آشنایی با رشته کتابداری

آشنایی با رشته کتابداری

 

 

معرفی اجمالی رشته کتابداری

هدف رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی تربیت  کتابداران متخصص و علاقه‌مند در کتابخانه‌های کشور است. کارشناسانی آگاه، با تجربه و تحصیل کرده که توانایی ارزیابی نیازهای کتابخانه واحد متبوع خود را داشته باشند و در جریان انتشار کتاب‌های جدید و خرید کتاب‌های مناسب قرار دارند. این افراد باید قادر به سازماندهی منابع باشند و با فهرست‌نویسی مناسب امکان دست‌یابی مراجعه کننده به کتاب‌های مورد نظر را فراهم آورند.

در واقع رشته‌ کتابداری‌ هموار کردن‌ مسیر ارتباط‌ میان‌ دو عنصر کتاب‌ (در معنای وسیع آن که شامل هر گونه اثر ثبت و ضبط شده) و استفاده‌ کننده‌ از کتاب‌ است. برای‌ آن‌ که‌ ارتباط‌ این دو امکان‌پذیر شود نه تنها باید هر یک‌ از این‌ دو عنصر را به‌ درستی‌ شناخت، بلکه‌ باید چگونگی‌ پیوند میان‌ آن‌ دو را نیز آموخت. دروس‌ پایه‌ و اختصاصی‌ این رشته‌ (خصوصا دوره‌ کارشناسی‌) بر اساس‌ همین‌ سه‌ وظیفه‌ تدوین‌ شده‌ است‌؛ یعنی‌ دانشجوی‌ این‌ رشته‌ منابع‌ و متون‌ را می‌شناسد، از ویژگی‌های‌ انواع‌ مواد انتشار یافته‌ آگاه‌ می‌شود، محتوای‌ آن‌ها و چگونگی‌ تبدیل‌ اندیشه‌های‌ موجود در ذهن‌ نویسنده‌ به‌ پدیده‌ای‌ عینی‌ و قابل‌ شناسایی‌ را درک‌ می‌کند و قابلیت‌ها و توانایی‌های‌ رسانه‌های‌ گوناگون‌ از قبیل‌ کتاب‌ (به‌ معنای‌ محدود)، مجله‌، روزنامه‌، نوار، لوح‌ فشرده‌، اینترنت‌ و مانند آن‌ها را درمی‌یابد.

دروس این‌ رشته‌ برای‌ شناخت‌ انسان‌، چگونگی‌ شکل‌گیری‌ دانش‌ و معرفت‌ افراد در ذهن‌ آنان‌، تاثیر محیط‌، فرهنگ‌ و جامعه‌ دانسته‌ها و باورهای‌ مردم‌ مفید است‌. زیرا اگر بخواهیم‌ مواد و منابع‌ برای‌ مراجعان‌ قابل‌ استفاده‌ باشد، باید مراجعان‌ را به‌ درستی‌ بشناسیم‌، با محیط‌ فرهنگی‌‌شان آشنا باشیم‌ و نیازهای‌ اطلاعاتی‌ آن‌ها را تشخیص‌ دهیم‌. البته‌ دانستن‌ ویژگی‌های‌ کتاب‌ و خواننده‌ یا استفاده‌ کننده‌ به‌ تنهایی‌ برای‌ انجام‌ وظیفه‌ کتابداری‌ کفایت‌ نمی‌کند. بلکه‌ باید تدابیر مربوط‌ به‌ ایجاد ارتباط‌ میان‌ آن‌ دو را نیز شناخت‌. برای‌ این‌ کار لازم‌ است‌ به‌ فرآیند ارتباط‌ آگاه‌ بود و دانست‌ در چه‌ شرایطی‌ ارتباط‌ آسان‌ می‌شود و تحت‌ چه‌ شرایطی‌ دچار اختلال‌ می‌گردد. پس‌ کتابدار لازم‌ است‌ که‌ با حوزه‌ ارتباطات‌ نیز کم‌ و بیش‌ آشنا باشد. به‌ همین‌ دلیل‌ سه‌ ضلع‌ مثلث‌ کتاب‌، خواننده‌ و ارتباط‌، موضوع‌ مطالعه‌ و پژوهش‌ علاقه‌مندان‌ این رشته است‌ و آثاری‌ که‌ از این‌ مطالعات‌ برجای‌ مانده،‌ دستمایه‌ مناسبی‌ برای‌ برنامه‌های‌ درسی‌ رشته‌ کتابداری‌ است. 

