پرداخت ۵۱۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال پایدار روستایی در استان اردبیل

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اردبیل گفت: در حوزه اشتغال پایدار روستایی در استان ۵۱۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده که سهم شرکت‌های تعاونی ۱۰۰ میلیارد تومان بوده است.

به گزارش بازارکار به نقل از خبرگزاری تسنیم از اردبیل،در مراسم تجلیل از تعاونی‌های برتر اردبیل اظهار کرد: تعاون ریشه در اعتقادات و باورهای دینی ما دارد و هر حرکتی که با همدلی و همراهی قرین باشد، در کشور می‌تواند معجزه خلق کند.
وی فعالیت موثر و فعال ۲ هزار و ۵۰ شرکت تعاونی را در استان اردبیل یادآور شد و تصریح کرد: این شرکت‌های تعاونی که به صورت مجموعه‌ای منسجم مدیریت می شوند، در بخش‌های کشاورزی، صنعت، خدمات و تولید فعالیت‌های مثبت و موثری داشته و زمینه توانمندی اقتصادی استان اردبیل را فراهم کردند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل ظرفیت اشتغال ایجاد شده به همت این تعاونی‌ها را ۱۷ هزار نفر اعلام کرد و گفت: جایگاه تعاون در نظام اقتصادی کشور ما بر اساس اصل ۴۴ و ۴۳ کاملا مشخص و مشهود است و در کنار نظام اقتصادی دولتی و خصوصی، بخش تعاون نیز یاریگر حرکت‌های تحول‌آفرین نظام اقتصادی کشورمان ایران است.
رحیم‌زاده افزود: هر چند از یک قرن پیش قوانین و مقررات تعاون در کشور فعال بوده اما در سال ۱۳۷۰ قانون تعاون در کشور تصویب و وزارت تعاون به صورت مستقل فعالیت خود را آغاز کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: از سال ۹۰ با ادغام تعاون در وزارت کار و رفاه اجتماعی شرایط متفاوتی را در این حوزه شاهد هستیم تا در قالب اتحادیه‌ها و اتاق تعاون، فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌های این حوزه در مسیر تولید و کارآفرینی انجام شود.
رحیم‌زاده اضافه کرد: حتی برخی کشورها بیشترین نظام اقتصادی خود را با تکیه بر تعاون راه‌اندازی کردند که در کشورهای جنوب شرق آسیا آثار ارزشمند آن را در توسعه اقتصادی با گرایش مردمی و خرد جمعی شاهد هستیم.
وی بیان کرد: تاثیر شرکت‌های تعاونی و خدمات متنوعی که در حوزه صنعت، تولید و حتی صادرات انجام می‌دهند بر کسی پوشیده نیست و در همین استان اردبیل چندین شرکت تعاونی با صادرات محصولات خود رقابتی تنگاتنگ در بازارهای آسیای میانه با سایر کشورها دارند.
رحیم‌زاده فعالیت‌های شرکت‌های تعاونی دانش بنیان مبتنی بر تخصص و دانایی را در استان اردبیل یادآور شد و اظهار کرد: این شرکت‌های تعاونی نیز با پرداخت تسهیلات و منابع مورد نیاز، مورد حمایت و پشتیبانی قرار می‌گیرند.
وی به برنامه‌های آموزشی و مهارت‌آموزی اعضای فعال تعاونی‌ها اشاره کرد و ادامه داد: با برگزاری دوره‌های تخصصی به همت اداره آموزش، ترویج و تحقیقات تعاون، کار و رفاه اجتماعی سعی بر این است تا اعضای این تعاونی‌ها در قالب شرکت‌ها، اتحادیه‌ها و اتاق تعاونی از دانش و اطلاعات به روز، قوانین حوزه کسب و کار، مالیات و بیمه آشنا شوند.
رحیم‌زاده ضریب نفوذ مجموعه‌های تعاونی را در ارتقای نظام اشتغال و کارآفرینی موثر و راهگشا توصیف کرد و گفت: در بخش حمایت‌های مادی و پرداخت تسهیلات از تعاونی‌ها، در قالب تفاهمنامه کشوری با بانک عامل پرداخت سه هزار میلیارد تومان تسهیلات در سال‌جاری در سطح کشور پیش‌بینی شده است.
وی تصریح کرد: در استان اردبیل نیز به تناسب درخواست شرکت‌های تعاونی، پرداخت این منابع با بهره کم جز برنامه‌ریزی‌ها و هدف‌گذاری‌های اصلی است.
رحیم‌زاده افزود: در حوزه اشتغال پایدار روستایی در استان اردبیل ۵۱۰ میلیارد تومان تسهیلات در یک سال گذشته پرداخت شده که سهم شرکت‌های تعاونی ۱۰۰ میلیارد تومان بوده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: بر اساس سند چشم‌انداز ۱۴۲۵ قرار است شرکت‌های تعاونی جایگاه خود را ارتقا داده و بیشتر از سهم موجود در حوزه اقتصاد نقش‌آفرینی کند.
رحیم‌زاده اضافه کرد: از محل تبصره ۱۶، یک‌هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای تولیدی پرداخت می‌شود که سهم شرکت تعاونی نیز در این حوزه مشخص و طرح‌های مورد نظر به بانک‌ها معرفی شدند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل به برگزاری جشنواره تجلیل از تعاونی‌های برتر در سطح ملی اشاره کرد و ادامه داد: انتخاب تعاونی‌های برتر به صورت سامانه‌ای و از طریق مستندات و مدارک ارسالی انجام می‌شود که از استان اردبیل نیز ۲ شرکت تعاونی در رده ملی مورد تجلیل و تکریم قرار گرفته و از فعالیت آنها قدردانی شده است.

منبع : خبرگزاری تسنیم

لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

ثبت پاسخ