بکارگیری ۲ هزار عضو هیات علمی وابسته در پایتخت

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران گفت: امسال بیش از ۱۰ هزار دستیار آموزشی جذب خواهیم کرد که ۲ هزار نفر اعضای هیات علمی وابسته در استان تهران جذب خواهند شد.

به گزارش بازارکار به نقل از ایلنا، «جواد محمدی» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران با تاکید بر اجرای اسناد بالادستی در دانشگاه آزاد از جمله سند دانشگاه اسلامی، بیان کرد: همه باید خود را ملزم به اجرای اسناد بالادستی بدانیم که نقشه راه تعالی و تحول است. دانشگاه آزاد اسلامی ظرفیت بالایی از نظر منابع انسانی مشتمل بر هیات علمی و دانشجو دارد؛ اساتید خوبی در این دانشگاه تدریس می‌کنند و می‌توانند نقش آفرین باشند. ما به دانشجویان دانشگاه آزاد نگاهی کاربردی داریم و به دنبال این هستیم که اشتغال پیدا کنند و اتفاقا در کشور خودمان شغل پیدا می‌کنند که جزو افتخارات ماست.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران تاکید کرد: ما ظرفیت‌های متعددی داریم از جمله استاد وابسته؛ تمام کسانی که دکتری دارند و عضو هیات علمی در دانشگاه‌های دیگر هستند و توان تدریس و کار علمی پژوهشی در دانشگاه آزاد دارند، می‌توانند برای طرح استاد وابسته ثبت نام کنند. امسال بیش از ۱۰ هزار دستیار آموزشی جذب خواهیم کرد که ۲ هزار نفر اعضای هیات علمی وابسته در استان تهران جذب خواهند شد.
محمدی ادامه داد: دستیار آموزش نیز از دیگر ظرفیت‌های ایجاد شده است و اولویت جذب با دانشجویان دکتری خودمان است. استقبال خوبی از این طرح صورت گرفته است.
او اضافه کرد: در دانشگاه آزاد استان تهران دنبال ماموریت گرایی واحدهای دانشگاه هستیم. ماموریت گرایی به معنی رها کردن سایر فعالیت‌ها نیست. به عنوان مثال در حوزه اقتصاد اگر واحدی توانمند است ماموریت آن اقتصادی می‌شود و در نهایت باید به حل مسائل ملی و اولویت دار کشور ختم شود.
به گفته محمدی امسال که در نامگذاری سال مسئله مهار تورم توسط رهبر انقلاب تاکید شده است، برای واحد دانشگاه آزاد که ماموریت اقتصادی دارد این امر باید هدف باشد و از ظرفیت‌های مختلف حتی ظرفیت خصوصی بهره ببرد و به نظام تصمیم گیری کشور راهکار ارائه دهد. او تصریح کرد: در فرایندی مسئله محور و ماموریت گرایی به دنبال حل مسائل کشور می‌رویم. در این مسیر باید کرسی‌های تخصصی در راستای تحقق این امر تشکیل داده شود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: هم افزایی میان مراکز آموزش عالی در حوزه‌های علمی، فناوری، پژوهشی و فرهنگی از دیگر محورهای مورد تاکید دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران است. هم افزایی به نظام آموزش عالی کمک می‌کند تا در ارتقای علمی فناوری کشور موثر واقع شود و هدف از این هم افزایی، تحقق مرجعیت علمی و فرهنگی است. وقتی کشور به سمت مرجعیت علمی حرکت کند، نظام جمهوری اسلامی ایران از آن بهره خواهد برد. هم افزایی در حل مسائل کشور همچنین برای حرکت در مرزهای دانش بسیار موثر است.
محمدی با اشاره به دو رویکرد مسئله محوری که نگاه به نیازهای جامعه دارد و حرکت در مرزهای دانش در ماموریت گرایی دانشگاه آزاد استان تهران گفت: حرکت در مرزهای دانش و پاسخگویی به نیازهای جامعه به مرجعیت علمی کمک می‌کند و هر دو در اسناد بالادستی ذکر شده است. اقتصاد دانش بنیان از دیگر اولویت‌های ماست که در همکاری با سایر واحدها پیگیری می‌شود. ما زیرساخت‌ها و منابع انسانی قوی داریم و زمینه بسیار خوبی برای مشارکت با بخش خصوصی و دیگر مراکز آموزش عالی برای تحقق اقتصاد دانش بنیان فراهم است.
محمدی یادآوری کرد: ما باید همواره به دنبال تحقق اهداف نامگذاری سال‌ها باشیم و محوریت ارتقای اقتصاد بارها توسط رهبر انقلاب در نام‌گذاری سال‌ها تاکید شده است و ما باید خود را ملزم به تحقق این نام‌گذاری بدانیم.
رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران خاطرنشان کرد: به کمک دانشجوها و املاک و سایر ظرفیت‌هایمان باید با مولدسازی بتوانیم در اقتصاد و تولید و اشتغال دانش بنیان موثر واقع شویم و با استفاده از درآمدزایی از شهریه‌ها فاصله بگیریم. در بحث اقتصاد دانش بنیان و مولدسازی یکی از رویکردها همکاری با شرکت‌های بزرگ دانش بنیان است و سندیکاهای که وجود دارد به همکاری با دانشگاه آزاد علاقه دارند.
محمدی افزود: ما می‌توانیم در مرزهای دانش و نیاز کشور محصولاتی با مشارکت شرکت‌های دانش بنیان تولید کنیم که حتی صادر شوند. خدمات به جامعه یکی دیگر از مسیرهای اقتصاد دانش بنیان و درآمدزایی است؛ آمریکا ۸۰ درصد GDP خود را از خدمات کسب می‌کند و این رقم در ایران کمی بیش از ۵۰ درصد است. ما ظرفیت بالایی داریم که GDP را به سمت خدمات ببریم. فقط تولید موظف نیست که GDP را تامین کند، بخش عمده‌ای از GDP باید به سمت خدمات برود و علاوه بر درآمد، اشتغال بالایی ایجاد کند.
او اظهار کرد: دانشگاه آزاد در برخی خدمات رتبه اول را دارد از جمله در پیوند کلیه در بیمارستان فرهیختگان که از افتخارات دانشگاه آزاد در استان تهران است. همچنین قرار است جذب دانشجوی بین الملل در استان تهران به لحاظ کمی و کیفی توسعه یابد. هم اکنون ۱۰ هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه آزاد استان تهران درس می‌خوانند. عمده دانشجویان خارجی ما از کشورهای عراق، افغانستان، سوریه، یمن، لبنان، ترکیه، ژاپن و… هستند.
محمدی اظهار کرد: در کل کشور ۱۰۰ هزار دانشجوی خارجی داریم و می‌خواهیم خدمات به این دانشجویان را از فرودگاه تا فرودگاه تامین کنیم تا از نظر علمی و خدماتی وضعیت آن‌ها ارتقا یابد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران عنوان کرد: مدارس و مهدکودک‌ها از دیگر امکانات دانشگاه آزاد اسلامی است. ما به سمت ارتقای علمی و فرهنگی آن‌ها می‌رویم به گونه‌ای که فارغ التحصیلان مدارس سما دلبسته نظام و کارآفرین باشند. ما به هنرستان‌هایی ارتقا یافته برای پاسخ به نیازهای جامعه احتیاج داریم. همچنین مدارس تخصصی لازم است، مانند مدارس علوم انسانی که از اهداف ماست. دانشکده‌های تعلیم و تربیت در استان به همین منظور طراحی شده تا پشتوانه مدارس ما باشند و در تحقق اهداف موثر واقع شوند.
محمدی ادامه داد: بسیاری از خانواده‌ها دنبال این هستند که فرزندان خود را در مدرسه‌ای نام‌نویسی کنند که آینده خوبی داشته باشند. وقتی اسم مدارس استعدادهای درخشان را می‌شنویم تصور خوبی از آن‌ها داریم و سعی می‌کنیم مدارس سما نیز اینگونه باشند و در کشور بدرخشند و در المپیادها مدال آوری کنند و در آینده کشور موثر باشند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران اظهار کرد: ما نیاز به تکنسین‌های کارخانه‌ای داریم. باید هنرستان‌هایی داخل کارخانه‌ها داشته باشیم و تکنسین تربیت کنیم و فارغ التحصیلان این هنرستان‌ها از نظر اشتغال و آینده خیالشان راحت باشد. چه لزومی دارد همه دانش آموزان به دانشگاه بروند و با لیسانس و فوق لیسانس و دکتری بعد از فارع التحصیلی دنبال شغل بگردند؟ می‌توانیم دانش آموزان هنرستان‌های داخل کارخانه را به عنوان تکنسین وارد کارخانه‌ها کنیم و ضرورتی برای رفتن به دانشگاه نداشته باشند. همچنین دانشجویان نیز نباید فکر کنند اگر فارغ التحصیل شدند حتما باید در دانشگاه تدریس کنند؛ این نگاه غلط است. در کشورهای خارجی هم درصد کمی از فارغ التحصیلان دنبال تدریس در دانشگاه هستند و بیشتر می‌خواهند در شغلی متناسب با رشته خود قرار بگیرند.

منبع : ایلنا

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