درس‌های‌ این‌ رشته‌ در طول‌ تحصیل‌

گفتنی است رشته کتابداری در مقطع کارشناسی دارای سه گرایش «علوم انسانی»، «علوم پایه» و «علوم پزشکی» است.

  • دروس‌ مشترک:   روان‌شناسی‌ اجتماعی‌، روان‌شناسی‌ عمومی‌، تاریخ‌ تمدن‌، مبانی‌ جامعه‌شناسی‌، تاریخ‌ ادبیات‌ ایران‌، تاریخ‌ ادبیات‌ جهان‌، تاریخ‌ عمومی‌ فلسفه‌، متون‌ اختصاصی‌ انگلیسی‌، متون‌ اختصاصی‌ فرانسه‌، متون‌ اختصاصی‌ آلمانی‌، متون‌ اختصاصی‌ روسی‌، متون‌ اختصاصی‌ عربی‌، کتابخانه‌ و کتابداری‌، مجموعه‌‌سازی‌، سازماندهی‌ مواد، مرجع‌شناسی‌ عمومی‌ (فارسی‌ و عربی‌)، ساختمان‌ و تجهیزات‌ کتابخانه‌، مواد سمعی‌ و بصری‌، مواد خدمات‌ کتابخانه‌ برای‌ بزرگسالان‌ نوسواد، مواد خدمات‌ کتابخانه‌ برای‌ کودکان‌ و نوجوانان‌، ماشین‌نویسی‌ فارسی‌، ماشین‌نوسی‌ لاتین‌، اداره‌ کتابخانه‌، مرجع‌ شناسی‌ عمومی‌(لاتین‌)، اصول‌ کار مرجع‌، گزارش‌‌نویسی‌، کارآموزی‌
  • دروس تخصصی گرایش علوم انسانی و اجتماعی:   آمار و احتمالات مقدماتی، مبانی کامپیوتر و برنامه‌نویسی، مبانی سازمان و مدیریت، مبانی علم حقوق، مبانی تاریخ اجتماعی ایران، جغرافیای شهری و روستاشناسی، کلیات علم اقتصاد، روان‌شناسی کودک و نوجوان، تاریخ ادیان، آشنایی با بانک‌های اطلاعاتی
  • دروس تخصصی گرایش علوم پایه:   تاریخ علوم، زمین‌شناسی، ریاضیات عمومی، فیزیک عمومی، شیمی عمومی، آمار و احتمالات، فیزیولوژی عمومی، آشنایی با بانک‌های اطلاعاتی علوم پایه، مبانی کامپیوتر و برنامه‌نویسی، برنامه‌نویسی کاربردی
  • دروس تخصصی گرایش علوم پزشکی:   بیوشیمی، تشریح و فیزیولوژی، روان‌شناسی عمومی، متون اختصاصی انگلیسی، علوم آزمایشگاهی، تاریخ علوم پزشکی، تاریخ عمومی فلسفه،  اصطلاحات علوم پزشکی و بهداشتی،  داروشناسی، اصول کار مرجع، بهداشت عمومی، حفاظت نگهداری مواد

 

