۱۰ مورد از سوالات روانشناسی در مصاحبه استخدامی

چرا از سوالات روانشناسی در مصاحبه های استخدامی استفاده می شود؟ 

بسیاری از کارجویان دغدغه ی زیادی درباره سوالات مصاحبه های استخدامی دارند و زمانی که به یک شرکت برای مصاحبه دعوت می شوند، استرس زیادی را تجربه می کنند. در این مقاله تصمیم گرفته ایم سوالات روانشناسی در مصاحبه های استخدامی را برای شما آماده کنیم تا با مطالعه آنها بتوانید پاسخ مناسبی برای گفتگو با مصاحبه کننده داشته باشید. 

 

انواع سوالات روانشناسی در مصاحبه استخدامی 

در ادامه به بررسی برخی از سوالات روانشناسی که ممکن است در مصاحبه های شغلی از شما پرسیده شود اشاره می کنیم و پاسخ مناسبی را به آنها می دهیم تا شما بتوانید درک درستی از نحوه پاسخگویی به این سوالات داشته باشید. پیشنهاد می کنیم برای اینکه بتوانید بر روی مذاکرات خود تسلط کافی داشته باشید، چندین بار این سوالات را مرور کنید. 

 

۱. خودتان را معرفی کنید!

معرفی خودتان یکی از سوالات روانشناسی در مصاحبه های استخدامی

 این سوال یکی از سوال های معروف و البته ثابت مصاحبه های شغلی است. منظور از معرفی خودتان این است که بیشتر درباره سوابقی صحبت کنید که دارای موفقیت و رضایت های بیشتری است، زیرا کارفرمایان تمایل دارند نیرویی را استخدام کنند که آنها را به موفقیت نزدیکتر کند. پس از پرسیدن این سوال از سوی کارفرما سعی نکنید سوال را با سوال جواب بدهید! اینکه در پاسخ به این سوال بگویید: "خب شما تمایل دارید چه چیزی از من بدانید؟ یا شما بپرسید من پاسخ بدهم؟" باعث ناراحتی کارفرما شده و ذهنیتی ایجاد می کند که شما از آداب و معاشرت بالایی برخوردار نیستید و نمی توانید بخوبی خودتان را ارائه بدهید، یا اصطلاحات (پرزنت) کنید.

"سعی کنید کاملا شفاف و خلاصه تعریف کنید که چه اتفاقی افتاد به تخصصی که دارید علاقه مند شد و چطور توانسته اید به سایر شرکت ها با دانش و تخصصی که دارید کمک کنید."

 

۲.بررسی نقاط ضعف و قوت

 همه ی ما انسان ها دارای نقاط ضعف و قوتی هستیم و این موضوع بر هیچکس پوشیده نیست. شما می توانید در جلسه ی مصاحبه استخدامی از نقاط قوت خودتان بیشتر بگویید، البته باید به نقاط ضعفتان هم اشاره کنید اما سعی کنید تلاش کنید تا به مصاحبه کننده نشان دهید که چقدر علاقه مند هستید تا نقاط ضعف خودتان را بهبود بخشید و به نقطه قوت تبدیل کنید. 

برای تبدیل نقطه ضعف به نقطه قوت می بایست به یک درک درستی از شخصیت شناسی و آگاهی از خودتان رسیده باشید، تا بر اساس خروجی های رفتاری بتوانید نقاط ضعف را بپوشانید. برای اینکه بتوانید خودتان را بهتر بشناسید، پیشنهاد می کنیم در تست های آنلاین خود شناسی شرکت کنید. 

خبری مهم:

برای اینکه در مسیر موفقیت قرار بگیری باید خوب خودتو بشناسی! 

برای اینکار کافیه در تست های شخصیت شناسی شرکت کنی.

