دعا کنیم، چراکه اثر دعا به خودمان برمی‌گردد و احساس خوبی به ما دست می‌دهد.

منبع : خبرگزاری ایسنا

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