کمبود ۱۹ هزار مراقب سلامت در مدارس

مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش با اعلام اینکه با کمبود ۱۹ هزار مراقب سلامت در مدارس مواجه هستیم گفت: در حال حاضر کل مربیان سلامت مدارس کشور ۶ هزار و ۵۰۰ نفر است


مدیر کل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه امسال مجوز پذیرش ۴۰۰ دانشجو معلم برای تحصیل در دانشگاه فرهنگیان در رشته بهداشت معلم اخذ شده است گفت: دوره تربیت مراقبین سلامت مدارس نیز با برگزاری دوره هایی تخصصی در پنج قطب کشور با حضور بیش از ۷۰۰ نفر برگزار می شود.

به گزارش بازارکار، نشست خبری مدیر کل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش با موضوع “برنامه کشوری تربیت مدرس مراقبین سلامت با عنوان مدیریت بحران در شرایط اضطراری” ظهر امروز ۲۶ تیرماه برگزار شد.

دکتر “اعظم گودرزی” مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: دفتر سلامت و تندرستی با استناد به اسناد بالادستی و منویات مقام معظم رهبری بر سه محور تاکید دارد؛ اولین محور جذب و توانمندسازی نیروی انسانی است.

پذیرش ۴۰۰ دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان در رشته بهداشت

گودرزی توضیح داد: امسال مجوز پذیرش ۴۰۰ دانشجو معلم برای تحصیل در دانشگاه فرهنگیان در رشته بهداشت معلم را گرفته‌ایم و توانمندسازی مراقبین سلامت مدارس نیز با برگزاری دوره هایی تخصصی دوره هایی دنبال می‌شود.

گودرزی با بیان اینکه کل مربیان سلامت مدارس کشور ۶ هزار و ۵۰۰ نفر است، گفت: بیش از ۷۱۰ نفر دانشجو معلم در رشته بهداشت مدارس داریم و مجوز جذب ۴۰۰ دانشجو معلم گرفته شده و ۳۱۰ دانشجو معلم در همین رشته از سال قبل جذب شدند که تا به حال دو ترم هم در رشته مراقب سلامت درس خوانده اند.

او ضمن تاکید به اینکه دوره هایی برای توانمندسازی نیروی انسانی مراقب سلامت برگزار شده، گفت: بالغ بر ۷۰۰ مراقب سلامت و کارشناس در این دوره های تربیت مدرس شرکت کرده اند. با توجه به شرایط زیست بوم جدید، دوره تربیت مدرس کشوری در تابستان برای مراقبین سلامت با مشارکت اساتید مطرح برگزار کنیم. ۱۰ درصد مراقبین در این دوره تربیت مدرس حوزه سلامت شرکت کردند و در پنج قطب کشور برای این امر برنامه ریزی شده که در دو قطب برگزار شده است.

گودرزی با بیان اینکه ۸۰ درصد مدارس ابتدایی مراقب سلامت دارند و اولویت با حضور مراقب سلامت در این مقطع است، ادامه داد: ما برای گسترش صلاحیت حرفه ای و ارتقای شایستگی همکاران تلاش می کنیم. برنامه ما این است که الگوی تسری و عملی مدیریت بحران را برای مراقبت سلامت پیاده کنیم تا مراقب بداند در مواقع بحران باید چه کند و اگر مانعی در طول سال پیش آمد بداند چه طراحی و الگوی مدیریت بحرانی برای کاهش ریسک حرفه ای ضرورت دارد. دوره ها در استان فارس، کردستان، قم، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی برگزار شد. اصول مدیریت بحران، روانشناسی فضای مجازی و… را آموزش می بینند و به عنوان مدرس در استان خود می توانند به عنوان ندرس کشوری مراقبین سلامت و سایر فرهنگیان با ویژه مدیران مدارس را آموزش دهند. امیدواریم آموزش ها به شکل آبشاری به کلیه همکاران منتقل شود.

گودرزی تاکید کرد: به زودی دوره های مجازی پدافند غیر عامل هم برگزار خواهد شد. ایجاد و تجهیز فضای بهداشتی از دیگر موضوعات مورد توجه است. دانش آموزان باید محیط ایمنی برای دریافت کمک سلامت در مدرسه داشته باشند. همچنین امسال ۸ و نیم درصد در تجهیز و ایجاد اتاق های بهداشت مدارس رشد داشته ایم. توسعه محتوای بهداشتی از دیگر موضوعات ماست. مراقبین سلامت کلاس درس بهداشت ندارند و فقط کتاب سلامت داریم و کتاب هایی مانند سفیران سلامت که سرفصل های خوبی دارد مدیریت بحران را در قالب فایل هایی به ادارات کل آموزش و پرورش کشور ارسال می کنیم تا مدیریت قبل، حین و پس از بحران را یاد بگیرند.

بیش از هزار اثر کشوری به دبیرخانه جشنواره سفیران سلامت رسید

او با اشاره به اینکه جشنواره سفیران سلامت دانش آموزی نیز برای دانش آموزان برگزار می شود که ۷ دوره برگزار شده و مهرماه جاری نیز هشتمین دوره کلید می خورد و مدیریت بحران به محورهای جشنواره اضافه می‌شود. همچنین پویش های متعددی در دفتر سلامت برگزار کردیم. بیش از هزار اثر کشوری به دبیرخانه جشنواره سفیران سلامت رسید. ۹۸ آثار ملی جایزه گرفتند و در هر استان نیز در بخش استانی افرادی برگزیده شدند.

گودرزی در مورد تکرار مسئله مسمومیت‌ها در مدارس بیان کرد: دوره های تربیت مدرس و ارتقای مربی سلامت مدارس کشوری را برای همین مشکل تعریف کردیم و باید این دوره ها برای توانمندسازی افراد برگزار شود تا هر نوع بحرانی را بتوان مدیریت کرد.

رشد ۸.۵ درصدی فضاهای بهداشتی مدارس
مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش از رشد ۸.۵ درصدی فضاهای بهداشتی مدارس خبر داد و اعلام کرد: در دفتر سلامت ماموریت ما آموزش و توانمندسازی مربیان است و تا آخر تابستان این گروه های توانمند در مدارس مستقر می شوند.

وی تصریح کرد: مراقبین سلامت در یک کارگاه بیست ساعته دو روزه شرکت کرده و از آموزش های لازم در سرفصل های مختلف برخوردار می شوند.

منبع : بازار کار

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