موقعیت‌ شغلی‌ در ایران‌

با توجه‌ به‌ پیشرفت‌ سریع‌ جوامع‌ انسانی‌ و افزایش‌ میزان‌ انتشارات‌ در زمینه‌های‌ مختلف‌ دانش‌ بشری‌، ایجاد و گسترش‌ کتابخانه‌ها امری‌ الزامی‌ است‌. از این‌‌رو کتابداری‌ یکی‌ از رشته‌هایی‌ است‌ که‌ چشم‌انداز فرصت‌های‌ شغلی‌ آن‌ بسیار روشن‌ است‌. کتابخانه‌های‌ عمومی‌ در سراسر کشور و کتابخانه‌های‌ مدارس‌ در مقاطع‌ مختلف‌ هنوز چشم‌ به‌ راه‌ کتابدارانی‌ هستند که‌ دوره‌های‌ دانشگاهی‌ را طی‌ کرده‌ باشند. کتابخانه‌های‌ دانشگاهی‌ و تخصصی‌ و مراکز اطلاع‌رسانی‌ نیز هنوز آماده‌ پذیرش‌ فارغ‌التحصیلان‌ این‌ رشته‌ هستند‌. البته‌ باید به‌ این‌ نکته‌ نیز توجه‌ داشت‌ که‌ مراکز و کتابخانه‌هایی‌ که‌ در صدد استخدام‌ فارغ‌التحصیلان‌ هستند، افراد شایسته‌تر را ترجیح‌ می‌دهند و این‌ بر دانشجویان‌ است‌ که‌ از آغاز ورود به‌ رشته‌ به‌ خودسازی‌ و گسترش‌ دانش‌ و عمق‌ بخشیدن‌ به‌ مهارت‌های‌ خود بپردازند و از این‌ طریق‌ چشم‌انداز شغلی‌ خود را پیشاپیش‌ ترسیم‌ نمایند.

 

برای مشاهده سایر رشته ها اینجا کلیک کنید 

ای استخدام

از تجربیات دیگران استفاده کنید!

مطالعه تجربیات شرکت کنندگان آزمون‌های استخدامی سازمان‌های مختلف در دوره های گذشته می تواند نقش بسزایی در قبولی شما در سازمان مورد نظر داشته باشد.

