آشنایی با شغل رئیس شعبه بانک

چگونه رئیس بانک شویم

 اگر عاشق کارهای مالی هستید و می‌خواهید نقش مدیریتی داشته باشید، این شغل  برای شما مناسب است. مدیریت کارکنان شعبه و افزایش کمیت و کیفیت خدمات مالی به مشتریان از وظایف اصلی رئیس شعبه بانک است.

 

 

کار رئیس شعبه بانک چیست

فراهم کردن امکانات و شرایطی که مشتریان به کمک آن‌ها بتوانند  نیازهای پولی و بانکی خود را رفع کنند، بانکداری نامیده می‌شود. مسئولیت انجام درست بانکداری در سطح هر شعبه بر عهده مسئول آن یا رئیس شعبه بانک است.

رئیس شعبه بانک باید به خوبی با بخش‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها آشنا و اطلاعات مالی و بانکی به روزی داشته باشد. او باید روابط عمومی بسیار خوب و توان مدیریت و رهبری کارکنان را داشته باشد. معمولا مشتریان خاص شعبه که آورده‌های مالی خوبی  دارند، با او مراوده زیادی دارند. بنابراین رئیس شعبه باید از توان برقراری ارتباط اجتماعی خوبی برخوردار باشد و شرایط انجام سریع و با دقت کارهای بانکی آن‌ها را در شعبه توسط کارکنان فراهم کند. مسئولیت همه کارها و اتفاقاتی که در شعبه بانک رخ می‌دهد، بر عهده رئیس شعبه  است. بنابراین باید فردی دقیق، تیزبین و دارای توان خوب در مدیریت بحران‌های احتمالی باشد.

همه عملیات بانکی و مالی شعبه با مسئولیت رئیس شعبه انجام می‌گیرد. او باید به طور مرتب وضعیت مالی، روند افزایش یا کاهش سپرده‌ها، تعداد اسناد مالی و...  شعبه را بررسی کند و با برنامه‌ریزی درست برای ارتقای درجه شعبه و کارکنان آن تلاش کند. زیرا این امر هم زمینه ارتقای مناسب برای رئیس شعبه و کارکنان را فراهم می‌کند و هم پاداش‌های مالی خوبی برای آن‌ها به همراه دارد.

معتمد بودن نیز یکی از شاخص‌های اصلی در انتخاب رئیس شعبه بانک توسط مدیران ارشد است زیرا در صورتی که رئیس شعبه فردی درستکار و صادق نباشد، احتمال زیادی برای سوء استفاده‌های مالی او در شعبه وجود دارد.

رسیدن به شغل ریاست شعبه بانک با طی یک سلسله مراتب انجام می‌شود. یعنی فرد پس از استخدام در بانک و سال‌ها فعالیت در سمت‌های تحویل‌دار، عضو ارشد و معاونت شعبه، به ریاست شعبه منصوب می‌شود. این فرآیند ممکن است در بانک‌های خصوصی و دولتی کمی با هم تفاوت داشته باشد. اما آخرین پست در هر شعبه همان رئیس شعبه بانک است که فرد علاوه بر تجربه و سابقه خوب شرایط دیگری از جمله تاهل و ... را نیز باید داشته باشد.

ساعت کاری بانک‌ها و موسسات مالی معمولا از ۸ صبح تا ۴ بعد از ظهر است که شاید در بانک‌ها و موسسات مالی خصوصی کمی بیشتر باشد. البته کارکنان و مسئولان شعبه همیشه صبح‌ها زودتر از همه می‌آیند و عصرها دیرتر از همه می‌روند. رئیس بانک باید همیشه در شعبه حضور داشته باشد مگر در زمان‌هایی که برای شرکت در جلساتی در سازمان مرکزی، خارج از شعبه  است. در زمان نبود رئیس شعبه، معاون شعبه مسئول اصلی کارها است.

