ایجاد ۳۵ هزار اشتغال جدید در حوزه فرش دستباف

معاون صنایع عمومی وزارت صمت گفت: بیش از ۳۵ هزار اشتغال جدید درحوزه فرش دستباف طی سالهای ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ ایجاد شد همچنین ۴۶ درصد رشد تولید و ۱۰ درصد افزایش صادرات ثبت شده است.

به گزارش ایرنا، محمدمهدی برادران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برای احیای جایگاه فرش دستباف در عرصه بین‌المللی جشنواره‌های مختلف، مسابقات متنوع وکارهای مقدماتی در راستای جایگاه و اصالت فرش دستباف و برند و شناسنامه آن برگزار شده است.
وی با بیان اینکه اکنون مجموع صادرات فرش دستباف عدد قابل توجهی نیست، ادامه داد: هنوز به نسبت سایر اقلام صادراتی عدد پایین است و با ایده‌آل فاصله دارد و برای دو برابر شدن نرخ صادرات هدف‌گذاری کرده ایم.
معاون صنایع عمومی وزارت صمت افزود: در قالب جشنواره قالی فاخر تلاش داریم که ضمن سنجش اصالت فرش قیمت واقعی آن را از جهان مطالبه کرد و سرمایه در گردش تولیدات و صادرات فرش را با همکاری دستگاه‌هایی چون میراث فرهنگی، کمیته امداد و بنیان علوی و سایر نهادها تسهیلات و منابع مالی که امسال به صورت ویژه از سوی دولت و با همکاری خوب مجلس شورای اسلامی افزایش دهیم.
رئیس مرکز ملی فرش نیز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بدنبال اعتلای فرش دستباف در سطح ملی و جهانی و الگوسازی آن در نخستین جشنواره قالی فاخر هستیم، ادامه داد: در آینده نزدیک دبیر خانه دائمی و بین‌المللی فرش فاخر در استان اصفهان با همکاری اتحادیه صادر کنندگان، اتاق بازرگانی و سازمان صمت راه اندازی خواهد شد.
فرحناز رافع با بیان اینکه در جشنواره آتی از فرش تاجیکستان، ازبکستان و آذربایجان و دیگر کشورها در صورت کسب رسته تجلیل خواهد شد، افزود: مدیریت دانش فرش در جهان با ایران است و با اعطای جایزه به فرش دستباف دیگر کشورها، ارزش افزوده برای فرش دستبافت ایجاد خواهد شد.
وی همچنین به راه‌اندازی نظام ارزیابان فرش دستباف اشاره کرد و افزود: این نظام برای ارزشیابی و مشاوره فرش دستباف راه‌اندازی و همچون نظام مهندسی، پزشکان و پرستاری، انجمن فرش دست‌باف و دانش اموختگان آن نظامی خواهند داشت و در شناسنامه فرش گواهی اصالت آن قید شود
ئیس مرکز ملی فرش با اشاره به اینکه یکسال و نیم تلاش شد که فرش دستباف را شناسنامه‌دار و ارزش افزوده برای فرش ایجاد کنیم و این در حالی است که امروزه با ربات و بدون گره فرش را می بافند و تولید می‌کنند که برای حمایت از مشتری و مصرف کننده شناسنامه برای فرش تعریف شده است.
تخصیص تسهیلات ارزان قیمت برای تولید کننده به عنوان پیشران و پشتیبانی از فرش‌دستباف به صورت مجتمع‌ها و کارگاه‌های قالی‌بافی و سری‌بافی، توسعه بازار و بازار سازی و راه‌اندازی نمایشگاه فرش دستباف در حاشیه بازی‌های جام جهانی قطر از دیگر اقدامات و اهداف جشنواره قالی فاخر است.
وی با بیان اینکه هر کشور با یک نام و نشان تجاری شناخته شده است که سفیر فرهنگی ایران در جهان فرش دستباف است، اضافه کرد: فرش دستبافت در عرصه دیپلماسی اقتصادی و فرهنگی می‌تواند نقش‌آفرین باشد.

منبع : خبرگزاری ایرنا

برای مشاهده اخبار نقش صنایع دستی در اشتغالزایی اینجا کلیک کنید

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