آشنایی با شغل گچ کار

آشنایی با شغل گچ‌کار

اگر به دنبال شغلی در حوزه ساختمان‌سازی هستید و مهارت کار سریع و درست با دستان‌تان را دارید، این شغل  برای شما مناسب است.

 

 

کار گچ‌کار چیست

گچ کار انواع گچ و سیمان را آماده و روی دیوارها و سقف‌ها اندود می‌کند و آن‌ها را برای رنگ زدن یا سایر پوشش‌های  احتمالی آماده می‌کند. یکی از کارهای اصلی او انجام گچ‌کاری‌های تزئینی یا گچ‌بری است. کار او در بازسازی بسیاری از ساختمان‌ها، منازل و حتی بناهای تاریخی بیشتر جنبه هنری دارد. این کار را یا به صورت دستی انجام می‌دهد یا گچ‌بری‌های آماده را روی سقف و دیوار نصب می‌کند.  همچنین پوشاندن دیوارهای بیرونی با موادی مانند شن، ماسه، سیمان و مواد سنگی نیز از کارهای گچ‌کار است. ابزارهای مورد استفاده گچ‌کار عبارتند از: گونیا، خط‌ش، نوشت‌افزار، استامبولی، الک و ماله.

گچ‌کار باید هم‌زمان آمادگی ذهنی برای تخمین میزان گچ لازم و آمادگی جسمانی برای کار در ارتفاع یا فضاهای تنگ را داشته باشد  زیرا   معمولا در ارتفاع و روی داربست یا چهارپایه کار می‌کند. گچ‌کاری به تحصیلات خاصی ندارد و با کارآموزی و تجربه‌اندازی می‌توان  یک استادکار ماهر شد.  

گچ‌کار هنگامی که با کارفرما قرارداد می‌بندد، معمولا به صورت تمام‌وقت کار می‌کند البته ممکن است به صورت مداوم مشتری نداشته باشد و مدتی بیکار بماند. محل کار او بر حسب نوع کار معمولا در ساختمان‌های مختلف و گاهی در محیط‌های بیرونی است. برخی مواقع برای تولید برخی محصولات مورد نیاز، باید در کارگاه‌های گچ‌بری مشغول باشد. گچ‌کار می‌تواند در سطح محدود به کارهای تعمیر و بازسازی بپردازد یا در سطح وسیع در پروژه‌های ساختمان‌سازی کار کند.

وظایف گچ‌کار

  • اندازه‌گیری و تخمین میزان مواد لازم از جمله گچ
  • آماده کردن گچ و زدن آن روی سطوح
  • ثابت کردن گچ‌کاری‌های داخلی با ابزارهای مناسب چوبی و فلزی
  • انجام گچ‌کاری‌های تزئینی برای سقف‌ها و دیوارها با موادی ترکیبی از گچ و الیاف‌های مختلف (که معمولا به صورت آماده موجود هستند)
  • به کار بردن مواد خشک کننده سطوح و زدن پوشش های مناسب برای دیوارهای بیرونی

مهارت و دانش مورد نیاز شغل گچ‌کار

  • مهارت‌های عملی خوب و توان مناسب کار با دست
  • توانایی کار سریع و بادقت
  • مهارت‌های محاسباتی برای اندازه‌گیری سطوح و تخمین میزان مواد لازم
  • توان فیزیکی خوب
  • توانایی کار تیمی
  • داشتن خلاقیت و ذوق هنری برای انجام گچ‌بری‌های تزئینی
  • اطلاع از اصول سلامت و ایمنی در کار

آموزش و فرصت‌های شغلی شغل گچ‌کاری

این شغل را  به صورت تجربی و نزد یک استاد کار ماهر می‌توان آموخت. همچنین در آموزشگاه‌های زیر نظر سازمان فنی و حرفه‌ای دوره‌های گچ‌کاری برگزار و مدرک معتبر ارائه می‌شود. البته کسب تجربه در این شغل بسیار مهم است. گچ‌کار می‌تواند در شرکت‌های ساختمانی و حوزه دکوراسیون مشغول به کار شود. همچنین می‌تواند به صورت مستقل فعالیت کند و با شرکت‌ها و افراد به شکل قراردادی کار کند. از آنجا که گچ‌کاری با صنعت ساختمان‌سازی و بازسازی ساختمان‌ها ارتباط نزدیکی دارد، نیاز به آن همیشه وجود دارد. بنابراین اگر فردی در این کار تجربه و مهارت خوبی داشته بشاد و کار با کیفیت و مطابق با نیاز مشتری ارائه دهد، فرصت‌های شغلی خوبی نیز خواهد داشت و مشتریان زیادی جذب خواهد کرد. برای مشاهده آگهی‌های  استخدام گچ کاری در شرکت لینک زیر را مشاهده کنید.

 

شخصیت‌های مناسب شغل گچ‌کار

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی‌های شخصیتی، ارزش‌ها، علایق، مهارت‌ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم‌ترین این عوامل ویژگی‌های شخصیتی است. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فرد ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت اند. به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ‌های شخصیتی مختلف در همه مشاغل هستند و نمی‌توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ‌های شخصیتی خاصی در این شغل موفق می‌شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ‌های شخصیتی که برای این شغل معرفی می‌شوند، عموما این کار را بیشتر می‌پسندند و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته‌اند.

 

برای مشاهده سایر مشاغل اینجا کلیک کنید

 

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۶ نظر برای آشنایی با شغل گچ کار

  • م
    مهدی
    ۴ مرداد ۱۴۰۱، ۰۱:۲۷
    سلام وقت بخیر خسته نباشید میگم خدمت تیم پشتیبانی لطفا در مورد موضوع گچ کار حرفه ای و همینطور مهاجرت برای این شغل زحمت کش در زمینه طرح و نوع دکراسیون ارائه شده توسط بنده ما را همراهی کنید تا بتوانیم در کشور مد نظرمون هست بتوانیم شغل خود را ادامه دهیم
    ارادت مند شما...
    • ر
      رضا علیزاده
      ۵ فروردین ۱۳۹۸، ۱۸:۳۳
      سلام من گچ کار افغانستانی مقیم ایران هستم متهل ایا کسی هست دعوت کند برای کار
      • پشتیبان دو
        ۵ فروردین ۱۳۹۸، ۱۸:۵۶
        با سلام
        کاربر عزیز برای اطلاع از آخرین آگهی های مربوط به رشته،تخصص و موقعیت شغلی در شهر خود اینجا را کلیک کنید.
        با تشکر
      • د
        داود
        ۱۵ شهریور ۱۳۹۵، ۱۷:۰۹
        بسیار عالی بود متشکرم از مطلب خوبتون
        • ب
          بهرام گودرزی
          ۱۶ تیر ۱۳۹۵، ۲۳:۵۱
          سلام بنده گچکار حرفه ای هستم و در ایران برای شغل من ارزش قائل نیستن زیرا اصلا کیفیت برای سازنده ها مهم نیست به همین دلیل کارهای خود را به اتباع افغان میسپارند که ارزان و بزن برو کار میکنند حالا میخواستم یه راهی برای استخدام در کشورایی که در متن قید شده بهم نشون بدین ، سپاسگذارم
          • پشتیبان دو
            ۱۷ تیر ۱۳۹۵، ۰۹:۲۹
            با سلام
            کاربر گرامی در صورتی که خبری و آگهی استخدامی در این زمینه اعلام شود در سایت اطلاع رسانی خواهیم نمود
            با تشکر

          لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

          ثبت پاسخ