وظایف رئیس شعبه بانک

  • مطالعه دستورالعمل‌ها و بخش‌نامه‌های جدید بانک و انتقال آن‌ها به کارکنان شعبه
  • برنامه‌ریزی برای بهبود عملکرد و جایگاه شعبه: رئیس شعبه با بررسی وضعیت عملکرد و گزارش و اسناد مالی شعبه، برای رسیدن به اهداف سالانه تعیین شده از سوی سازمان مرکزی بانک، بالا بردن درجه شعبه خود و افزایش کیفیت خدمات آن برنامه‌ریزی می‌کند.
  • بررسی نیازهای مشتریان و برنامه‌ریزی مطابق با آن‌ها: رئیس شعبه باید با دقت مشتریان مختلف را بررسی کند و نیازهای آنان را شناسایی و برای ارائه خدمات مناسب به آن‌ها برنامه‌ریزی کند. همچنین باید برای جذب مشتریان جدید و خوب بانکی هم تلاش کند.
  • نظارت بر خدمات ارزی و ریالی کلان شعبه و تایید آن‌ها در صورت بدون اشکال بودن
  • نظارت بر معوقه‌های بانکی مشتریان و برنامه‌ریزی برای پیگیری وصول آن‌ها
  • ایجاد انگیزه در کارکنان و آموزش آنها در صورت نیاز: رئیس شعبه بانک باید بین کارکنان شعبه هماهنگی ایجاد کند و با ارزیابی صحیح کار و دادن پاداش مناسب به کارکنان، انگیزه لازم را در آن‌ها به وجود آورد. همچنین باید در موارد لزوم تجربیات و اطلاعات خود را به کارکنان منتقل کند و آموزش‌های لازم را به آن‌ها بدهد.
  • نظارت بر کار کارمندان شعبه: رئیس شعبه باید به دقت کارهای کارکنان شعبه را تحت نظر داشته باشد و بین آن‌ها هماهنگی لازم را به منظور ارائه با کیفیت‌ترین خدمات بانکی ایجاد کند.
  • رفع مشکلات شعبه و حل شکایات مشتریان: در صورتی که مشتری از روند ارائه خدمات بانکی توسط کارمندی راضی نباشد یا درگیری در شعبه ایجاد شود، وظیفه رسیدگی سریع و رفع آن مشکل و کسب رضایت مشتری به عهده رئیس شعبه بانک است.
  • شرکت در جلسات یا کنفرانس‌ها: معمولا در سازمان مرکزی بانک به منظور انتقال تغییرات و تصمیمات جدید مدیران ارشد به روسای شعب و گاهی هم‌فکری با آن‌ها، جلسات منظمی برگزار می‌شود که رئیس شعبه بانک باید در آن‌ها شرکت کند. در این جلسات وی از طریق برقراری ارتباط با روسای سایر شعب از وضعیت و شرایط آن‌ها اطلاع می‌یابد و گاهی مشورت‌ها و توافق‌های خوبی بین آن‌ها رد و بدل می‌شود.
  • دادن گزارش وضعیت شعبه به مدیران ارشد و سازمان مرکزی بانک

مهارت  و دانش مورد نیاز رئیس شعبه بانک

  • توان مدیریت و برنامه‌ریزی برای نظارت کافی بر کارکنان و امور مالی و پولی شعبه
  • مهارت‌های ارتباطی عالی برای برقراری ارتباط خوب با کارکنان، همکاران و مشتریان
  • توان تصمیم‌گیری و مدیریت بحران برای مدیریت و رفع مشکلات و مسایل شعبه
  • مهارت‌های بازاریابی و فروش برای بررسی مشتریان موجود و جدید و برنامه‌ریزی مناسب برای جذب سرمایه آن‌ها در بانک
  • صداقت و امانت داری زیرا منابع مالی شعبه در اختیار او است و شرایط برای هر گونه سوء استفاده مالی فراهم است، بنابراین درستی و صداقت از ویژگی‌های اصلی و لازم این شغل است
  • آشنایی کامل با قوانین مالی و بانکی برای انجام مدیریت خوب بانکی، داشتن اطلاع کامل از قوانین و دستورالعمل‌ها و به روز بودن رئیس شعبه لازم و ضروری است.

