آشنایی با رشته ترویج و آموزش کشاورزی

آشنایی با رشته ترویج و آموزش کشاورزی

 

معرفی اجمالی

انتقال و اشاعه نوآوری‌های سودمند کشاورزی و همچنین دانش موجود به افراد به منظور افزایش کمی و کیفی تولید کشاورزی و بهزیستی همگانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. تربیت نیروی انسانی ماهر در زمینه‌های ترویج و آموزش کشاورزی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. ترویج کشاورزی علمی است کاربردی که فلسفه، اصول و مفاهیم آن از علوم رفتاری سرچشمه گرفته و با تکنولوژی سودمند درآمیخته و به منظور انتقال نوآوری‌های سودمند به جوانان و بزرگسالان در خارج از نظام آموش‌های رسمی در آمده است. کارشناسان ترویج و مروجان کشاورزی عهده‌دار برنامه‌ریزی، سازماندهی، رهبری، کنترل و همچنین انجام فعالیت‌های ترویجی است، نیازها و مسائل روستایی و عشایری را به مراکز تحقیقاتی منتقل می‌سازند. آموزش کشاورزی به مجموعه‌ای از فعالیت‌ها اطلاق می‌شود که به منظور تربیت نیروی انسانی ماهر برای مشاغل آموزشی دبیرستان‌ها و مراکز آموزش کشاورزی انجام می‌شود. کارشناسان آموزش و آموزشگران مراکز و دبیرستان‌های کشاورزی می‌توانند عهده‌دار برنامه‌ریزی، سازماندهی، ارزشیابی و سرپرستی فعالیت‌های آموزشی در سطح دبیرستان‌ها و مراکز آموزش شوند.

اهداف

دانشجویان در دوره کارشناسی ترویج و آموزش کشاورزی طبق یک برنامه آموزشی مدون در طی ۴ سال در رشته ترویج و آموزش کشاورزی مهارت‌های لازم برای انجام فعالیت‌های ترویج کشاورزی و همچنین آموزش کشاورزی را کسب می‌کنند. هدف از این دوره تربیت کارشناسانی است که با تکیه بر آموخته‌های نظری، علمی و تجارب خود در زمینه‌های علوم کشاورزی، تربیتی و اجتماعی بتوانند به عنوان کارشناس در مقام سرپرست، کارشناس ترویج، مروج کشاورزی و همچنین سرپرست، کارشناس و مربی آموزشی در مراکز آموزش کشاورزی و دبیرستان‌های کشاورزی و نظایر آن انجام وظیفه نمایند. طول این دوره ۴ سال است و دانشجویان به طور متوسط قادر به اتمام تحصیلات هستند. حداکثر طول مجاز تحصیل برای این دوره ۶ سال است. هر سال تحصیلی شامل دو نیمسال و هر نیمسال ۱۶ هفته کامل آموزشی وجود دارد. نظام آموزشی این دوره واحدی است.

نقش و توانایی فارغ‌التحصیلان

فارغ‌التحصیلان دوره کارشناسی ترویج و آموزش کشاورزی دارای نقش‌های: رهبر فنی، آموزشگر روستایی، آموزشگر بزرگسالان، مربی آموزشی و کارشناس ترویج و آموزش کشاورزی خواهند بود .توانایی اکتسابی فارغ‌التحصیلان پس از طی دوره شامل: توانایی‌ها در انتقال نوآوری‌های سودمند کشاورزی، تهیه پروژه‌های اجرایی ترویجی، مسئله‌یابی در روستا مشارکت در تهیه طرح جامع ترویج، اداره فعالیت‌های ترویجی، اداره دوره‌های کوتاه‌مدت کارآموزی و کارورزی، اجرای برنامه‌های آموزشی کشاورزی در سطح دبیرستان و اداره عملیات آموزشی و ترویجی و نظایر آن است. فارغ‌التحصیلان پس از طی دوره می‌توانند مهارت‌های لازم و همچنین مبانی نظری و عملی ترویج و آموزش کشاورزی را آموزش و در جهت افزایش کمی و کیفی آگاهی‌های روستاییان و عشایر و دانش‌آموزان اقدام نمایند و در نتیجه در جهت توسعه کشاورزی و عمران روستایی زمینه‌های لازم را ایجاد نمایند.

 

برای مشاهده سایر رشته ها اینجا کلیک کنید

 

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۸ نظر برای آشنایی با رشته ترویج و آموزش کشاورزی

  • ز
    زهرا رجبی
    ۱۶ شهریور ۱۴۰۱، ۱۸:۵۳
    من رشته کارشناس ترویج کشاورزی با نمره 5 .96 قبول شدم و باید برم مصاحبه
    چ کار باید بکنم؟چ سوالاتی میپرسن؟
    • S
      Sana
      ۱۸ شهریور ۱۴۰۱، ۲۰:۴۶
      سلام تبریک میگم.من قبول نشدم میشه بگین تخصصی چ منابعی خوندید؟
      • ن
        نرجس
        ۲۲ شهریور ۱۴۰۱، ۱۵:۵۰
        سلام گلم تبریککک میگم....انشالله ک تو مراحل بعدیم موفق و سربند باشی....عزیزم میشه بگی واسه تخصصی ها دقیقا چ کتاب هایی خوندید؟
      • ؟
        ؟؟؟
        ۲۵ تیر ۱۴۰۱، ۰۹:۰۶
        سلام چرا کسی اینجا نیست یعنی کسی این دراین رشته ثبت نام نکرده
        • ن
          نرجس
          ۲۷ اسفند ۱۴۰۰، ۱۸:۰۱
          سلام. وقت بخیر.
          من رشته ترویج و اموزش کشاورزی شرکت کردم ولی نمیدونم برای منابع اختصاصیش چ کتاب هایی باید بخونم، اگه کسی اطلاع داره ممنون میشم منو راهنمایی کنه....
          • F
            F.A
            ۱۷ تیر ۱۴۰۱، ۲۳:۰۹
            سلام منم کتاب پیدا نکردم
            • م
              مریم غیاثوند
              ۸ شهریور ۱۴۰۱، ۱۳:۰۶
              سلام من فارغ التحصیل ارشد رشته ترویج و اموزش کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس هستم، بهترین منابع، منابع سازمان سنجش کشور که در اینترنت سرچ کنید میتوانید منابع را ببینید و سفارش دهید، سال 1400 این منابع را به یک خانم که در سال 99 با رتبه 280 پذیرفته شده پردیس بود معرفی کردم و در سال 1400 با رتبه 14 وارد دانشگاه تربیت مدرس دوره روزانه شدن. موفق باشین
              • ز
                زهرا رجبی
                ۱۶ شهریور ۱۴۰۱، ۱۸:۵۴
                منم ثبت نام کردم

              لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

              ثبت پاسخ