نیاز فوری به حداقل ۱۰۰هزار پرستار در کشور

عضو شورای عالی نظام پرستاری در نشست شورای عالی نظام پرستاری با حضور وزیر بهداشت اظهار کرد: نسبت پرستار به تخت در کشور‌های دیگر جهان حداقل سه نفر به ازای هر تخت بیمارستانی و نسبت پرستار به ازای هر هزار نفر جمعیت در جهان، سه نفر است؛ اما در کشور ما نسبت پرستار به تخت ۰.۹۵ به ازای هر تخت است و نسبت پرستار به ازای هر هزار نفر جمعیت ۱.۵ است.

نایب‌رئیس اول شورای عالی نظام پرستاری با بیان این که سالانه ۶۰۰۰ پرستار در کشور بازنشسته می‌شوند؛ گفت: به علت کمبود شدید نیروی پرستاری حداقل ۱۰۰ هزار نیروی پرستاری دیگر باید به صورت فوری و ضرب الاجل جذب شوند.
به گزارش بازارکار، قاسم ابوطالبی؛ عضو شورای عالی نظام پرستاری در نشست شورای عالی نظام پرستاری با حضور وزیر بهداشت اظهار کرد: نسبت پرستار به تخت در کشور‌های دیگر جهان حداقل سه نفر به ازای هر تخت بیمارستانی و نسبت پرستار به ازای هر هزار نفر جمعیت در جهان، سه نفر است؛ اما در کشور ما نسبت پرستار به تخت ۰.۹۵ به ازای هر تخت است و نسبت پرستار به ازای هر هزار نفر جمعیت ۱.۵ است.

وی افزود: بسیاری از کشور‌هایی که مقصد مهاجرتی پرستاران ما هستند نسبت پرستار به جمعیت شان بالای ۱۰ تا ۱۴ نفر است، به عبارت دیگر پرستاران کشور ما با نسبت ۱.۵ نفر به ازای هر هزار نفر جمعیت به کشور‌هایی مهاجرت می‌کنند که نسبت پرستار به جمعیت در آن‌ها ۱۴ نفر است.

نایب‌رئیس اول شورای عالی نظام پرستاری ادامه داد: قرار بود در برنامه چهارم و پنجم توسعه سالانه ۱۰ هزار پرستار استخدام شوند که این اتفاق نیفتاد و مقرر شده بود که در پایان برنامه ششم توسعه نسبت پرستار به تخت ۲.۵ نفر باشد، اما این اتفاق نیفتاد. در عین حال ۱۶ هزار تخت بیمارستانی نیز در دولت جدید افتتاح شده و ۷۰۰۰ تخت نیز در آستانه افتتاح است و بنابراین باید به جذب پرستاران توجه بیشتری شود، زیرا با کمبود بسیار زیادی در حوزه پرستاری مواجه هستیم.

عضو شورای عالی نظام پرستاری گفت: همچنین سالانه ۶۰۰۰ پرستار در کشور ما بازنشسته می‌شوند و نتیجه آن کمبود شدید نیروی پرستاری در بخش‌های بیمارستانی است.

وی با بیان این که مقام معظم رهبری نیز تاکید کردند که اگر کمبود نیرو داشته باشید در بزنگاه‌های تاریخی دچار مشکل می‌شوید؛ گفت: ما در دوران کرونا دیدیم که کمبود نیرو چه مشکلاتی می‌تواند ایجاد کند؛ در ایام کرونا ما به اجبار از نیرو‌های ۸۹ روزه استفاده کردیم و نیرو‌های ۸۹ روزه به نیرو‌های طرحی تبدیل شدند و بعد از فروکش کردن کرونا هم خانه نشین شدند.

ابوطالبی با بیان این که کمبود پرستار هزینه‌های آشکار و پنهانی دارد؛ تصریح کرد: هزینه‌های آشکار شامل خستگی و فرسودگی شغلی و مهاجرت پرستاران است. بسیاری از پرستاران، مشکلات معیشتی دارند و نبود استخدام باعث مهاجرت بخشی از آن‌ها می‌شود. در حوزه هزینه‌های پنهان نیز عدم توانایی ارائه خدمات مطلوب، باعث افت کیفیت مراقبت‌های پرستاری و افزایش مرگ و میر بیماران می‌شود.

وی بیان کرد: درخواستی که از وزارت بهداشت داریم این است که به صورت ضرب‌الاجل تعداد نیرو‌های پرستاران افزایش یابد؛ الان ۲۴۰ هزار پرستار فعال داریم، اما حداقل ۱۰۰ هزار نیروی پرستاری دیگر به صورت فوری و ضرب الاجلی نیاز داریم.

به نقل از تسنیم، عضو شورای عالی نظام پرستاری با اشاره به مشکلات اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری نیز اظهار کرد: تعرفه گذاری خدمات پرستاری نیز پس از ۱۴ سال با تاکید مقام معظم رهبری و با پیگیری دولت سیزدهم مطرح و اجرا شد، اما متاسفانه در وضعیت معیشتی پرستاران تغییر زیادی ایجاد نشد، زیرا در احصا و بازتوزیع تعرفه مشکل به وجود آمد و آنچه باید، اجرا نشد به طوری که برای سال ۱۴۰۳ تعداد ۵۵ بسته خدمتی پرستاری به شورای عالی بیمه سلامت پیشنهاد شد، اما کارشناسان شورای عالی بیمه آن را نپذیرفتند.

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