۱۶ نظر برای آشنایی با رشته کتابداری

  • س
    سیاوش
    ۳۰ مهر ۱۴۰۲، ۱۵:۵۲
    رشته خوبیه
    • م
      مهساسادات فاضل
      ۱۷ مرداد ۱۴۰۲، ۱۴:۲۰
      باسلام بنده کارشناسی رشته کتابداری واطلاع رسانی دارم دردانشگاه تهران خوندم سالهای زیادی درکتابخانه دانشگاه پیام نور تهران کارکردم وفعالیت داشتم درکتابخانه تخصصی وعمومی هم کارکردم وسوابق بسیارزیادی دارم باچندین نرم افزار کتابخانه ای پارس آذرخش وکاوش بطورحرفه ای کارکردم لطفااگرجایی نیروی کتابدارخواست بنده راآگاه کنیدمتشکرم
      • م
        محمد
        ۸ مرداد ۱۴۰۲، ۱۳:۳۹
        این رشته اصلا بازار کار نداره اشتباه محض هستش کسی بیاد
        • ر
          ریحان دوستی
          ۱۵ شهریور ۱۴۰۱، ۱۱:۳۰
          سلام من در این حوزه سالهای زیادی کار کردم از کار پروژه ای بگیر تا سالهای زیادی که در حرم اقای خمینی سمت کتابدار را داشتم ولی باز کار این حوزه بسیار محدود است حتی برای منی که سالها در این رشته خدمت کردم و رزومه ی پر باری دارم لطفا اگر کسی در این زمینه نیرو خواست به من اطلاع بده. قسمتی از رزومه ی خودم رو براتون به اشتراک میذارم....
          (ریحان دوستی هستم 25سالمه کارشناسی مدیریت اطلاع رسانی دارم،
          دبیر انجمن علم اطلاعات و دانش شناسی سال 96.
          دبیر اجرایی ادکا «اتحادیه دانشجویی کتابداری ایران»
          عضو کانون تآتر دانشگاه پیام نور تهران جنوب.
          تآتر موزیکال کودک .
          دوسال هنرجوتآتر محضر استادکیومرث مرادی«شخصیت شناسی1و2، دوره جامع بازیگری، دوره جامع کوین اسپیسی همچنان ادامه داره تا پایان تحصیل در مدرسه پادمآرت.
          کمک دستیار برنامه ریز در فیلم سینمایی ضد.
          بازیگر و دستیار کارگردان فیلم کوتاه صید ماهی بزرگ.
          بازیگر فوتورمان خودکشی.
          دوره جامع خبرنگاری خبرگزاری مهر.
          دوره کاریکاتور خبرگزاری فارس.
          رسیدگی به امور دفتری شرکت رث گرافیک.
          رسیدگی به امور شرکت پیشبردخانه طرح.)
          • پشتیبان سه
            ۱۵ شهریور ۱۴۰۱، ۱۱:۴۷
            با سلام
            کارجوی گرامی، جهت آغاز مسیر شغلی خود می‌توانید به سادگی و با چند کلیک در سایت «ای استخدام» ثبت نام نمایید. ابتدا برای ثبت نام اینجا کلیک کنید. سپس مراحل و بخش‌های خواسته شده را تکمیل کنید.پس از تکمیل ثبت نام در سایت، از طریق بخش جستجوی آگهی اقدام به آغاز جستجو در میان موقعیت‌های شغلی متنوع موجود در سایت کنید.
            در فرایند جستجو چندین فیلتر مختلف برای سهولت جستجوی شما قرار داده شده است. با استفاده از این فیلترها می‌توانید:
            - استان و شهر
            - رشته تحصیلی
            - موقعیت شغلی
            - نوع قرارداد
            و... را به راحتی انتخاب کرده و برای موقعیت شغلی خود رزومه ارسال کنید.
          • ا
            ارغوان
            ۲۶ مرداد ۱۴۰۱، ۰۶:۰۰
            با سلام دوستانی که قصد انتخاب رشته درکنکورتجربی رو دارین ذر زمینه ی رشته ی تحصیلی خودم توضیحاتی خدمتتون میدم .رشته ی کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی دوره ی تحصیلی سختی داره به عبارتی دانشجو باید دروس سخت و گنگ تلفیقی از کتابداری وکامپیوتر و اینترنت وبانکهای اطلاعاتی پزشکی و غیرپزشکی و زبان تخصصی همچنین زبان فرانسه را به همراه دروس علوم پزشکی اعم از فیزیولوژی.اناتومی اصطلاحات پزشکی داروشناسی بیماری شناسی و ....را پاس کند درحقیقت یک کتابدارپزشکی یک پژوهشگر پزشکی ست که بایدعلاوه بر دراوردن انواع مقاله اشنایی و تسلط به پایگاههای داده های پزشکی جهانی و همینظور کاراموزی در کتابخانه های علوم پزشکی وغیرپزشکی دانش خود را مدام به روز کند .یک رشته یمیان رشته ایست شما هم پزشکید همکتابدار هم پژوهشگر چه بسا روابط عمومی و تحمل نگاههای سنگین سایر رشته های پیراپزشکی را هم باید داشته باشید چون حتی بسیاری از اساتید و پزشکان متخصص همچنان اظلاغی از این رشته و کاربردش ندارند چه رسد به باقی صنف های علوم پزشکی و پیراپزشکی ...باری رشته ای تمیز و با پرستیژ است .