شروع تست 

 

۳. برای ۵ سال آینده برنامه ای دارید؟ خودتان را در کجا می بینید؟

این سوال یکی از مهمترین سوالات روانشناسی استخدامی است. پاسخ به این سوال ممکن است کمی دشوار به نظر برسد اما باید بدانید این سوال می تواند بخوبی شما را در جلسه مصاحبه یک فرد باهوش نشان دهد. برای پاسخ دادن به چنین سوالی می توانید از استعدادها و توانایی های خودتان صحبت کنید. مثلا، می توانید بگویید "با توجه به تجربیات و مهارت هایی که دارم باید ببینم در ۵ ساله آینده کجا هستم!" به این شکل شما نه پاسخی قطعی دادید که دور از ذهن و دست نیافتنی باشد! نه اینکه پاسخی کلیشه ای و دم دستی داده اید! در هر صورت برد برای کارجویی است که اینگونه پاسخ داده است.

کارفرمایان به دنبال فردی هستند که بداند چه اهدافی دارد و چطور می تواند بر روی پیشبرد اهداف کسب و کارشان با او هم مسیر شوند. برای اینکار می بایست برای آینده برنامه ریزی کرد. بعنوان مثال: فردی که قصد مهاجرت دارد، می تواند با پاسخ به این سوال به کارفرما اعلام کند که تا ۵ سال آینده دیگر در جمع افراد شرکت نخواهد بود. 

 

۴. چرا می خواهید در این شرکت کار کنید؟

سوالات روانشناسی مصاحبه استخدامی

همیشه سعی کنید قبل از مراجعه به یک شرکت درباره آنها تحقیق کرده و با حوزه فعالیت شرکت، مدیرعامل و محصولاتشان آشنا شوید. اینکه شما بدون هیچ اطلاعاتی در جلسه مصاحبه شغلی حاضر شوید نشان می دهد که فردی آماتور و بی تجربه هستید! اما اگر مدیر منابع انسانی یا کارفرما در لحظه استخدام شما متوجه شوند شما در این بازه زمانی کوتاه که از شما برای مصاحبه دعوت کرده اند با آنها آشنایی پیدا کرده اید، باعث خوشحالی آنها بوده و سعی می کنند از شما دعوت به همکاری کنند.

" این رفتار حس مهم بودن را به کارفرما القا می کند و به نوعی نشان می دهد که شما برای اینکه در یک مجموعه ای مشغول به کار شوید برای خودتان ارزش قائل بوده و سعی می کنید قبل از هرچیزی درباره آن تحقیق کنید." پس از تحقیق درباره شرکت مورد نظر می توانید انتظارات خود را یادداشت کرده و جلسه مصاحبه شغلی با کارشناس استخدام، مطرح کنید. 


۵. اگر در شغل قبلی با یک تصمیم مخالفت کرده اید، درباره اش صحبت کنید

صحبت کردن درباره مخالفت هایی که درباره یک تصمیم انجام شده است می تواند باعث دیده شدن شما در مقابل کارفرمایان شود. اغلب کارفرمایان به دنبال افرادی هستند که بتوانند بدون هیچگونه نگرانی نظرات سازنده ی خود را اعلام کنند تا باعث پیشرفت مجموعه شوند. اگر شما صادق و صریح هستید و با تصمیم های غیرمنقطی مقابله می کنید" اول از همه به خودتان کمک بزرگی کرده اید و سپس به سایرین" 


۶. فکر می کنید موفق هستید؟

این سوال کمی گمراه کننده است. کافرما با پرسیدن این سوال به دنبال توهم موفقیت شما می گردد و اینکه ببینید تعریف موفقیت از نگاه شما چیست؟ اگر شروع کنید از خودتان تعریف کنید و صحبت های شما مستند نباشد طبیعتا برای خودتان نمره منفی خریداری کرده اید. در صورتی که بتوانید مستند و کاملا حرفه ای درباره موفقیت هایتان و بازخوردهای مثبتی که دریافت کرده اید صحبت کنید می توانید امیدوار باشید که کافرما می تواند بر روی شما حساب کند.


