آشنایی با رشته مهندسی انرژی

آشنایی با رشته مهندسی انرژی

پیچیدگی‌ها، مسائل و مشکلات بخش انرژی و احساس نیاز بحرانی کشورها به تربیت نیروهای متخصص برای یافتن راه حل‌های مناسب در زمینه‌های مختلف انرژی، به تدریج باعث ایجاد مراکز تحقیقاتی و آموزشی و تاسیس رشته مهندس یانرژی در آمریکا، کشورهای بزرگ عضو اتحادیه اروپا و برخی کشورهای آسیایی شده است.

 

 

 

در حال حاضر روند رو به رشد تقاضای انرژی از طریق گسترش سیستم‌های عرضه انرژی و بهره‌برداری از منابع انرژی فسیلی تامین می‌شود. رشد سریع مصرف انرژی و سهم بالای انرژی‌های فسیلی در تامین انرژی مورد نیاز بخش‌های مختلف مصرف کننده انرژی، موجب سرعت بخشیدن به روند پایان‌پذیری منابع انرژی فسیلی و پخش حجم زیادی از مواد آلاینده در محیط زیست شده است.

علاوه بر این، وابستگی اقتصاد کشور به درآمدهای ناشی از صادرات منابع انرژی فسیلی، موجب شده تا نظام اقتصادی کشور به شدت از تحولات بازار جهانی انرژی تاثیر بپذیرد. از سوی دیگر ارتباط گسترده بخش انرژی با تحولات مختلف فنی، علمی، اقتصادی و اجتماعی ایجاب می‌کند تا طراحی، توسعه و بهره‌برداری از سیستم‌های انرژی به صورت بهینه صورت پذیرد. به این ترتیب نقش دانشگاه‌ها در تربیت نیروی انسانی آموزش دیده و کارآمد در زمینه‌های مختلف انرژی بسیار مهم و اساسی ارزیابی می‌شود. با توجه به نقش کلیدی تعاملات انرژی در سطح جهان، بررسی تجربیات کشورهای مختلف در این زمینه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد. ایجاد رشته مهندسی انرژی در دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی دنیا از دهه ۱۹۷۰ میلادی با توجه به افزایش سریع قیمت انرژی و ضرورت تربیت نیروهای متخصص در زمینه‌های مختلف انرژی آغاز شد. از اواسط دهه ۱۹۷۰ میلادی و پس از شوک بازار جهانی نفت، با توجه به پیچیدگی‌های مسایل و مشکلات بخش انرژی و احساس نیاز بحرانی کشورها به تربیت نیروهای متخصص جهت یافتن راه حل‌های مناسب در زمینه‌های مختلف انرژی، پیچیدگی‌ها، مسائل و مشکلات بخش انرژی و احساس نیاز بحرانی کشورها به تربیت نیروهای متخصص برای یافتن راه حل‌های مناسب در زمینه‌های مختلف انرژی، به تدریج باعث ایجاد مراکز تحقیقاتی و آموزشی و تاسیس رشته مهندس یانرژی در آمریکا، کشورهای بزرگ عضو اتحادیه اروپا و برخی کشورهای آسیایی شده است.

گرایش‌های رشته مهندسی انرژی

زمینه‌های شغلی و بازار کار

فرصت‌های شغلی برای دانش آموختگان این رشته در سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی مانند وزارت نفت، وزارت نیرو، شرکت ملی نفت ایران، شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، سازمان انرژی‌های نو ایران، سازمان بهره‌وری انرژی، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان انرژی اتمی ایران، موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی، وزارت صنعت معدن و تجارت، توانیر و شرکتهای برق منطقه‌ای، وزارت راه و شهر سازی و سایر نهادهای تصمیم گیری در بخش انرژی کشور  وجود دراد. همچنین فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در شرکت‌های خصوصی استخدام شوند. آگهی‌های استخدام این رشته در لینک زیر نشان داده شده‌اند.

 

برای مشاهده سایر رشته ها اینجا کلیک کنید

 

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