خبر استخدام زنان در محیط بانی

فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست از استخدام زنان در حوزه محیط بانی خبر داد.به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، جمشید محبت خانی فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست در نشست پایانی سال که امروز (یکشنبه ۱۹ اسفند ماه) برگزار شد، با اشاره به استخدام محیط بان خانم اظهار کرد: رویکرد سازمان حفاظت محیط زیست و یگان حفاظت سازمان، اجتماعی است. به همین دلیل ما به دنبال مقابله و برخورد نیستیم.

وی با اشاره به آموزش محیط بانی در مدارس افزود: محیط بانان از سال گذشته تاکنون برای آموزش دانش آموزان و اولیا مدارس حضور یافتند که انجام این اقدامات در سال جاری نسبت به سال گذشته ۱۳۴ درصد افزایش یافته است.

محبت خانی گفت: در سال گذشته سفیران محیط بانی حدود ۳۷ هزار و ۵۸۲ ساعت حضور داشتند که این میزان در سال جاری حدود ۸۷ هزار ساعت بود.

وی با اشاره به اجرای طرح ۱۰۰ محیط بان در مدارس در سال جاری افزود: اجرای این طرح برای سال آینده نیز ادامه خواهد یافت.

فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: در راستای اجرای طرح ۱۰۰ میحط بان در مدارس، به دنبال استخدام محیط بان خانم با لباس محیط بانی در مدارس دخترانه هستیم.

وی بیان کرد: در حوزه محیط بانی از خانم‌ها در پست‌های یگان حفاظت و یا در ردیف‌های اداری استان‌ها بهره خواهیم برد و محیط بانان خانم در مدارس دخترانه سفیران محیط زیست هستند.

محبت خانی گفت: محیط زیست یکی از ارگان‌های امنیتی ملی و حافظ محیط زیست است.

وی تصریح کرد: نباید به محیط بانان صرفاً به عنوان عامل مبارزه با شکارچیان نگاه کنیم، باید زنان محیط بان داشته باشیم تا در جامعه اثرگذار باشند. این اقدام در ارگان‌های دیگر نیز صورت گرفته است به طوری که راهنمایی و رانندگی در بستن کمربند ایمنی کرد، ما نیز می‌توانیم در یگان حفاظت محیط زیست انجام دهیم.

محبت خانی در رابطه با افزایش ۳۴۲ درصدی برخورد با جرایم سایبری (فضای مجازی) نیز گفت: در برخورد با متخلفان از ۶ هزار و ۶۰۰ پرونده در سال گذشته به ۲۹ هزار پرونده افزایش داشتیم.

فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: ۸ مورد صید و فروش غیر مجاز خزندگان در سال ۹۶ داشتیم که این رقم در سال ۹۷ به ۳۲۷ مورد یعنی ۳۹۰ درصد افزایش یافت و زنده گیری خزندگان نیز ۹۱ مورد در سال ۹۶ و ۷۰۰ مورد در سال ۹۷ داشتیم که با افزایش ۸۳۶۰ درصدی مواجه بودیم.

وی از افزایش ۲ درصدی تشکیل پرونده‌ها خبر داد و افزود: امسال کشف سلاح و برخورد با آن‌ها افزایش داشته و با افرادی که سلاح غیر مجاز حمل می‌کنند، برخورد جدی خواهیم داشت و مطمئنا بر جرایم آن‌ها نیز افزوده خواهد شد.

محبت خانی با بیان اینکه ۱۰۰ سرباز را در محیط بانی تقسیم وظیفه کردیم، تصریح کرد: سربازان با متخلفان و افرادی که گونه‌ای شکار کرده‌اند به شدت برخورد خواهند کرد، اما تاکید ما دستگیری در شروع به شکار است که همین موضوع باعث افزایش دستگیری ۲۴ درصدی شده است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست درباره چهارشنبه آخر سال تصریح کرد: آلودگی هوای شهر تهران به ویژه در چهارشنبه آخر سال به دو برابر افزایش می‌یابد که این به دلیل سوزاندن لاستیک‌ها و چوب‌های خشک است.

وی افزود: این آلودگی هم برای افراد و هم حیات وحش و همچنین برای محیط زیست مضر است و ضروری است که تمهیداتی برای جلوگیری از این آلودگی ایجاد شود.

محبت خانی گفت: ما نباید برای سنت‌های قدیمی هم اکنون هوا را آلوده کنیم. امسال باید از میزان آتش زدن درختان، طبیعت و همچنین آلودگی هوا بکاهیم.

وی افزود: نیرو‌های محیط بانی نیز برای مقابله با هر حادثه‌ای از جمله حریق در طبیعت آمادگی کامل دارند و همچنین یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست با شهرداری‌ها جهت جمع‌آوری زباله‌هایی که قابل اشتعال هستند، همکاری می‌کند.

