آشنایی با رشته مهندسی کامپیوتر

 آشنایی با رشته مهندسی کامپیوتر

«انسان باید بیندیشد اما ماشین باید کار کند.» این شعار متخصصان کامپیوتر است. متخصصانی که با پیشرفت و توسعه کامپیوتر توانسته‌اند مغز و عضلات انسان را از اشتغالات تکراری و پیش پا افتاده نجات بخشند و او را در دفع مشکلات و مسائل یاری دهند.

 

 

فهرست مطالب صفحه
برای مشاهده مطالب روی لینک‌های زیر کلیک کنید

اهمیت رشته مهندسی کامپیوتر

در کشورهای صنعتی و پیشرفته کامپیوتر در زندگی افراد حضوری اجتناب ناپذیر دارد به همین دلیل رشته مهندسی کامپیوتر که به طراحی و ساخت اجزای مختلف و نیز نرم‌افزارهای مورد نیاز برای کار با کامپیوتر می‌پردازد، از اهمیت بسیاری برخوردار است. این رشته در کشور ما نیز اهمیت بسیاری دارد و تا مقطع دکتری در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود. گفتنی است این رشته دو گرایش سخت‌افزار و نرم افزار دارد که در مقطع کارشناسی تفاوت قابل توجهی با یکدیگر ندارند.

  • گرایش سخت‌افزار: هر کامپیوتر دو جزء متفاوت سخت‌افزار و نرم‌افزار دارد. اجزای فیزیکی و قابل لمس کامپیوتر مانند مدارها و بردهای الکترونیکی، سخت افزار است و شامل صفحه کلید، صفحه نمایش، چاپگر و دیسک‌ها می‌شود. مهم‌ترین واحد سخت‌افزار در مقطع کارشناسی به مطالعه و بررسی طراحی سخت‌افزاری، کنترل سخت‌افزاری و شبکه‌های کامپیوتری می‌پردازد. برای مثال یک مهندس سخت‌افزار می‌تواند به طراحی بخش‌های سخت‌افزاری کامپیوتر شامل پردازش‌گر مرکزی (CPU)، درگاه‌های ورودی و خروجی و سیستم‌ها و مدارات جانبی می‌پردازد، مباحث درسی در رشته سخت‌افزار به مطالب درسی در رشته مهندسی برق و الکترونیک نزدیک است و به‌ویژه مطالب شاخه دیجیتال شامل مدارهای مختلف، معماری کامپیوتر و میکروپروسسورهای ۱ و ۲، الکترونیک دیجیتال را شامل می‌شود که بیشتر در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری به آن می‌پردازند.
  • گرایش نرم‌افزار: نرم افزار جزء غیر قابل لمس و برنامه‌ها و داده‌هایی اند که به کامپیوتر فرمان می‌دهند کدام عمل را انجام دهد. نرم‌افزار در حقیقت روح و جان کامپیوتر است که به سخت افزار هویت می‌بخشد و اصولا به برنامه‌ای گفته می‌شود که برای به کارگیری سخت‌افزار ساخته شده باشد. نرم‌افزار‌ها را می‌توان به دو رده کلی سیستمی و کاربردی دسته‌بندی کرد. نرم‌افزارهای سیستمی برنامه‌هایی اند که یا کاربر یا شرکت‌های نرم‌افزاری آن‌ها را تهیه و برای فروش عرضه می‌کنند. این گونه برنامه‌ها معمولا عمومیت برنامه‌های سیستم را ندارند و برای زمینه‌های مختلف مهندسی، علمی، تجاری، آموزشی، تفریحی و یا طراحی نوشته می‌شوند.

توانمندی‌ها و ویژگی‌های لازم

یک مهندس کامپیوتر باید سخت‌کوش و با پشتکار باشد چون رشته کامپیوتر پویا است و دانشجو باید همیشه اطلاعاتش به روز و به دنبال فراگرفتن مطالب جدید باشد. در نتیجه کسانی که می‌خواهند فقط چهار سال درس بخوانند و بعد مطالعه را کنار بگذارند و وارد بازار کار شوند، در این رشته موفق نخواهند شد و بر عکس افرادی که همیشه به دنبال مطالعه و فراگیری هستند، در این رشته موفق می‌شوند. مهندس کامپیوتر باید پایه ریاضی قوی داشته و توانایی‌اش در زمینه فیزیک خوب باشد. هم چنین باید فردی خلاق باشد تا بتواند مسائل را از راه‌حل‌های ابتکاری که که کمترین هزینه و بهترین کارآیی را داشته باشند حل کند. دانش‌آموختگان رشته مهندسی کامپیوتر با عنوان مهندس سخت‌افزار،  برنامه‌نویس کامپیوتر،  تحلیل‌گر و طراح نرم‌افزار، پژوهشگر علوم کامپیوتر، کارشناس پشتیبانی نرم‌افزار، طراح وب، کارشناس امنیت اطلاعات، کارشناس پایگاه داده، کارشناس شبکه و کارشناس استقرار و پیاده‌سازی نرم‌افزار در شرکت‌های بزرگ و کوچک دولتی یا دانش‌بنیان مشغول به کار می‌شوند.

 

برای مشاهده سایر رشته ها اینجا کلیک کنید

 

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۴ نظر برای آشنایی با رشته مهندسی کامپیوتر

  • ف
    فاطی
    ۱۸ آبان ۱۳۹۹، ۰۰:۰۲
    سلام تراخدا جواب بدین ایا واسه استخدامی مهندسی کامپیوتر با مهندسی تکنولوزی فرق داره؟؟؟
    • ن
      نام
      ۱۵ آذر ۱۴۰۰، ۲۳:۰۵
      می دونم دیر شده ولی بله خیلی فرق داره
      • B
        Blackliger
        ۱۱ دی ۱۴۰۱، ۱۰:۲۴
        یکسال بعد
        • H
          Homayon
          ۱۲ بهمن ۱۴۰۱، ۱۵:۱۹
          هنوز یه سال نشده بود

    لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

    ثبت پاسخ