۷. ما را متقاعد کنید تا شما را استخدام کنیم؟

با پرسیدن این سوال، مصاحبه کننده به دنبال این است که به آن توضیح بدهید چرا باید شما را استخدام کنند؟ برای پاسخ به این سوال باید بدانید چه مهارت ها و ویژگی هایی دارید که سایرین ندارند؟ و چه کمکی در پیشبرد اهداف مجموعه می توانید انجام دهید؟ اگر بتوانید خودتان را بخوبی معرفی(پرزنت) کنید، کارفرمای شما قطعا به حضور شما در مجموعه اش افتخار می کند.

خبری مهم:

برای اینکه در مصاحبه های شغلی دست پر باشی!

باید در تست های شخصیت شناسی شرکت کنی!

👇 کلیک کن 👇

شروع تست

 

۸. چرا از شغل فعلی خودتان راضی نیستید و قصد دارید آنرا ترک کنید؟

برای پاسخ به این سوال می بایست کمی باهوش باشید! زیرا این سوال یکی از سوالات روانشناسی در مصاحبه استخدامی است که نکات زیادی دارد. زمانی که کارفرما این سوال را پرسید می توانید درباره موارد بدیهی صحبت کنید و پاسخ را طوری بدهید که باعث ایجاد سو تفاهم نشود. ممکن است برای پاسخ به این سوال از رئیس های قبلی خود بدگویی کنید، که باعث ایجاد چهره ی منفی از شما در مقابل مدیران جدید می شود. به زبان آوردن نکات منفی درباره دیگران اول از همه باعث ایجاد بی اعتمادی نسبت به خودتان می شود. سعی کنید از اتفاقاتی که دوست دارید در شغل جدید برایتان رخ بدهد صحبت کنید و بگویید چگونه می توانید در این محل کار جدید رشد کنید؟!  

 

۹.چه محیط کاری بیشتر برای شما مناسب است؟

فضای کار در سوالات روانشناسی مصاحبه استخدامی

همانطور که در مصاحبه استخدامی، فرد مصاحبه کننده دائما از شما سوال می کند. شما نیز می توانید از او درباره محیط کاری که قرار است در آنجا مشغول شوید سوال کنید. پرسیدن سوال درباره محل کار، فرهنگ سازمانی و ... هیچ مشکلی ندارد و بلکه باعث افزایش آگاهی طرفین می شود و این اطلاعات می تواند به شما کمک کند تا راحت تر تصمیم بگیرید که تمایل دارید در آن شرکت کار کنید یا خیر.

 

۱۰. اگر همکاران شما در حین کار برای شما وقفه ای ایجاد کنند، چه واکنشی نشان می دهید؟

در این شرایط کارفرما می خواهد ببیند شما می توانید چند کار را به طور همزمان انجام دهید یا خیر! اگر بتوانید همزمان چندین کار را انجام دهید بدون اینکه خللی در روند کاری شما ایجاد شود می توانید پاسخگوی همکاران، رئیس و تسک های انجام نشده باشید. 

 

 

جمع بندی

در این مقاله سعی کرده ایم، کلیاتی از سوالات روانشناسی در مصاحبه استخدامی را برای شما ارائه دهیم. در مصاحبه های استخدامی سعی کنید خود واقعیتان باشید، اینکه بخواهید از شرایطی که مایل هستید محل کار شما داشته باشد بگذرید، ممکن است در ادامه انگیزه ای برای همکاری نداشته باشید. 

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۳ نظر برای ۱۰ مورد از سوالات روانشناسی در مصاحبه استخدامی

  • ع
    عماد
    ۴ فروردین ۱۴۰۲، ۲۱:۲۸
    کیا رفتن مصاحبه بهورزی لطفا بگن چطوری بود چیا پرسیدن
    • ر
      رقیه
      ۸ اسفند ۱۴۰۱، ۱۵:۰۵
      فعلا نظری ندارم شرکت کنم ببینم واقعیه یا نه
      • ع
        علی باشتنی
        ۱۱ مهر ۱۴۰۱، ۰۹:۴۴
        من به شخص دوسال این شرکت کار کردم اما نظرات را قبول ندارم من به دلایلی کار یه جایی دیگه بدست آوردم اما این شرکت جای بر گشت ندارم بالاخره روزی همه ما دست خداست

        لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

        ثبت پاسخ