امکان استخدام قبلا بسیار بیشتر بود متاسفانه پارتی بازی زیاده در این رشته برای استخدام به هرحال باید گفت کسانی سر جای یک کارشناس کتابداری پزشکی نشسته اند که رشته هاشون اصلا حتی مرتبط با این رشته نیست .زمان ما حدود بیست سال پیش نمره ی لازم برای روزانه ی سراسری تهران معادل رشته های توانبخشی بود مثل کاردرمانی گفتاردرمانی روانشناسی بالینی و حتی میشد با این رتبه بینایی و شنوایی شهرستان های بزرگ هم قبول شد اما الان رو اظلاعی ندارم .خلاصه کنم اگر دنبال شغل پردرامد هستید این رشته گزینه یخوبی نیست ولی اگر استخدام شوید حقوق حدود 8 تا ده میلیون رو راحت دارید میتونید یک شیفت هم به عنوان همکار با ناشرها یا شرکتهای اظلاع رسانی حتی رسانه ها و کلا هرجایی که ردی از پژوهش است جایگاه یک کتابدار پزشکی ست دوستان برای رسیدن به جایگاه پرپول رو این رشته حساب نکنید و سخن اخر برای مهاجرت جایگاه خوب و شناخنه شده ای در کشورهایی مثل استرالیا دارد .این تمام آن چیزی بود که باید میگفتم .موفق باشید .
            • c
              chakavak
              ۲۱ خرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۰۹
              سلام و عرض ادب، رشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی بسیار رشته جذاب و کارآمدی هست. من کارشناسی ارشد دارم شاغل هستم و با قطعیت میگم موفقیت و رسیدن به پرستیژ مدنظر در این حرفه به خود شخص و علاقمندی فرد بستگی داره. دقیقا مثل سایر رشته ها. موفق باشید.
              • ج
                جعفرزاده
                ۱۰ مهر ۱۴۰۱، ۱۲:۰۶
                سلام
                میشه بگین کجا شاغل هستین؟
              • ع
                ع
                ۲۷ اسفند ۱۳۹۹، ۰۸:۵۶
                تنها رشته ای ک هیچ جا بهش اهمیت نمیدن
                • S
                  Salar
                  ۲۷ مرداد ۱۴۰۰، ۱۳:۴۹
                  سلام
                  رشته ی خوبیه ‌؟
                  من علاقه پیدا کردم به این رشته، می خواستم با یکی که آگاه باشه و این رشته رو خونده باشه حرف بزنم
                  • م
                    محمد
                    ۹ اسفند ۱۴۰۰، ۱۲:۱۰
                    سلام اصلا این رشته رو نرید من که رفتم نتیجه ی ازش نگرفتم و فقط چهار سال عمرمو هدر دادمبنظرم بجاش رشته های که بدرد بخور هستن برید بخونید
                • م
                  محمد
                  ۱۸ تیر ۱۳۹۹، ۱۴:۱۷
                  برای این رشته هیچ جذب و استخدامی وجود ندارد من از سال 90 دنبال کار هستم. تنها نهاد کتابخانه ها بود که اولین و آخرین آزمونش مربوط به سال 94 بود و کاملا تمام شد.و هیچ ارگان دولتی یا غیر دولتی کتابدار جذب نمی کند . اگر باشد به من هم اطلاع دهید که کتابدار یا (علم اطلاعات و دانش شناسی ) جذب کند. میدانم که نیست
                  • م
                    مرضیع
                    ۱۹ شهریور ۱۳۹۶، ۱۳:۱۶
                    سلام کسیکه ارشد علوم تربیتی گرایش مدیریت آموزشی خونده میتونه دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی شرکت کنه؟ لطفا جوابم رو بدید. ممنون
                    • خ
                      خالد نیسی
                      ۵ فروردین ۱۳۹۵، ۰۰:۲۷
                      سلام خسته نباشید.به نظر شما وقت اش نرسیده است که شیوه تحصیل در دانشگاه پیام نور اصلاح شود.تشکر و سپاس گذارم
                      • س
                        سیامک
                        ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۰۳:۱۶
                        باسلا وخسته نباشید.بنده سه ساله دانشگاه و تموم کردم و تواستخدامی ها هم شرکت میکنم ولی متاسفانه نه قبول شدم ونه چیزه دیگه.دربه در دارم دنبال شغل میگردم البته کتابداری.27سالمه از استان اذربایجان غربی-شهرستان ماکو
                        • پشتیبان هفت
                          ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۰۸:۱۷
                          کاربر عزیز برای اطلاع از آخرین آگهی های مربوط به رشته و شهر خود اینجا را کلیک کنید.

                        لطفا سوالات و نظرات خود را بیان کنید

                        ثبت پاسخ