فرمانده یگان حفاظت در ادامه گفت: یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست همچنین با دستگاه‌های سیاسی برای جمع آوری زباله‌ها در مکان‌های تعبیه شده هماهنگی‌ها و مکاتباتی را انجام داده است.

سرهنگ محبت خانی همچنین در رابطه با جمع آوری مار‌های آبی، سمندر لرستانی، لاکپشت‌ها و ماهی زبرا در میادین میوه تره بار افزود: با فروشندگانی که نسبت به عرضه این گونه‌ها در میادین میوه و تره بار اقدام می‌کنند برخورد جدی می‌شود و به مردم ابلاغ می‌کنیم که خرید و فروش این گونه‌ها در بازار جرم است.

وی افزود: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه خرید و فروش این موجودات در میادین میوه و تره بار حتما موضوع را به سامانه ۱۵۴۰ اطلاع دهند.

فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: گشت‌های محسوس و غیرمحسوسی را برای برخورد با متخلفین جرایم صید و فروش گونه‌های در حال انقراض راه اندازی کرده‌ایم.

وی با اشاره به سمبل‌های آبی اظهار کرد: هنوز برای سمبل‌های آبی مکاتبه‌ای نشده است، اما عرضه این گونه در بازار جرم محسوب می‌شود و در صورت انجام مکاتبات درباره این گونه حتما با متخلفان برخورد خواهیم کرد.

سرهنگ محبت خانی تصریح کرد: بر اساس قانون صید و شکار، جریمه خرید و فروش سمندر لرستانی ۳۰۰ هزار تومان، لاکپشت ۲۰۰ هزار تومان و مار آبی ۲۰ هزار تومان است.

وی بیان کرد: بر اساس این آمار که مربوط به سال ۱۳۹۴ است این میزان جرایم باید به روز شود تا تاثیرگذاری آن برای بازدارندگی خرید و فروش حیات وحش نیز بیشتر باشد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به خرید و فروش ماهی‌های زنده در میادین میوه و تره بار اظهار کرد: همان طور که می‌دانید ماهی نیز مانند هرگونه جانوری دیگر حق زندگی دارد و ۹۹ درصد ماهی‌های قرمز در بطری‌های شیشه‌ای پس از مدتی کشته می‌شوند.

وی بیان کرد: باید برای ماه‌ها خرید و فروش ماهی زبرا جرم انگاری شود و این فرهنگ را در بین مردم گسترش دهیم که ماهی‌های قرمز جزء هفت سین عید نیستند.

محبت خانی گفت: رهاسازی گونه‌های ماهی و همچنین سبزه‌ها در طبیعت علاوه بر اینکه موجب آلودگی زیست‌محیطی می‌شوند، باعث ضرر رساندن به تنوع زیستی و همچنین گونه‌ها و جانداران بومی در طبیعت نیز خواهند شد.

وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری شهرداری‌ها، محلی را برای رهاسازی ماهی‌های قرمز در نظر گرفته است.

فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه افرادی که اقدام به پرتاب زباله از خودروهای خود می‌کنند، مشمول جریمه می‌شوند، گفت: نیروی راهور مانند سال‌های گذشته برای افرادی که نسبت به پرتاب زباله از خودروهای خود اقدام می‌کنند، جرایمی را در نظر گرفته است.

وی افزود: جریمه پرتاب زباله از خودرو در جاده‌ها ۳۵ هزار تومان و در داخل شهر‌ها ۲۵ هزار تومان است.

محبت خانی بیان کرد: از مردم می‌خواهیم که زباله‌های خود را داخل کیسه‌های زباله‌ای که توسط محیط بانان در اختیارشان قرار داده می‌شود، بریزند.

وی در رابطه با رزمایش ۴ یگان حفاظت کشور در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست، یگان حفاظت جنگل داری، یگان حفاظت امور اراضی و یگان حفاظت شهرداری‌ها برای ساماندهی و هماهنگی بیشتر در ایام عید رزمایشی را انجام خواهند داد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست با بیان اینکه کارت‌های همیار محیط بانان از اردیبهشت ماه صادر می‌شود، گفت: کارت‌های همیار محیط بانان تا اردیبهشت سال آینده از درجه اعتبار ساقط و کارت‌های جدید پس از آن صادر می‌شود و افرادی که صلاحیت احراز داشته باشند کارت آن‌ها از طریق یگان حفاظت صادر خواهد شد.

وی ادامه داد: سالانه برای محیط بانان افتخاری همایشی برگزار خواهیم کرد، چرا که محیط بانان افتخاری ناجی محیط زیست هستند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 برای مشاهده صفحه اصلی استخدام محیط زیست اینجا کلیک نمایید

 

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