فرصت‌های شغلی و بازار کار رئیس شعبه بانک

رئیس شعبه در بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری دولتی و خصوصی مشغول به کار است. البته برای رسیدن به پست ریاست شعبه معمولا ابتدا به عنوان یک کارمند در بانک استخدام می‌شوید و پس از گذشت چند سال و کسب تجربه و طی کردن سلسله مراتب سازمانی می‌توان رئیس شعبه بانک شد. البته در چند سال اخیر در پی تاسیس بانک‌های خصوصی، گاهی آگهی‌های استخدامی از سوی آن‌ها برای جذب روسای شعبه بانک‌های دولتی برای بهره‌گیری از تجارب آن‌ها منتشر می‌شود.

درباره میزان استخدام بانک‌ها در کشور آمار دقیقی در دسترس نیست. در بانک‌های دولتی تعداد استخدام‌ها بسیار کاهش یافته است زیرا بسیاری از خدمات بانکی الکترونیکی شده است و همچنین مطابق با سیاست‌های خصوصی‌سازی کشور، بانک دولتی جدیدی افتتاح نشده و نخواهد شد. بنابراین روند استخدام در بانک‌های دولتی به شدت رو به کاهش است. اما در حوزه بانک‌های خصوصی شرایط کمی متفاوت است. علی‌رغم الکترونیکی شدن بسیاری از خدمات، به دلیل خصوصی و رقابتی شدن فضای حاکم بین بانک‌ها و موسسات مالی، هر چند وقت یکبار شاهد تاسیس بانک یا موسسه مالی خصوصی جدیدی هستیم. این یعنی روند استخدام بانک‌ها در این بخش در چند سال آینده رو به افزایش است.

 

 

البته بدیهی است تعداد پست رئیس شعبه در هر بانک یا موسسه مالی و اعتباری نسبت به پست‌های کاربری شعبه بسیار کمتر و محدودتر است. زیرا هر شعبه یک رئیس شعبه اما چندین کاربر دارد. بنابراین رقابت برای تصدی پست رئیس شعبه بین کارکنان زیاد است و افرادی که تجربه و توانایی مناسبی دارند می‌توانند در این رقابت پیروز شوند.

شخصیت‌های مناسب شغل رئیس شعبه بانک

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی‌های شخصیتی، ارزش‌ها، علایق، مهارت‌ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم‌ترین این عوامل ویژگی‌های شخصیتی است. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فرد ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت اند. به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ‌های شخصیتی مختلف در همه مشاغل هستند و نمی‌توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ‌های شخصیتی خاصی در این شغل موفق می‌شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ‌های شخصیتی که برای این شغل معرفی می‌شوند، عموما این کار را بیشتر می‌پسندند و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته‌اند.

 

برای مشاهده سایر مشاغل اینجا کلیک کنید

 

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۴ نظر برای آشنایی با شغل رئیس شعبه بانک

  • N
    Nari
    ۱۰ آذر ۱۳۹۹، ۲۳:۰۴
    ببخشید ایا میتوان با کسب مدارج بالا تر درشته بانکداری بدون سابقه و بدون فعالیت در سمت های دیگر در سمت ریاست بانک نشست
    • m
      m
      ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۹:۵۰
      سلام خیر چون به شدت به تجربه بستگی داره نه سواد
    • پ
      پرییا
      ۱۳ بهمن ۱۳۹۴، ۲۳:۳۵
      سلام بانک چ رشته های میتوانندکارکنند؟؟؟ایا بارشته ای تی میشه توبانک کارکرد؟؟
      • m
        m
        ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۹:۵۱
        سلام بله

      لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

      ثبت پاسخ